Gå till innehåll
onsdag 13 augusti 2025
stgustav

Busterbåtens sittboxar i plast spruckna

Rekommendera Poster

Locken på sittboxarna i plast i min Buster L från 2011 är alla nu spruckna. Naturligtvis har dom i omgångar varit trampade på vilket inte är optimalt men det blir ju så. Jag hade hoppats på att det hade gått att köpa enbart nya lock men man måste köpa hela kompletta boxar. Ska man byta alla boxar mot nya Buster original blir det riktigt svindyrt.

Undrar om någon vet om det finns pirattillverkade delar eller om någon har annan bra idé?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte full koll riktigt hur de ser ut men borde det inte gå att låta göra i aluminium utan att det blir svindyrt?

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aktersoffa/box med två lock, en mindre sittbox framför styrpulpet samt en svängd modell vänster fram som man kallar för spöbox (som skjuter in i förtoftens box).

Aluminium hade varit bra. Tror man mer gått över till detta på senare modeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle ta en strid med Buster!

@Buster bör ju kunna svara på om man tycker det är rimligt att tofterna går sönder efter 10 år, jag tycker inte det.

Var kliver man i en mindre båt, jo på tofterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett tidigare inlägg, om samma problem i andra Bustrar, här i forumet. Testa att söka runt så kanske du hittar info om hur andra gått vidare med problemet. Jag tror tyvärr att den bästa lösningen är som tidigare föreslagits, dvs att tillverka nya lock i Aluminium. På min Buster XL från 2008 är boxar och lock i alu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Christer, Mackey och Alanningen för era inlägg och råd!

Tofter av aluminium verkar grymt bra. Lite ironiskt att Buster, som med stolthet bygger sina båtar i högvärdig aluminium, levererat båtar med tofter i termoplast. Anledningen tror jag till att man köper en aluminiumbåt är inte för att man vill ha den vackraste båten. Utan för att man vill ha en robust, tålig, funktionell och "oförstörbar" båt man inte behöver må dåligt med varje gång man synar botten med den. Det är dessa saker som gör båten "vacker" för mig. Men termoplast?

Kanske man som Mackey skriver borde kontakta Buster direkt i saken.

Nåväl, om någon har låtit göra om tofterna, eller enbart locken till tofterna, till aluminium någonstans mottager jag glatt tips på dessa firmor. (Då det handlar om tre olika tofter med fyra olika lock tror jag det blir komplicerat om man inte har gjort det tidigare.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd befintliga lock som pluggar (formar) och gjut därefter stadiga gjutformar.

Ur med pluggen och gjut sen hur många luckor du vill i glasfiberarmerad plast. 

Biltemas plast duger gott. Behöver inte vara, epoxi eller kevlar. 

Annonsera ut överblivna luckor, och gör dig en peng, som väl täcker kostnaderna. 

Häll i färgpulver i plasten... Om du inte vill ha typ Gelcoat (som revas lätt). 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev stgustav:

Nåväl, om någon har låtit göra om tofterna, eller enbart locken till tofterna, till aluminium någonstans mottager jag glatt tips på dessa firmor. (Då det handlar om tre olika tofter med fyra olika lock tror jag det blir komplicerat om man inte har gjort det tidigare.)

Föreslår att du gör så här:

Fotografera locken på plats i båten.
Ta loss ett av locken och ta med det till någon firma som jobbar med aluminium och förklara vad det är du vill ha. 
Det lär inte bli väldigt billigt men förmodligen mycket bra.

Alternativt gör du som @Hybro föreslår om aluminium-alternativet blir för dyrt.

1 timme sedan skrev stgustav:

Anledningen tror jag till att man köper en aluminiumbåt är inte för att man vill ha den vackraste båten. Utan för att man vill ha en robust, tålig, funktionell och "oförstörbar" båt man inte behöver må dåligt med varje gång man synar botten med den. Det är dessa saker som gör båten "vacker" för mig.

Förstår helt detta resonemang och det är grunden till att jag prioriterar lösning i al.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Industriprigrammets elever vill ha projekt, så här på vårvintern. 

Projektering, formning, TIG-svetsning mm ingår. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...