Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
zolp

Propeller slirar - Mercury Verado 135

Rekommendera Poster

Hej, skulle ut med båten, mv-marin 6600 och en Mercury Verado 135, men fick inte upp den i plan. Precis innan den skulle plana tokrusade motorn och jag fick dra av.

 

Sagt och gjort trailade jag upp båten, av med propellern och kunde konstatera att propeller hubben var sliten. Bytte ut den till en reserv som jag haft liggande, inte ny med såg helt ok ut.

 

Ner med båten drickat igen med förhoppning att problemet är fixat men samma beteende, propellern slirar och motorn rusar precis när båten skall kliva upp i plan.

 

Någon som varit med om något likande? Orsaken?

 

mvh

christer 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev zolp:

Hej, skulle ut med båten, mv-marin 6600 och en Mercury Verado 135, men fick inte upp den i plan. Precis innan den skulle plana tokrusade motorn och jag fick dra av.

 

Sagt och gjort trailade jag upp båten, av med propellern och kunde konstatera att propeller hubben var sliten. Bytte ut den till en reserv som jag haft liggande, inte ny med såg helt ok ut.

 

Ner med båten drickat igen med förhoppning att problemet är fixat men samma beteende, propellern slirar och motorn rusar precis när båten skall kliva upp i plan.

 

Någon som varit med om något likande? Orsaken?

 

mvh

christer 

 

Kan det verkligen vara något annat än dåliga hubbar? Testa med en annan prop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Kan det verkligen vara något annat än dåliga hubbar? Testa med en annan prop.

Har tyvärr ingen annan prop men får på måndag prova köpa helt nytt hub kit och prova igen.

 

Känns dock inte så sannolikt att den hub som förvisso var beggad skulle varit så sliten att felet återupprepade sig men ingenting är omöjligt när det gäller båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kane:

Kan det verkligen vara något annat än dåliga hubbar? Testa med en annan prop.

Det finns som sagt inget annat på motorn än hubben som kan slira. Möjligen kan proppen av någon anledning börja ventilera, t.ex. för att motorn är för högt monterad och eller för högt upptrimmad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...