Gå till innehåll
måndag 28 juli 2025
haski

Yamaha 15hp 4-takt Stannar

Rekommendera Poster

Har en Yamaha 15hp 4-takt som stannar efter man kört en stund. Trodde att det ev var tanken eller förgasaren men börjar tveka på det. 
 

När motorn dör så är det bara att starta den igen så går den en kort stund för att sen stanna igen. 
 

skulle det kunna vara något elektriskt som gör att den stannar efter några minuter/ hundra meter när man kör? 
 

någon som haft liknande problem? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat att pumpa på blåsan när motorn är på väg att stanna?

För mig låter det som att motorn får för lite soppa och vid omstart, ev med lite pumpning först, går den på soppan du manuellt har pumpat fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stannar den?

Varvar upp och stannar!   Betyder bränslebrist.

Varvtalet sjunker och stannar!   Betyder för mycket bränsle.

Stannar plötsligt!   Betyder troligen elfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vi har testat o pumpa men det hjälper inte. Och vid omstart så behöver man inte pumpa in något nytt bränsle. 
 

Den varvar inte upp utan snarare att den varvar ner och dör. Skulle det kunna var bränslepumpen? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-06 vid 22:14 skrev Rascal:

Hur stannar den?

Varvar upp och stannar!   Betyder bränslebrist.

Varvtalet sjunker och stannar!   Betyder för mycket bränsle.

Stannar plötsligt!   Betyder troligen elfel.

Varvar upp innan den stannar kommer inte motorn göra under belastning (med växel i). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Craycoat:

Varvar upp innan den stannar kommer inte motorn göra under belastning (med växel i). 

Håller med, men tyckte inte att det framgick helt i frågeställningen om det var enbart under belastning eller inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är främst under belastning som den stannar. Då lägger den av efter ha körts ca 700-1000m. Sen kan man starta den på nytt och så går den ungefär lika långt innan den stannar på nytt. 
 

funderar på om det kan vara bränslepumpen? 
 

 Vi har testat o byta tank till en annan som fungerar fint med en annan motor men samma problem uppstår. Dvs det är inte tanken det är något fel med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Håller med, men tyckte inte att det framgick helt i frågeställningen om det var enbart under belastning eller inte.

Nej det har du rätt i. Jag bara menade att bränslebrist inte alltid behöver innebära rusande varvtal.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hadde liknande problem med min 40 hk yamaha    bytte bränsle slang kompl.med kopplingar å blåsa

Bytte även membranet i bränslepump 

Samtidigt  sedan gick motorn okej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om någon slang i bränslesystemet är armerad? Kan den ha delaminerat.

Möjligen att jag stavade fel men det bjuder jag på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fortfarande problemet kvar. Åtgärder som vi gjort är att byta bränslepump, gjort ren tanken och bytt bränslestavar mellan motor och tank. Inklusive blåsa. När den där så är det fortfarande bränsle i systemet och blåsan är ”hård”. Börjar fundera på om det finns någon sensor som mäter av luftflödet. Motorn har ju en förgasare men saknar chock. Skulle det kunna ha något med saken o göra? Så fort motorn har stannat så går det att starta den lätt på första rycket 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hade varit bra om du kan ta en bild på motorns typskylt så man kan läsa typbeteckning, serienummer mm.

Antagligen är det en Yamaha F15C du har eftersom du skriver att motorn saknar choke.

Men motorn har en automatisk choke som är elektriskt påverkad.

 

Kan du starta direkt efter den stannat eller måste du vänta några minuter?

Går den lika länge efter omstart?

Stannar motorn tvärt som man trycker på stoppknappen eller hör man att den saktar ner och svarar dåligt på gaspådrag?

 

Vad kör du på för bensin?

 

Hur förvarar du motorn över vintern?

 

Har du bytt tändstift?

Är de radioavstörda? t.ex. NGK DPR6EB?

Hur ser tändstiften ut när motorn har stannat, är de svarta, blöta eller?

Beskriv så gott det går eller ta en bild. 

 

Börja kolla så att alla kablar sitter där de skall och att det inte finns några "musgnag" på kablarna.

Kolla speciellt dessa kablar som är till automatchoken, se gul pil på bilden nedan:

394247351_Skrmavbild2025-07-09kl_10_12_09.png.09a1f23dd069858c34bb3f75e579e900.png

 

Mvh

Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Yamaha F15CMH med ett längs ner vilket indikerar på att det är en 2013. 
 

startar lätt på första rycket efter den har stannat och går då en stund till. 
 

Sist åren har vi kört den på 98 men tror den kördes på 95 dom första åren. 
 

den går ungefär lika länge igen efter man startat den på nytt. Var därför jag började fundera på om den hade någon sensor eller liknande som det är något fel på. Typ auyomatchoken 

 

Ska byta tändstift och testa med lite tillsatts för besinmotorer (motorrengöring)

 

stiften som sitter i är DPR6EA9

 

När man stänger av den så stannar den direkt, (normalt)

 

ska kolla lite på kablarna men tycker dom ser bra ut. Kan man ta bort och rengöra choken eller testa om den fungerar? 
 

är det en dyr del att byta? 

IMG_1465.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-07-09 vid 10:13 skrev Mercury_44XS:

Stannar motorn tvärt som man trycker på stoppknappen eller hör man att den saktar ner och svarar dåligt på gaspådrag?

Jag menar: När motorn stannar av sig själv, stannar den tvärt som när man trycker på stoppknappen eller hör man att den saktar ner (sänker varvtalet) och svarar dåligt på gaspådrag innan den dör?

 

Tillsatser finns det gott om i bensinen, så det är utkastade pengar och brukar inte hjälpa.

 

Automatchoken är asapissadyr (över 3000 kr) och påverkas elektriskt. När motorn man kallstartar motorn är en kanal öppen i förgasaren och efter hand stängs denna passage. Om inte choken stänger passagen i förgasaren så börjar motorn gå ojämnt p.g.a. den får för mycket bensin och stannar till slut. Brukar inte starta direkt om choken är kass utan man får dra några gånger innan den startar igen p.g.a. att motorn blir sur.

 

 

 

När man felsöker måste man metodiskt tillväga, man kan aldrig gissa sig till vad som är fel och köpa del efter del helt i onödan.

För att vi ska kunna hjälpa dig på distans är det mycket viktigt att du följer de instruktioner som ges och beskriver felet så bra det bara går.

 

Filma när du kör med motorn så den stannar, då är det lättare för oss andra att höra hur motorn går och hur den stannar.

 

Känn även på motorn när den stannat om motorn är varm eller kall, har du en IR-termometer använd den och kolla på flera olika ställen.

Motorn blir som varmast på toppen och på avgassidan som är BB sida. Närmast båten blir inte motorn alls varm.

 

Kolla först:

 

Har ni haft uppe dykröret i bränsletanken?

Om inte lossa tankarmaturen och kolla silen i botten på dykröret.

 

Är bränslefiltret rengjort? Om inte kolla och gör rent. Använd bromsrengöringsspray och tryckluft med max 4 bar tryck. Blås från insidan av filterinsatsen, inte utifrån och in.

 

Kolla oljenivå i motorn, oljestickan sitter under förgasaren. Motorn skall vara nedfälld som på bilden. 

Dra upp stickan, torka av med luddfri trasa, sätt tillbaka oljestickan och dra upp den igen. Kolla hur mycket olja det är på oljestickan, det skall minsta vara mellan undre och övre markering på stickan.

Tiitta i din instruktionsbok hur man gör om du känner dig osäker.

 

Är oljenivå felaktig fyller du på olja till rätt nivå, fyll på lite i taget (ca 15–20 ml) så du inte överfyller motorn.

 

Är det för mycket olja måste den tappas ur och ny olja fylla på till rätt nivå.

 

Är oljenivån korrekt kan du åka tills den stannar.

 

Kolla hur tändstiften ser ut när motorn stannat av sig själv, ta gärna en bild. 

 

Känn även på motorn när den stannat om motorn är varm eller kall, har du en IR-termometer använd den och kolla på flera olika ställen.

Motorn blir som varmast på toppen och på avgassidan som är BB sida. Närmast båten blir inte motorn alls varm.

 

Börja med detta och köp inga delar i onödan och köp inga tillsatser eller något annat mirakelmedel, det funkar ändå inte.

 

Läs instruktionsboken om ni inte vet var alla delar sitter och i instruktionsboken brukar finnas ett felsökningsschema. Läs igenom noga.

 

Mvh

Pär

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ska filma och beskriva mera imorgon. 
 

Återkommer

 

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...