Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tomeriksen

VP AQ131D startar inte

Rekommendera Poster

Hej alla motorproffs!

Behöver förslag på vad som återstår att felsöka på min bensinare (en marinanpassad Volvo B230 från 87)

Efter att ha lyft ut och reparerat topplocket gick motorn igång, men kylvattenpackningen läckte och jag var tvungen att lyfta av toppen igen. När jag återigen skall starta motorn går den bara runt utan att tända. Grejer jag kollat:

  • Fördelardosan, den ser fin ut. Dessutom står brytarspetsen rätt när kamrem är nollad.
  • Bytt tändingskablar med babord maskin, ingen skillnad.
  • Tändkablarna är koppade rätt (1-3-4-2) och rejält intryckta.
  • ≈26V spänning över tändspole och jord.
  • Bränslekran påslagen. Var dock avstängd initialt.
  • Det finns bensin i tanken (bränslemätaren stod dock på noll…). sänkte ner en mutter, ungefär 10cm med soppa.
  • Finns bensin i bränsleröret som leder till förgasaren (vågade dock inte starta motorn för att se om det pumpar)
  • Doftar svagt av bensin från avgasröret, men inget man storknar av.

 

Vad tror du är nästa steg? Alla tips välkomna!

Tack!

Tom

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det enklaste och självklara är att kolla om du har gnista, men det kanske du redan gjort även om det inte står med i din lista.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du dubbelkollat att du fått tandhjul och kamrem korrekt när du återmonterade toppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev excel319:

26V över tändspolen känns väldigt fel.

Eller hur? Ska dubbelkolla det och även se hur det ser ut på babord maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Makro:

Har du dubbelkollat att du fått tandhjul och kamrem korrekt när du återmonterade toppen?

Trippelkollat! Vevaxeln och kamaxeln står på "märket". Den tredje remskivan som är kopplad till fördelaren ser jag inte för motorkåpan sitter i vägen. Men öppnar jag fördelaren så står brytarspetsen på "märket" även där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev excel319:

26V över tändspolen känns väldigt fel.

Det var fel uppmätt. Tror tändningen ver avslagen eller nåt, och att den angav 26 mV. Nu ligger den på 12,5V. Lite lågt? Markström inkopplad.

 

Har skruvat ur tändstiftet, det var vått och luktade bensin, så det verkar komma in soppa. När jag lägger den mot jordat underlag och startar får jag ingen gnistbildning. Det skall dock sägas att babord maskin bara ger enstaka blixtrar innan motorn går igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev tomeriksen:

Det var fel uppmätt. Tror tändningen ver avslagen eller nåt, och att den angav 26 mV. Nu ligger den på 12,5V. Lite lågt? Markström inkopplad.

 

Har skruvat ur tändstiftet, det var vått och luktade bensin, så det verkar komma in soppa. När jag lägger den mot jordat underlag och startar får jag ingen gnistbildning. Det skall dock sägas att babord maskin bara ger enstaka blixtrar innan motorn går igång.

Koppla en tändinställningslampa på en tändkabel i taget, testa även på kabeln mellan tändspole och fördelare för att se om det kommer någon gnista.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rascal:

Koppla en tändinställningslampa på en tändkabel i taget, testa även på kabeln mellan tändspole och fördelare för att se om det kommer någon gnista.

Smart! Ska se om det går att hyra på Hygglo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hann inte koppla in strålpickan innan jag Hittade felet. Topplocket hade rivit av ena kopplingen mellan spole och fördelare. Då blir det ingen blixt. 
Tack för tipsen!

32560737-93F6-4C2E-B398-BE26C7EFE7A9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev tomeriksen:

Hann inte koppla in strålpickan innan jag Hittade felet. Topplocket hade rivit av ena kopplingen mellan spole och fördelare. Då blir det ingen blixt. 
Tack för tipsen!

32560737-93F6-4C2E-B398-BE26C7EFE7A9.jpeg

Det var var ett busigt topplock såvida det inte var du som drog av kabeln med toppen då 😉 😜😂 Gött att det var lätt att fixa 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...