johan_sjobjorn 212 Postad 12 Juli , 2022 Hejsan, Åkte med en yrkesbåt som spelade upp fm radio på sin VHF. Såg bara 1st antenn på den båten. Visste inte att det gick ? Kan ni som kan detta förklara hur det funkar- Går det på något sätt att använda VHF:en för att lyssna på FM bandet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 418 Postad 12 Juli , 2022 1 minut sedan skrev johan_sjobjorn: Hejsan, Åkte med en yrkesbåt som spelade upp fm radio på sin VHF. Såg bara 1st antenn på den båten. Visste inte att det gick ? Kan ni som kan detta förklara hur det funkar- Går det på något sätt att använda VHF:en för att lyssna på FM bandet ? Det finns säkert enstaka VHF-radiomodeller som har en dubbelfunktion. Förmodligen också två antenningångar. En 50 ohm för marin VHF och en 75 ohm för rundradio. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 12 Juli , 2022 22 minuter sedan skrev raol: Det finns säkert enstaka VHF-radiomodeller som har en dubbelfunktion. Förmodligen också två antenningångar. En 50 ohm för marin VHF och en 75 ohm för rundradio. Ok, så det måste alltså vara två olika typer av antenner (50/70 Ohm) ifall det skall funka ? Radion i fråga var en Lowrance av lite äldre modell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 927 Postad 12 Juli , 2022 (redigerade) Det finns så kallade ”antennsplitters”, en anpassningsbox med ingång för VHF-antenn och utgång för både VHF och FM-rundradio. Jag hade en sådan… inget vidare bra! Det är ju så med kompromisser, varesig det ena eller andra blev bra, jag märkte en markant skillnad, det blev bättre mottagning med VHF-radion när splittern kopplades bort, och bättre mottagning på FM-bandet med en separat antenn. Hur det var med sändningen med VHF testade jag aldrig. Vid en snabb sökning ser jag nu att det finns sådana splitters med antennförstärkare för FM- bandet… men det vete 17… Vi har diskuterat detta tidigare på detta forum, ävensom det nu var några år sedan sist. Vi var väl då rätt så överens om att man skall ha olika antenner till olika ändamål, särskilt då det gäller sändande och mottagande antenner. Jag navigerar ju mest i Bohusläns skärgårdar, och där kan det vara svårt med mottagning på diverse olika frekvenser, band… FM-radio, TV, mobiltelefon.. det senare har dock blivit något bättre på senare år. Så det gäller att ha bra antenner. I år har jag ingen antennförstärkare till bilstereon, men då en bättre sådan med känsligare mottagare än vad jag haft tidigare. Jag har en vanlig bilradioantenn kopplad till en bra bilstereo. Denna antenn är på intet vis marinanpassad, den brukar hålla i ungefär tre säsonger innan korrosionen tagit kål på den… jag har även haft en marinanpassad sådan från LTC… rena skämtet, det var en vit sådan där kort ”musse-piggsvans” även den rostade. En cirka en meter lång kabel samt en lika lång som signaljord, kopplade till koaxialkabeln fungerade bättre… Så om jag får råda, låt varje radio, sändande och mottagande såsom enbart mottagande ha var sin egen antenn ombord, och placera dem en bit ifrån varandra, och gärna högt upp. (även min AIS har egen antenn) Redigerad 12 Juli , 2022 av Georg_Ohm 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 744 Postad 12 Juli , 2022 Det finns antennsplitters, egentligen frekvensfilter, som fungerar utmärkt. Men de kostar lite mer. Har på min båt 2 st "VHF-antenner", varav den ena delas av AIS-transpondern och FM-stereon via ett filter av lite bättre sort. I princip fungerar de så att alla frekvenser upp till t ex 110MHz skickas till ena porten, medan alla över 140MHz skickas till den andra. Ett dåligt filter har mycket dämpning i kanten på sitt passband och ofta samtidigt låg isolation mellan portarna (kanske bara 15-20dB, bara så att stereon inte skall gå sönder när VHF sänder), medan bra filter har 50-70dB dämpning/isolation och nästan obefintlig dämpning jämnt och fint över hela passbandet. Tillräckligt bra för att man inte skall få försämrad mottagning på stereon alls när VHF sänder. Den lilla missanpassningen som antennen har för FM-rundradiomottagaren spelar ingen större roll. Det går alltså att använda en VHF-antenn för båda. Grundregeln är att antennen som anväds skall vara anpassad för den frekvens som det sänds på. Nu var väl TS fundering att man hade samma apparat för FM-rundradiolyssning som VHF. Även om detta kanske har förekommit på marknaden är det inget att rekommendera. Anledningen är att det är två helt skilda användningsområden men även målgrupp - VHF-radion används av skepparen medan FM-stereon används av hela besättningen. Och vad händer om någon ur besättningen dragit ner volymen ? Skulle tro att det är därför de är mycket ovanliga - om kombon ens finns att köpa. (Sedan finns det givetvis universalradioapparater, t ex VHF/UHF-transceivers som har FM-rundradiomottagare också (87-108 MHz), och som går att programmera för VHF-kanalerna och marinbandet (samt allt möjligt annat, åkeriradio, taxi m.m.). Men det är då ingen ren "Marin-VHF"). 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 14 Juli , 2022 (redigerade) 2022-07-12 vid 16:59 skrev IngemarE: Det finns antennsplitters, egentligen frekvensfilter, som fungerar utmärkt. Men de kostar lite mer. Har på min båt 2 st "VHF-antenner", varav den ena delas av AIS-transpondern och FM-stereon via ett filter av lite bättre sort. I princip fungerar de så att alla frekvenser upp till t ex 110MHz skickas till ena porten, medan alla över 140MHz skickas till den andra. Ett dåligt filter har mycket dämpning i kanten på sitt passband och ofta samtidigt låg isolation mellan portarna (kanske bara 15-20dB, bara så att stereon inte skall gå sönder när VHF sänder), medan bra filter har 50-70dB dämpning/isolation och nästan obefintlig dämpning jämnt och fint över hela passbandet. Tillräckligt bra för att man inte skall få försämrad mottagning på stereon alls när VHF sänder. Den lilla missanpassningen som antennen har för FM-rundradiomottagaren spelar ingen större roll. Det går alltså att använda en VHF-antenn för båda. Grundregeln är att antennen som anväds skall vara anpassad för den frekvens som det sänds på. Nu var väl TS fundering att man hade samma apparat för FM-rundradiolyssning som VHF. Även om detta kanske har förekommit på marknaden är det inget att rekommendera. Anledningen är att det är två helt skilda användningsområden men även målgrupp - VHF-radion används av skepparen medan FM-stereon används av hela besättningen. Och vad händer om någon ur besättningen dragit ner volymen ? Skulle tro att det är därför de är mycket ovanliga - om kombon ens finns att köpa. (Sedan finns det givetvis universalradioapparater, t ex VHF/UHF-transceivers som har FM-rundradiomottagare också (87-108 MHz), och som går att programmera för VHF-kanalerna och marinbandet (samt allt möjligt annat, åkeriradio, taxi m.m.). Men det är då ingen ren "Marin-VHF"). Tack båda för utläggningarna ang. antenner och splitters. Jag börjar fundera på om jag uppfattat det fel, d.v.s att fm radion och tillhörande högtalarna var dold så det uppfattades som att den kom från VHF:ens högtalare. Hmm.. VHF:en var en helt vanlig Lowrance av lite enklare modell och eftersom det var en yrkesbåt som körde passagerare kan jag inte tänka mig att de gjort något som förvandladt VHF till en simpel FM radio och därmed blockerat möjligheterna att avlyssna / sända på VHF bandet. Båten i fråga var M/S Häftig som går som passbåt mellan Sandhamn och närliggande gästhamnar. hmm. Skulle det varit VHF:en som spelade upp f.m radio innebär det att den skulle behöva lyssna av VHF och FM band samtidigt för att automatiskt dämpa FM ljudet om det var någon sändning på tex kanal 16. Dvs lite som i bilen när musiken dämpad vid inkommande telefonsamtal. Redigerad 14 Juli , 2022 av johan_sjobjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 927 Postad 14 Juli , 2022 Det är väl ett ickeproblem egentligen…. Mig veterligen finns det inga sådana kombiapparater, tack och lov. Det är ju klart att man kan lägga ut stereons och VHFens ljud i samma högtalare, och låta bygga en slags växel som prioriterar VHF-ljudet, kanske den växeln kan vara styrd via squelchen… men bara en fundering. Lättare att placera de båda apparaternas högtalare i bredvid varandra. MEN… det kanske var någon idi… inom VHFens mottagningsområde som olagligen lade ut P3 på någon kanal… 😶 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser