Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Karlvanbui

Lagning av spricka mellan fläns vid aktern

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Behöver tips av alla kunniga i detta forum. Jag har fått en liten spricka mellan på flänsen vid aktern, där motorn sitter. Tänker ger mig på och laga detta själv. Hur ska jag gå tillväga?

 

Det ser endast ut vara en estetiskt skada. Inget omkring motorinfäste har sprickor. Endast flänsen på bilden.

 

Båten jag har är en Yamarin 59 DC  

20220209_180652.jpg

Redigerad av Karlvanbui

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som en träplanka som någon (tidigare ägare?) satt dit ovanpå akterspegeln, kanske för att höja motorn. Om denna förhöjning behövs skulle jag 1. ersätta den med något som inte spricker eller ruttnar alt 2. sätta en annan träplanka tillfälligt.

En annan sak jag funderar på, och som kanske bidrar till mitt tyckande ovan, är plattan på akterspegeln. Jag har inte sett närmre på en Yamarin 59 på flera år men har för mig att dessa plattor brukar vara av någon sorts plyfa men den du har ser ut som plast. Men jag kan ha fel - det har jag haft många gånger! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag tycker det ser ut som en träplanka som någon (tidigare ägare?) satt dit ovanpå akterspegeln, kanske för att höja motorn. Om denna förhöjning behövs skulle jag 1. ersätta den med något som inte spricker eller ruttnar alt 2. sätta en annan träplanka tillfälligt.

En annan sak jag funderar på, och som kanske bidrar till mitt tyckande ovan, är plattan på akterspegeln. Jag har inte sett närmre på en Yamarin 59 på flera år men har för mig att dessa plattor brukar vara av någon sorts plyfa men den du har ser ut som plast. Men jag kan ha fel - det har jag haft många gånger! ;)

Hej Christer, 

 

Kanske är bilden missvisande. Det år inte en planka utan en fortsättning av båtkroppen. Skarven där sprickan förekommer är där över och nedre båtkropp är ihop limmad ( dubbel skrov). Tyvärr ingen kunskap om plattorna ska vara i plyfa. Båten är från 2007.

 

Mvh Karl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara i skarven mellan skrov och innermodul.

Det är nog som du säger mest estetiskt störande.

Skrapa ur sprickan och fyll på med sikaflex.

Håll sedan koll på om sprickan sprider sig.

Skulle den överhängande läppen vara bred nog, så går det kanske att dra ihop det med

rostfri skruv och mutter.

Men börja med sika och håll koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra lösning. Du tycker inte att jag ska fylla med epoxy eller polyeten sedan gelcoat slipa samt polera?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det flexar är det bättre med sika.

Men du kan ju bottna med epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...