Jump to content
Friday 30 September 2022
Georg_Ohm

Var finns läckan?

Recommended Posts

Hej!

Jag har en nästan vit båt med en grön motor, och den läcker litet, men var?

 

Saken är den att båten läckt litet granna de senaste åren, kanske tillockmed för den förre ägaren.

Förra året smakade det inläckta vattnet inte salt, inte glykol, inte diesel eller olja, och inte latrin…

Sä jag var lugn i den övertygelsen att det var någonstans i dricksvattensystemet det läckte, och jag hittade den läckan, det var när man överfyllde en av vattentankarna som det rann ut i båten istället för genom avluftningen. 
Men i år står det fortfarande vatten under durkarna, mycket mindre volym än förra året, och nu smakar det salt.

Jag skulle kunna tänka mig att det läcker någonstans från motorn eller drevet/skölden under gång… men nu har jag konstaterat att det kommer in omkring fem liter på sju dagar, när båten ligger stilla. Jag har tittat så gott det går runt motor och drev, ser torrt ut jag har kollat vid alla skrovgenomföringar, jag har lagt litet hushållspapper runt dessa, men det är torrt. Jag misstänkte spolpumpen, och den läcker litet på trycksidan när den går, inte annars (gardenakopplingar är inte bra ombord)… 

 

Sannolikt har det varit så att det läckt in saltvatten, och en större volym sötvatten som spätt ut saltvattnet så mycket att sältan försvann. Och nu är det bara saltvattensläckan kvar.

 

I lördags kollade jag med hushållspapper och lampa runt motorn under gång, men jag ser ingen läcka nånstans.

Så kom jag att tänka på styrgaffelns lagring, jag varken ser eller känner någon väta där… men är det vanligt att det läcker där?

 

Nu har jag iallafall satt in en expanderdyvika i dräneringshålet i skottet mellan motorrummet och båtens övriga delar, om det nu står vatten framför detta skott, är det en genomföring eller toan, står det vatten bara under motorn så kommer vattnet in nånstans där…

 

Motorn är en KAD43 med 290-drev. (Gelcoatens färg heter ”Dover”).

 

Nån som har någon realistisk idé om hur jag skall gå vidare (jo jag har tre bra länspumpar, varav två är automatiska, men dom pumpar inte upp riktigt allt vatten, och dom var avstängda under förra veckan, båten hade daglig tillsyn)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur mår tätningen sköld-akterspegel? 

Har du dyvika i akterspegeln? Tätning runt delen som sitter skruvad i akterspegeln.

Share this post


Link to post
Share on other sites

det närmar sig en lösning! realistiskt.. det tar tid. bra taktik avgränsa området. sen halva jobbet gjort när det är tydlig sälta på vattnet. vi har torrt mot sjövattnet just nu,och inte mkt regn så nära tätt !. 

5 lit .. hur mkt rymmer spolsystemet? dränera det se om mängden ändras .  inga tips om volvodrev,

bravo vet jag känsligt vid styrtapp 3 ggr..   nu rostfri med orginal tätning åt rätt håll funkar!

även viktigt att drevadaptern tätar mot båten tog upp xtra.. vxvajern kan även den läcka tog upp i förtid  rf klammerband avrost .   mm mm. inte ge sig 😊! B

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev Gelis:

Hur mår tätningen sköld-akterspegel? 

Har du dyvika i akterspegeln? Tätning runt delen som sitter skruvad i akterspegeln.

A, det vet jag inte.

B, nej sådan har jag inte.

 

Jag vet ju inte hur det ser ut i era båtar, men här i min är det trångt, ingen åtkomst från sidorna, nästan ingen åtkomst längts bak under turbon. Den dagen startmotorn lägger av vill jag inte uppleva, då måste hela maskinen tas ur båten.

Däremot bra åtkomst framifrån, från en lucka under durk i skottet mellan motorrummet och hytten/ruffen.

 

Kylvattenslangen som kommer in från drevet bytte jag inför förra säsongen, det läckte sannolikt redan  innan det bytet. Växelvajern byttes i våras, den löper i en rätt så tajt slang som mynnar en bra bit ovanför vattenytan, dessutom klämde jag in en del fett i slangen innan jag trädde i vajern med hölje.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du sika fog eller liknande runt skölden mot akterspegeln?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Gelis:

Har du sika fog eller liknande runt skölden mot akterspegeln?

Helt sannolikt är det nog någon kvalitativ fogmassa, båten är byggd av ett välrenommerat varv på Orust.

Jag inspekterar ju denna fog utifrån varje vår, och har inte sett någon defekt, men sådan ser man kanske inte så lätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läckage i styrgaffelns lagring är vanligt, särskilt om man slavar med att trycka in fett 1-2 gånger om året som servicemanualen föreskriver. Men är det torrt där så är det ju inget att gå vidare med.

 

Har du kollat när motorn går på tomgång?

 Jag hade fått en liten läcka vid bälgen mellan avgaskröken och bockhornet så det rann bara in vatten när jag körde, men det räckte med att justera bälgen och dra åt slangklämman.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Makro:

Läckage i styrgaffelns lagring är vanligt, särskilt om man slavar med att trycka in fett 1-2 gånger om året som servicemanualen föreskriver. Men är det torrt där så är det ju inget att gå vidare med.

 

Har du kollat när motorn går på tomgång?

 Jag hade fått en liten läcka vid bälgen mellan avgaskröken och bockhornet så det rann bara in vatten när jag körde, men det räckte med att justera bälgen och dra åt slangklämman.

 

Jag har inte tittat så noga vid styrgaffelns lagring, men trycker in mycket fett där regelbundet, men jag tror inte att förre ägaren visste om att man skulle göra det.

-Jag får titta på det och känna efter närmare.

Jag har kollat med motorn igång, under belastning i olika varvtal, lyst med lampa, känt med fingrarna, haft en bit hushållspapper i handen, men jag finner inget.

Däremot hade jag slarvat litet med klämman som håller ihop flänsarna mellan turbon och avgaskröken, eller jag var för snål för att köpa en ny... rätade ut den i ett skruvstäd, då den var litet vriden. Och det blev ju bara ½-bra, så den kalvade under gång i början av semesterturen. Då stod det avgaser under motorluckan, och det var sår av avgaser på en liten fläck på insidan av akterspegeln, men det var lätt fixat. Så där kollade jag extra noga, torrt, inget avgasläckage. Men avgaskröken har ju hängt med sedan 2003, och omkring 850 timmar... den såg rätt så rostig ut invändigt... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående styrgaffeln lagring så kan det ju vara torrt så länge hjälmens övre del är ovanför vattenytan men jag har problem med att vatten kommer in, till och från när vi sitter flera i båten i aktern, detta trots nya bussningar och regelbunden smörjning.

När jag är ensam i båten är den såpass lätt i aktern att jag inget läckage ser men är det fler så ser man hur det sipprar in. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Makro:

Angående styrgaffeln lagring så kan det ju vara torrt så länge hjälmens övre del är ovanför vattenytan men jag har problem med att vatten kommer in, till och från när vi sitter flera i båten i aktern, detta trots nya bussningar och regelbunden smörjning.

När jag är ensam i båten är den såpass lätt i aktern att jag inget läckage ser men är det fler så ser man hur det sipprar in. 

Det känns som jag har samma läcka... under gång är en stor del av drevet, allt ovanför kavitationsplattan ovanför vattenytan, men vid stillaliggande ligger hela drevet under ytan.

... skall se om jag kan hitta något slags papper att klippa till och lägga där, för att se om det blir fuktigt.

-Och hela styrgaffeln är tydligen svår att få ut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

För min del hade jag liiite droppande in där babords kolv för trimplattan var fäst.

Ej bult och mutter, bara skruv in från utsidan som ligger under vatten.

 

Samt så läckte det liite från vattenpumpen, impellerns axeltätning var det som läckte.

Bägge sakerna åtgärdade 🙂

 

(Har en D4:a 210hk)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det känns som jag har samma läcka... under gång är en stor del av drevet, allt ovanför kavitationsplattan ovanför vattenytan, men vid stillaliggande ligger hela drevet under ytan.

... skall se om jag kan hitta något slags papper att klippa till och lägga där, för att se om det blir fuktigt.

-Och hela styrgaffeln är tydligen svår att få ut?

Det är möjligt att det är samma problem ja.

Styrgaffeln kan vara bråkig men jag har ett par fina delrinkilar du kan få låna om det blir aktuellt.

Jag har lyckats få loss båda styrgafflarna från 1987 på vår båt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev MYYsan:

Hej,

 

För min del hade jag liiite droppande in där babords kolv för trimplattan var fäst.

Ej bult och mutter, bara skruv in från utsidan som ligger under vatten.

 

Samt så läckte det liite från vattenpumpen, impellerns axeltätning var det som läckte.

Bägge sakerna åtgärdade 🙂

 

(Har en D4:a 210hk)

Jag har inga sådana trimplan, men klart mina interceptorer är ju skruvade i skrovet, jag var visserligen väldigt generös med marintätningsmedel när jag monterade dessa, men jag kollar det också. kabelgenomföringarna till dessa och de båda ekolodgivarna sitter ovanför vattenlinjen.

 

3 minuter sedan skrev Makro:

Det är möjligt att det är samma problem ja.

Styrgaffeln kan vara bråkig men jag har ett par fina delrinkilar du kan få låna om det blir aktuellt.

Jag har lyckats få loss båda styrgafflarna från 1987 på vår båt.

Ja vad bra då vet jag, kan ju då bli aktuellt nu till hösten efter torrsättningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Gelis:

Har du sika fog eller liknande runt skölden mot akterspegeln?

Ja, vet inte vad det ör för material. Men båten är byggd 2003… så klart det kan ju läcka.

Dyvika har jag dock ingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt läckage kom från styraxeln, lite extra fett löste problemet, detta trots att jag tryckte in fett innan sjösättning 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-08-09 vid 16:51 skrev Georg_Ohm:

Ja, vet inte vad det ör för material. Men båten är byggd 2003… så klart det kan ju läcka.

Dyvika har jag dock ingen.

På sjövattenintagsslangen, den som går från skölden under motorn till kyltornet. På den slangen mitt på har du en kylare sitter monterad, som kyler servo oljan, den är ganska skör, och jag har varit med om att lödningen till anslutningen av slangarna läckt. Kylaren gjord i koppar och mässing, och på sikt i saltvatten mår den inte så bra. Bytte en sådan förra året, likaså kan slangklämmorna där behöva lite motion. Sedan har du intaget i skölden, är det inte riktigt monterat kan du få lite läckage där.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev kossor:

På sjövattenintagsslangen, den som går från skölden under motorn till kyltornet. På den slangen mitt på har du en kylare sitter monterad, som kyler servo oljan, den är ganska skör, och jag har varit med om att lödningen till anslutningen av slangarna läckt. Kylaren gjord i koppar och mässing, och på sikt i saltvatten mår den inte så bra. Bytte en sådan förra året, likaså kan slangklämmorna där behöva lite motion. Sedan har du intaget i skölden, är det inte riktigt monterat kan du få lite läckage där.

Ja det tål att kollas, jag har sett den oljekylaren, den sitter framför startmotorn och är väldigt svår att nå, möjligen kanske den kan nås om jag först skruvar loss generatorn... 

 

4 timmar sedan skrev Makro:

Mitt läckage kom från styraxeln, lite extra fett löste problemet, detta trots att jag tryckte in fett innan sjösättning 

Jo jag har varit där med fettsprutan, men Mr Murphy har ju sett till att fettsprutans hona inte längre passar på styraxelns smörjnippel... Men i våras tryckte jag in så pass mycket fett att det kom ut på utsidan. Även här är det väldigt trångt...

 

Men jag har konstaterat att del läcker in vatten även vid stillaliggande med avstängd motor, men klart det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo jag hade läckage när vi låg still och särskilt när man sitter 4 eller fler i soffan i aktern.

Eftersom smörjnippeln sitter så dumt till på styrarmen tänkte jag och en kompis fixa oss en stålomspunnen slang med nippelgänga som kommer upp i höjd med luftfiltret så att man lättare ska komma åt att trycka i fett.

Vi kan höras vidare om det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Makro:

Jo jag hade läckage när vi låg still och särskilt när man sitter 4 eller fler i soffan i aktern.

Eftersom smörjnippeln sitter så dumt till på styrarmen tänkte jag och en kompis fixa oss en stålomspunnen slang med nippelgänga som kommer upp i höjd med luftfiltret så att man lättare ska komma åt att trycka i fett.

Vi kan höras vidare om det.

Ja det kan vi ju göra, så kanske ni kan fixa en sådan slang till mig också?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...