Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Kalle42

Golv i styrpulpeten

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt en styrpulpeten och undrar om det är nån som har ett bra alternativ till golv.

Tanken är att mina två leonberger ska hänga med ut när vi besöker lite öar på västkusten.

Kan tänka mig att det blir repor pga deras klor.

Hur har ni andra gjort som har hundar med i båten?

Ny i båtvärlden

//stefan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Lägg i en heltäckningsmatta som sitter med kardborreband.

Skyddar och gott när man är barfota.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Golv? 🤨

Såja ;)

Till @Kalle42. Vi brukar kalla golv i båten för durk. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Golv? 🤨

”Golv” är väl något man har hemma i huset eller i lägenheten 😇

Det är väl ofint att märka ord, men man kanske inte behöver känna till hela terminologin inom ”nautiskt nonsens”, men just ordet ”golv” i detta sammanhang brukar rendera en och annan kall kåre längs sjöbusarnas ryggrad. 
 

På durken kan du ju som redan nämnts lägga en matta som verkligen tål vatten, alla gör inte det.

I en styrpulpetbåt jag en gång för längesedan hade, lade jag en matta avsedd för dusch- eller badrum på durken, den hade ju den fördelen att den släppte igenom regn- och stänkvatten som sedan kunde rinna akterut till självlänsen eller till länspumpens schakt. Inte speciellt snyggt men de mellanpudlar som så ingick i besättningen/flocken gillade det, och dom hundarna var kräsna, dom gick ogärna på bryggor där plankorna låg i längdriktningen, om plankorna låg tvärs och tätt gick det ju bra.

 

Jag har även sett lösningar med sådana där kvadratiska plattor som man knäpper ihop till större enheter, de som säljs i byggvaruhuset och är avsedda för våtrum eller uterum. Självklart får du ju anpassa dessa, såga till dem så att de passar durkens form.

 

Sedan finns det heltäckningsmattor för utomhusbruk, sådana som man kan skära utan att de fransar upp sig eller behöver langetteras (kantsys), de bör ju även ha en gummerad baksida. 

 

Hundarnas klor repar ju inte durken nämnvärt om den nu är av plast, men om du har en durk av teak eller annat träslag blir det ju snabbt repor. 
Hundar ogillar ju om de måste vistas på en durk (eller ett golv) om det är halt, typ en durk av plast (eller ett parkettgolv)… så därför är det ju bra med någon typ av matta att lägga på durken, men den får inte ha för stora rillor eller hål det gillar inte hundarna, underlaget skall ge litet friktion mot tassarna när det gungar. Hundar blir lätt stressade om de inte kan då grepp om underlaget när det gungar.

 

Vad du ön väljer för material att lägga på durken, så sätt inte fast det permanent, limma alltså inte fast det. Kardborreband har föreslagits, sådana av bättre kvalitet med bra självhäftande baksida kan fungera även om det står vatten på durken. Annars finns det tryckknappar, eller så skär man till mattan, eller vad du nu vill använda, med sådan precision att den ligger bra på plats med hjälp av gravitationslagen…

 

Idag har jag durkar av sedvanlig typ av plywood som är lackad med  minst nio lager lack, det gillar inte nuvarande hund ombord, en tysk schäfertik, så då har det tillkommit langetterade mattor av standardtyp, sådana med kompassrosor och texten ”Welcome onboard” dom tål förvisso vatten, men lämpar sig ändå bäst inombords (=inomhus), dessa har däremot en gummerad baksida som gör att dom ligger stilla på det glatta underlaget.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, 

Det känns ungefär som när man började golfa för 25 år sedan, vad man än sa, hade på sig, gjorde på banan så var det fel.😂😂

Nu har jag lärt mig nåt nytt, kan du inte alla utryck så var tyst.

Jag tar tacksamt imot förslagen att lägga i DURKEN😂 och ska kolla runt lite👍

//Stefan

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Kalle42:

kan du inte alla utryck så var tyst.

Nejdå! Bara var öppen för att vi kommer försöka lära dig rätt uttryck. Dessa kan dessutom variera beroende på vilken del av landet man befinner sig i.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir hur bra som helst👍Jag kommer att behöva fråga mycket av er som kan och tar tacksamt imot hjälpen 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-14 vid 23:18 skrev Kalle42:

Det blir hur bra som helst👍Jag kommer att behöva fråga mycket av er som kan och tar tacksamt imot hjälpen 

Har du tittat runt på byggvaruhus eller mattbutiker efter något, några alternativ?

 

Jag kollade litet på Hornbachs webbplats det finns ju två gummimattor, varav länken är till den ena, med klassiskt durkmönster.

Svarta gummimattor är kanske inte speciellt snyggt, men praktiskt, lätta att göra rena, bara att spola av, och om du skulle fiska nån gång fastnar inte fisklukten i dessa gummimattor.

MEN om solen ligger på under några timmar kan svarta gummimattor bli väldigt varma, och det gillar inte hundarna.

 

Sedan finns det ju en himla massa olika sådana här byggbara plattor, om du lägger sådana på durken blir det torrt ovanpå, då vatten som på olika sätt kommer in i öppna båtar, rinner inunder dessa golvplattor, eller ”trallrutor” som dom tydligen heter.


Sedan kom jag att tänka på en annan sak, tänka litet utanför boxen, att lösa problemet från andra hållet…

Tag på hundarna hundskor! ok, det kanske ser fånigt ut, ungefär som storpudeln i SOS Sällskapsresan som hade barnstövlar på tassarna… 

Men det finns även tasskydd av silikon, främst för att sätta på tassarna om hunden skadat sig och man vill skydda förbandet. Vi har sådana ombord till vår schäfer, det händer nog varje säsong att hon får mindre skärsår av havstulpaner eller vassa snäckskal vid bad.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...