Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Martin_Haggstrom

Ny instrumentpanel Nimbus Max2

Rekommendera Poster

Hej

 

Vill sätta in ny switchpanel o flytta displayer samt montera en införsänkt 9 tums Plotter. Har tänkt montera loss det gamla o lägga över en gelcoat skiva i närliggande kulör som befintlig (ashford vit) i min Max 2 Nimbus. Jag monterar allt i nya skivan 


Jag vill hitta en bra ”plastskiva / gelcoat” i liknande vit kulör som min Max 2a vart kan jag hitta det? Har surfat o letat men inget bra spår… har gruppen några ideer? Skall jag göra en egen skiva? Känns sjukt meckigt.

 

Hittade en skiva på Erlandssons o var o kollade den gelcoat skivan, men den var för låg kvalitet / finish för mitt projekt.

 

E080664B-E594-4F6C-BF38-845E78EEF59D.jpeg

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bygga i gelcoat är inte helt omöjligt men kräver tid och plats. Du kan lätt få tag på färganpassad gelcoat om du går till ett båtvarv och får tillrett ett burk matchat gelcoat till någon del av båten du kan ta med dig.

Men om du inte bygger skivan mot en slät yta eller en plugg kommer du behöva slipa rätta mycket för att få en bra finish. Du behöver också jobba i rätt temperatur. 

 

Andra alternativ är köpa ett skivmaterial. 

De jag kan komma på är så kallad Plywood och Formolux. Den första är väldigt vädertåligt HDPE som dock är svårt att limma och den senare en bubblad PVC som kanske inte är så bra för utomhusbruk. 

https://www.seasea.se/inredning-däcksutrustning/trä-teakdetaljer/marinplywood/poly-wood-vit

https://www.bauhaus.se/pvc-platta-foamalux-vit-5x750x1000mm?gclid=Cj0KCQiAuP-OBhDqARIsAD4XHpd6fkeZnaxjQUIsCM-NxT6ZqlijQCQAwOHcpSWU8vAogU4LDY4nqG8aAiE6EALw_wcB

 

En tredje kompromiss är att plasta in en plywoodskiva med glasfiber och gelcoat. Då slipper du lägga så många lager.

 

PS: Din bild var inte så lätt att läsa då du har den in Iphone-formatet HEIC. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allra enklast (om nu panelen går att demontera vill säga) är att skruva loss panelen och ta med den till ett båtsnickeri. Det är billiga material och inte så värst arbetsintensivt att plasta igen hålen, ta nya hål, måla om alltihop i samma (eller iallafall en väldigt lik) gelcoatnyans. 

 

Det stinker, dammar och kräver en del trial and error att göra bra själv så när du skriver att det låter meckigt att tillverka en egen skiva och att du vill ha bra finish så tror jag på att leja ut jobbet. 

Redigerad av adeseaso

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev anuba:

Att bygga i gelcoat är inte helt omöjligt men kräver tid och plats. Du kan lätt få tag på färganpassad gelcoat om du går till ett båtvarv och får tillrett ett burk matchat gelcoat till någon del av båten du kan ta med dig.

Men om du inte bygger skivan mot en slät yta eller en plugg kommer du behöva slipa rätta mycket för att få en bra finish. Du behöver också jobba i rätt temperatur. 

 

Andra alternativ är köpa ett skivmaterial. 

De jag kan komma på är så kallad Plywood och Formolux. Den första är väldigt vädertåligt HDPE som dock är svårt att limma och den senare en bubblad PVC som kanske inte är så bra för utomhusbruk. 

https://www.seasea.se/inredning-däcksutrustning/trä-teakdetaljer/marinplywood/poly-wood-vit

https://www.bauhaus.se/pvc-platta-foamalux-vit-5x750x1000mm?gclid=Cj0KCQiAuP-OBhDqARIsAD4XHpd6fkeZnaxjQUIsCM-NxT6ZqlijQCQAwOHcpSWU8vAogU4LDY4nqG8aAiE6EALw_wcB

 

En tredje kompromiss är att plasta in en plywoodskiva med glasfiber och gelcoat. Då slipper du lägga så många lager.

 

PS: Din bild var inte så lätt att läsa då du har den in Iphone-formatet HEIC. 

 

 

Tack har uppdaterat med jpg bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev adeseaso:

Allra enklast (om nu panelen går att demontera vill säga) är att skruva loss panelen och ta med den till ett båtsnickeri. Det är billiga material och inte så värst arbetsintensivt att plasta igen hålen, ta nya hål, måla om alltihop i samma (eller iallafall en väldigt lik) gelcoatnyans. 

 

Det stinker, dammar och kräver en del trial and error att göra bra själv så när du skriver att det låter meckigt att tillverka en egen skiva och att du vill ha bra finish så tror jag på att leja ut jobbet. 

Tack men går ej att skruva loss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här löste jag det i min Max2:a för ett antal år sedan när jag uppdaterade med nya mätare samt flushmonterade plotter och ekolod. En laserskuren borstad syrafastplåt med alla håltagningar klara, limmades ovanpå befintlig panel. Kan kanske har dwg-filen kvar någon stans.

Panelen.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev kandersk:

Så här löste jag det i min Max2:a för ett antal år sedan när jag uppdaterade med nya mätare samt flushmonterade plotter och ekolod. En laserskuren borstad syrafastplåt med alla håltagningar klara, limmades ovanpå befintlig panel. Kan kanske har dwg-filen kvar någon stans.

Panelen.jpg

Snyggt… helt klart ett alternativ. Vad är det för reglage du har? @kandersk. Tar gärna kopia på filen eller formen om du har kvar det också... Fräste de som gjorde plåten även in Nimbus boats?

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Snyggt… helt klart ett alternativ. Vad är det för reglage du har? @kandersk. Tar gärna kopia på filen eller formen om du har kvar det också... Fräste de som gjorde plåten även in Nimbus boats?

Reglaget valdes för att få bättre justering av gaspådraget. Satt en V8 på 420hk i så det blev lite aggressivt med Pentas orginalreglage. Växelväljare separat och sedan en för gas, kommer dock inte på vad det var för fabrikat.
Fick tag på Nimbus typsnitt via kontakter så det skars ut samtidigt som resterande hål, fylldes senare upp med svart nåtmassa.
Lägger filen i ett PM om jag hittar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...