Gå till innehåll
torsdag 19 februari 2026
spiceboy

akterförtöjning vid fast brygga ej bommar

Rekommendera Poster

Hej,

har motorbåt på 7,5x2,7m ca 2 ton med utombordare 250hk. skall ligga vid fast brygga utan bommar. Djup ca 2-2,5m. Skyddat läge. Räcker det med en p-ring på 40kg? 

lina eller kätting eller kombination upp till båten och tunnare lina in till bryggan? Vill ej helst ha boj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att det beror främst på två saker:

- Vad båten är värd (kan du acceptera att läget inte var så skyddat vid viss vindriktning och en storm slår sönder båten mot bryggan)?

- Vad det är för botten. Riktig dyng-dy så räcker säkert 40 kg efter ett tag när den sjunkit ner i dyn men osäkert fram tills dess.

Jag har min lill-båt (ca 550 kg) förtöjd med en 75kg ring + 50 kg sten. Ganska skyddat läge för de flesta vindar.

Varför vill du inte ha en boj?

Bojen fungerar som en fjäder och gör att knapar etc inte rycks sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev spiceboy:

Hej,

har motorbåt på 7,5x2,7m ca 2 ton med utombordare 250hk. skall ligga vid fast brygga utan bommar. Djup ca 2-2,5m. Skyddat läge. Räcker det med en p-ring på 40kg? 

lina eller kätting eller kombination upp till båten och tunnare lina in till bryggan? Vill ej helst ha boj.

SeaSea rekommenderar 70 kg P-ring för båtvikt upp till 2 ton i skyddat läge.

https://www.seasea.se/linor-förtöjning-förankring/bojförankring/bojförankring/p-ringen-70-kg-bojförankring

Sen har de inte den storleken längre men den går nog att hitta i andra butiker.

Båt + motor betingar ett ansenligt värde. Det finns väl ingen anledning att snåla på P-ringsvikten och riskera att motorn går i bryggan och skadas.

Jag hade valt att kombinera lina och kätting (grov o tung) för att få ryckdämpning mot P-ringen.

Montera kättingen så att den lyfts från botten när du förtöjer. Välj grova schackel mm för livslängden (klenare grejor kan hålla men rostar sönder fortare). Är du kunnig så kan du splitsa linan i kättingen för att slippa så mycket schackel. Längst ner i P-ringen måste du ha galvad schackel för att hantera nötningen. Du kan låsa linan med rostfri virelås men använd inte rostfritt så det kommer i kontakt med bonnjärn/galvad schackel, järnföremålet äts upp av det rostfria (galvanisk korrosion).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställ samma fråga till försäkringsbolaget också. Dom har erfarenhet av vad som fungerar och inte fungerar. Och kommer ni överens om en lösning så kommer du att få ersättning utan tjafs vid en ev. skada.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...