Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
fender69

Snygga till invändigt teakdäck

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Båten har ett invändigt teakdäck i en hard-top båt som blivit sämre med åren och jag behöver upprustningstips.

 

Däcket kan beskrivas som:

  • Torrt och omättat
  • Fårigt (0.5-1 mm djupa)
  • Fläckigt av spill m.m. (ytligt)
  • Svartmögelprickigt (på sina håll)

 

Vad krävs - såpa, slipning, olja, t-sprit, boracol, ...?

75E02650-E2A2-4D8D-9D2E-AD50CBF8CE5B.jpeg

Redigerad av fender69

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en bild på det..?

Lite vanskligt att föreslå slipning utan att man vet helt säkert om det är massivt trä eller fanér, eller annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Har du en bild på det..?

Lite vanskligt att föreslå slipning utan att man vet helt säkert om det är massivt trä eller fanér, eller annat. 

La till en bild i trådstarten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju onekligen ut som massiv teak. 
Jag hade slipat lätt med 120-slipppapper och en bra excenterslip, dammsugit och sedan oljat med kinesisk träolja.
För underhållstvätt framöver, använd såpa. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Ser ju onekligen ut som massiv teak. 
Jag hade slipat lätt med 120-slipppapper och en bra excenterslip, dammsugit och sedan oljat med kinesisk träolja.
För underhållstvätt framöver, använd såpa. 

Tycker jag låter som ett mycket bra tips. Fick ett annat tips om att hälla på oljan först, slipa med kloss och sandpapper för att till sist torka av med t-sprit. Låter som det kan bli lita kladdigt …

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev fender69:

Fick ett annat tips om att hälla på oljan först, slipa med kloss och sandpapper för att till sist torka av med t-sprit. Låter som det kan bli lita kladdigt …

Instämmer. 
Och att ”slipa in” oljan har jag aldrig förstått vad det skall vara bra för. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Peter_K:

Instämmer. 
Och att ”slipa in” oljan har jag aldrig förstått vad det skall vara bra för. 

Är det liknande olja som den här du avser? Något speciellt man bör tänka på? Hur applicerar du den och hur torkar du av eventuellt överbliven olja? 

01897354-3B8A-4625-98BE-7BC95A7B22C9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Yes, det är en bra olja. 

Jag kör ofärgad, tror den finns med pigment också. 

Jag applicerar med pensel. Torkar överblivet med trasa, men se till att den inte kan självantända, dränk i vatten och lägg i en plastpåse som knyts igen. I övrigt inget speciellt att tänka på. En liter räcker långt. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Yes, det är en bra olja. 

Jag kör ofärgad, tror den finns med pigment också. 

Jag applicerar med pensel. Torkar överblivet med trasa, men se till att den inte kan självantända, dränk i vatten och lägg i en plastpåse som knyts igen. I övrigt inget speciellt att tänka på. En liter räcker långt. 

Grymt! Återkommer med bilder på resultatet. Tack.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen behandlat att teakytor med Biltemas kinesiske träolja, i år hade den bytt namn till ”kinaolja”. Den sugs in bra i trät. Jag har (tack och lov) ingen durk med eller av teak, men däremot en badbrygga som faktiskt brukar se värre ut än trådskaparens durkar. Denna tvättas med såpa och halvmjuk borste. När det sedan torkat häller jag ut oljan som arbetas in i träet med en bred och hård pensel, det blir jättebra!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Olja eller inte på teak är en smaksak. Men har man börjat att olja måste man fortsätta om man inte väljer att slipa trä rent (en gång till). Dessutom finns risk att ytan blir flammig om inte slitaget på oljan är jämn. För vissa blot en kär påminnelse om att det är dags för lite omsorg till båten, för andra början på ett dåligt samvete. 

Om du inte är säker på oljat teak är det du vill ha kan du ju börja med att tvätta med gul såpa för att få bort smuts, använda boracol för att få bort och förebygga svart mögel och sedan slipa tills du tycker ytan är så jämn som du vill ha den. Kom ihåg att tvätta med mjuk borste och på tvärs av fibrerna. Annars får du tillbaka de fårar du nu har.

Om Hallberg-Rassy har något förtroende i denna fråga kan jag upplysa att de rekommenderar att endast tvätta försiktigt och förbygga mögel med boracol. Den grå ytan blir då enhällig och tålig. HRs manual sidan 40
 

Använd även sökfunktionen här på sidan. Så får du en uppfattning om vilka för- och nackdelar som prioriteras. 

Redigerad av Anjens
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gamla båtar (före ca 2000) har ofta en bra, långsamvuxen teak som man ofta kan låta vara efter såpatvätt och boracol behandling. Nyare båtar, har jag själv smärtsamt fått erfara, har ofta dålig, fettsnål teak. Låter man den vara obehandlad så ruggas den upp och ser ut som en ryamatta efter ett tag. Detta gäller teak som är ”utomhus”. Eftersom ditt däck ser ut att var under tak så skulle jag behandla med kinaolja efter såpatvätt och boracolbehandling. Alternativt lacka med någon 2-komp lack med anti halkmedel iblandat i sista lagret. Gjorde så i en tidigare båt och det blev väldigt bra.

Redigerad av ChristerN
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev fender69:

Tycker jag låter som ett mycket bra tips. Fick ett annat tips om att hälla på oljan först, slipa med kloss och sandpapper för att till sist torka av med t-sprit. Låter som det kan bli lita kladdigt …

Kladd ja! Nu har du ju redan avfärdat detta men som kuriosa: det där gjorde vi en gång på badbryggan efter ett tips. Det ger förvisso ett snabbt visuellt resultat men när man slipar skitig teak så drar oljan med sig den ner i trät. Dessutom kommer du - om du inte är noga med att tvätta rent - garanterat få oljespill+skit ner mellan teaken/luckorna som med tiden svartnar och sätter sig

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...