Tony1972 0 Postad 13 November , 2021 Hej! just köpt en ryds 600ac med en Yamaha 115hk V4 allt från 2000, min undran är varför jag bara får upp båten i 23 knop och varvräknaren till 5200varv, borde det inte gå snabbare? Vart skall jag börja ? mvh tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 978 Postad 13 November , 2021 Har du koll på propellerstorleken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tony1972 0 Postad 13 November , 2021 Jag tänkte börja i den ändan:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 558 Postad 13 November , 2021 32 minuter sedan skrev Tony1972: Jag tänkte börja i den ändan:) Börja med botten. Är den helt ren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tony1972 0 Postad 13 November , 2021 (redigerade) Ja botten såg fin ut, tog just upp den för inspektion:) jag tänkte montera bort propellern och se vad det är för modell/stigning på den Redigerad 13 November , 2021 av Tony1972 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 12 Juni (redigerade) 2021-11-13 vid 12:15 skrev Tony1972: Ja botten såg fin ut, tog just upp den för inspektion:) jag tänkte montera bort propellern och se vad det är för modell/stigning på den Hej Tony, har en likadan skuta med samma problem, och är så klart nyfiken på ifall du hittade vad det var som var orsaken? Har själv en Suzuki df100b och kommer max upp i 22 knop. Har skrivit med en person som har en 90hp på sin 600AC och han skriver att kan kommer upp i 31 knop. Redigerad 12 Juni av Snuffe82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 146 Postad 12 Juni Hej Har den aldrig kommit över 22 knop? Med 100 hk borde den göra 28–30 knop iaf. Enligt Ryds skall den göra ca 34 knop med 120 hk. Vad har du för varvtal på full gas? Börja med att kontrollera vad du har för propeller, diameter och stigning. Suzuki DF100 har ett rekommenderat varvtalsområde mellan 5250 – 5750 r/min på full gas, man ska ligga så nära max varvtal det går med 1 person ombord. Jag har inga rekommendationstabeller för Suzuki DF100 men kontakta en Suzuki ÅF/verkstad så får du hjälp att hitta rätt propeller. Kontrollera även båtbotten om det finns några skador som lagats med "spackel" eller om botten är beväxt med alger/havstulpaner o.s.v. Spackelreparationer under vattenlinjen innebär ökad risk för vatteninträngning i laminatet och båtens vikt ökar, glasfiberlaminat utan gelcoat/topcoat suger vatten som en svamp... Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 12 Juni Jag köpte båten för tre veckor sedan har bara kört med båten vid tre tillfällen (totalt ca 1 timma) Jag kommer inte kunna ta upp båten än (har inte hunnit bygga båtslipen än) men kommer att kunna inspektera skrovet under sensommaren/hösten. Det är en hyfsat ny motor med tre års garanti kvar och det är en df100b alltså tredje generationen df100 och om jag minns rätt nu är det max 6300rpm den går till. Jsg får upp den i runt 6000. På propellern står det 3x14x17. Inhandlade en Scrubbis för jag misstänkte att det var rejält med sjögräs mm under båten då motorn hade mycket. Tog bort allt från motorn och tog en tur, fortfarande 22 knop. Provade lite Scrubbis på ena sidan men tycker inte det hända något och såg inga spår av rester på Scrubbis. Tittade med kamera under båten på några ställen och det var inte perfekt men inte katastrof. Har hittat att det läcker in vatten från en inspektionslucka på däcket i fören ovanför tanken. Aja. Mycket jobb men lite kul är det också Vore intressant att höra om ifall Tony1972 fick bukt på sitt problem och hittade orsaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 146 Postad 12 Juni Ja jag bara gjorde en snabbkoll via google på "Suzuki DF100 WOT rpm" och fick fram varvtalen jag skrev. Lite märkligt ändå att motorn varvar 6000 r/min och båten bara gör 22 knop🤔 Du ligger ju bara 300 r/min under max och hade båten varit beväxt, full med vatten (synligt eller osynligt) så hade motorn inte varvat så pass och den hade jobbat tungt. Vad loggar du med? Trycklogg, GPS eller vad? Vad är det för monteringshöjd på motorn? Aluminium eller rostfri propeller? Tråden startades 2021 och Tony1972 är kanske inte aktiv just nu. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 17 Postad 12 Juni Det är väl inte så att propellerns vulkning har släppt? Ta en tuschpenna, gör ett märke på muttern och ett annat ute på själva propellern, kör en sväng och kolla att märkena inte flyttat på sig. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 12 Juni (redigerade) Skall förhoppningsvis åka ut till båten imorgon för lite allt möjligt pill med den. Har mätt hastighet med appen Skippo så det är GPS. Båtens trycklogg är lös och fungerar inte (ännu en sak att fixa). Tycker också det är märkligt att jag får bra rpm men endast 22 knop. Dock är 22 knop hel okej men då skulle jag vilja ligga på runt 4500-5000rpm istället. Vatten från mellanskrovet har jag tömt fick ut runt 40l. Har nu gjort en tillfällig tätning vid inspektionsluckan men har tänkt sätt dit en ny lucka imorgon. Det mesta och det bästa arbetet jag kan göra med båten är när den kommer upp på land men det få bli senare. Just nu har jag issolerat hytten och proppat in 10st torrbollar. Få se ifall dessa kan trolla bort något. Skall undersökas ifall det har kommit in mer vatten i mellanskrovet, om så så kommer det in vatten från något annat ställe också. Jag tror att propellern är av aluminium, kan lägga upp en bild. Skaöl se om jag kan skicka ner en kamera för att se ut motorn ligger när den är nedfälld. Ja, möjligt att Tony1972 kanske har hittat på något annat skoj. Men vi så se ifall kan dyker upp. Angående ifall propeller slirar/tappar fäste, borde man inte höra det? Men jag skall göra en markering, mycket bra ide Kalle-Anka👍 Redigerad 12 Juni av Snuffe82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 12 Juni Såhär såg den ut innan jag gjorde lite rent. Trodde då att allt sjögräs där skapade turbulens i vattnet och propellern fick dåligt fäste, men det blev ingen skillnad i knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 12 Juni Motorn har servats regelbundet på auktoriserade verkstad för att bibehålla garantin. Sista var nu i december, tycker att de bör ha kollat till propellern då också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 146 Postad 12 Juni 1 timme sedan skrev Kalle-Anka: Det är väl inte så att propellerns vulkning har släppt? Ta en tuschpenna, gör ett märke på muttern och ett annat ute på själva propellern, kör en sväng och kolla att märkena inte flyttat på sig. Bra inlägg från Kalle-Anka. Jo man lär märka ganska tydligt om propellernavet slirar, speciellt under acceleration så motorns varvtal ökar betydligt snabbare än vad farten ökar. Propellern ser ju oskadad ut men om man får en förtöjningslina, tross, fiskenät eller liknande som viras runt propellern kan navet släppa i vulkningen men själva propellerbladen ser fortfarande oskadade ut till skillnad om man kör på grund eller över en sten som ligger strax under vattenytan. Och ett fiskenät som fastnat i en propeller ser absolut inte ut som det som Foppa håller upp i TV-reklamen för något försäkringsbolag🤣 Svårt att avgöra om det är en aluminiumpropeller eller stålpropeller på bilden, vissa tillverkare har svartlackerade stålpropellerar i sitt sortiment för att inte lock till sig tjuvar. En stålpropeller kostar ju ca 2–3 gånger mer än aluminiumpropellern. Man kan ju testa ganska enkelt om det aluminium eller stål genom att knacka lite försiktigt med ett metallföremål på ett propellerblad. Dov eller ingen. klang= aluminium, mer tydlig klang= stål. Sedan finns det olika typer av nav till utombordarpropellrar, förr var det uteslutnade vilkade nav men idag har det blivit ganska vanligt med lösa utbytbara nav. Jag hade nog kollat upp propellern lite mer noga och kollat navet. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 12 Juni (redigerade) Tror jag har en magnet som jag skall göra ett försök med att se vad det är för material, annars får jag knacka och lyssna lite🌞👍 Skall börja med att göra en markering för att se ifall den slirar. Om den inte rör sig så fortsätter mysteriet. Redigerad 12 Juni av Snuffe82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 146 Postad 13 Juni Hittade en rekommendationstabell för propellrar till Suzuki utombordare, inte den bästa men ändå ett ungefär. Den propeller du har som har måtten 14 x 17 verkar vara ganska okej. Har kollat och jämfört med mina tabeller och hamnade i samma härad. Kollade även med Mercury Marine propeller calculator online och den kom fram till samma värde för aluminium och 18" stigning för stål. Den motor har ganska hög utväxling på 2.59:1 som innebär att motorn snurrar 2.59 varv när propellern gör 1 varv. Kolla även om du hittar ett reservdelsnummer på propellern. Kan även vara en eftermarknadspropeller och då kan det stå SOLAS, Michigan mm. Om du demonterar propellern, gör då detta uppe på landbacken eller inne på grunt vatten, om att i fall du skulle råka tappa mutter, låsbricka/saxpinne, distansbricka, tryckbricka o.s.v. Betydligt enklare att hitta igen än ute på 1,5–2 meters djup. Passa även på att tvätta rent växelhus och rigg med en skrubbsvamp när du kommer åt lätt. Har du alltid motorn nedfälld? I uppfällt läge slipper man beväxning som bromsar fart och slösar på bränslet. Återkom med en uppdatering hur det gått sedan. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 13 Juni Efter åktur.. ingen skillnad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 13 Juni Nä, har alltid motorn uppfälld, men förra ägaren hade inte optimerat tilten, gjorde om återställning och satte sedan en ny gräns så den är ovanför vattenytan och inte tar i båten. Hittar inte mycket på propellern förutom denna text samt vad det är för stigning Liatixe? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 13 Juni (redigerade) Känns som jag måste ha överslip..? Måste ner med kamera under båten för att se hur det ser ut där. Redigerad 13 Juni av Snuffe82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 146 Postad 13 Juni Liatixe? Är samma som 3 x 14 x 17 fast baklänges😉😀 Sannolikheten att dina markeringar på propellern skulle hamna exakt som de var efter slirning i navet är nog mindre än att vinna full pott på Eurojackpot. Slip är ju differensen mellan teoretisk och verklig väg genom vattnet för propellern. Svårt att förklara ingående och kräver mycket text men googla på "propeller slip" Finns en bra folder från Mercury Marine som heter "Everything you need to know about propellers" Förklarar allt på ett enkelt sätt och med bra illustrationer, kolla om den finns för nedladdning eller någon har lagt upp den som pdf. Är på Engelska och är det något du inte förstår eller Google Translate inte klarar av så fråga, jag är teknisk översättare. Kan inte se några tecken på kavitation på din propeller då färgen brukar försvinna. Försök att skrubba rent propellern med en skrubbsvamp eller liknande så att allt mög försvinner. Jula har annars en kopia av "scotch brite" slipdukarna som är mycket bra och finns i grov, medium och fin. Säljs i 2-pack och kostar 30 kr. Julas hemsida verkar vara delvis off-line eller något annat trassel, kunde inte få fram någon länk men tror den kallas slipduk. Känner du någon som har riktig GPS att logga farten med? Jag litar inte på appar och sånt... Du varvar 6000 r/min på fullt som är 300 r/min lägre än motorns max varvtal. 300 r/min brukar göra en skillnad på 2–4 knop ungefär. Visar din app-logg visar fel med 2–3 knop och om du får bort alla alger, sjörgräs mm och får tillbaka 300 r/min på motorn så blir det 2+3+22 (din fart med din logg)= 27 knop Ännu bättre är 3+4+22= 29 knop. Då börjar vi närma oss vad du skall göra i fart. Har du sedan motorn i "nollpunkt" d.v.s. längst ner så kan du vinna ca 1–2 knop ytterligare om du hissar upp motorn 1 eller max 2 hål. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 14 Juni Haha😄 Ja det är klar att det är 3x14x17, roligt Ja jag måste undersöka botten på båten samt se/mäta att den hänger bra i förhållande till skrovet. Men det där med överslip som jag menar, det känns som den jobbar men får dåligt grepp, som att propellern jobbar i turbulens. Har som sakt aldrig kört en sådan båt tidigare och har bara bra erfarenhet av en mindre Ryds 435s men en Evinrude 2-takt. Då med en totalvikt på runt 300kg, denna 600AC denna väger runt 1000kg med motorn. Har testat appen på min bil och den stämmer bra, dock vill jag fixa till båtens mätare också, men det blir när den kommer upp på land. Har skrivit med en på Facebook som har en likadan båt men med en Honda 90hp och han kommer upp i 31 knop med 5700rpm. Ser även nu en annons på blocket om en Ryds 600 AC men en 150hp och den skall göra 37knop enligt annonsen. Så i min värld bör min skuta göra ca 31-33 knop om skrovet är tipptopp och motorn hänger korrekt. Vi får se.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 146 Postad 14 Juni 16 minuter sedan skrev Snuffe82: Haha😄 Ja det är klar att det är 3x14x17, roligt Ja jag måste undersöka botten på båten samt se/mäta att den hänger bra i förhållande till skrovet. Men det där med överslip som jag menar, det känns som den jobbar men får dåligt grepp, som att propellern jobbar i turbulens. Har som sakt aldrig kört en sådan båt tidigare och har bara bra erfarenhet av en mindre Ryds 435s men en Evinrude 2-takt. Då med en totalvikt på runt 300kg, denna 600AC denna väger runt 1000kg med motorn. Har testat appen på min bil och den stämmer bra, dock vill jag fixa till båtens mätare också, men det blir när den kommer upp på land. Har skrivit med en på Facebook som har en likadan båt men med en Honda 90hp och han kommer upp i 31 knop med 5700rpm. Ser även nu en annons på blocket om en Ryds 600 AC men en 150hp och den skall göra 37knop enligt annonsen. Så i min värld bör min skuta göra ca 31-33 knop om skrovet är tipptopp och motorn hänger korrekt. Vi får se.. "Men det där med överslip som jag menar, det känns som den jobbar men får dåligt grepp, som att propellern jobbar i turbulens". Kallas för ventilatation och det är luft som sugs ned av propellern, kan bero på flera orsaker som t.ex. för mycket utvinklad motor eller för högt monterad motor men kan även bero på andra orsaker. Kavitation är ett annat fenomen som uppstår då vattnet börjar koka och luftbubblor vandrar från sugsidan till trycksidan på propellerbladet. Alla propellrar har mer eller mindre kavitation. Kraftig kavitation brukar synas på propellerbladen då färgen brukar försvinna i ytterperiferin. Propellerljud är kavitation och det kan man höra under vatten, speciellt på långsamtgående båtar med lågt propellervarvtal. En viss kavitation/ventilation kan uppstå om man har en propeller med ingen eller liten "cupning" på bladen (googla) eller propellern är feldimensionerad efter belastningen. Många kallar plattan ovanför propellern för kavitationsplatta vilket är lite fel, det är egentligen en antiventilationsplatta som hindrar att luft sugs ner ovanifrån. Ja din båt skall göra strax över 30 knop när allt är normalt men farten varierar på samma båt med olika motorfabrikat, det kan skilja upp till 4–5 knop på topp i ett utombordartest trots samma effekt på motorn eller rättare sagt på propelleraxeln. Men det är även skillnad mellan äldre och nyare utombordare. Sätter man t.ex. en 50 hk motor tillverkad före 1985 på en båt så gör den 25 knop. Byter man sedan motor till en nyare 50 hk motor från 1987 så gör den 28 knop på samma båt. Skillnaden är att motorn från 1985 mättes effekten på svänghjulet och på motorn från 1987 mättes effekten på propelleraxeln. På väg ner från motorn till propelleraxeln försvinner ca 10–15% i friktionsförluster i bl.a vattenpump och säckväxeln, därav skillnad i fart. Slirning i navet kan vi nog utesluta... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 18 Juni Skall ut till båten imorgon. Skall se igen hur många RPM jag kommer upp i, tänker på ifall jag skall byta propeller, typ 14x19/14x20. Kommer som sakt inte kunna få upp båten för att få en tydligt bild på ifall motorn sitter för högt eller för lågt. Men går det att mäta när måten ligger i vatten ifall motorn sitter bra. Lägga ett stort vattenpass på/under plattan och se/mäta hur den ligger i förhållande till lägsta punkten på skrovet? Skall se också ifall jag kan få ner en kamera under/runt om skrovet för att se hur det ser ut med beväxningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 146 Postad 18 Juni Ja du kan väl bada lite om du inte kan dra upp, stanna på macken och köp ett billigt cyklop🙃 Har du en massa långt grönt "paddesilke" som hänger under båtens botten så lär det bromsa farten rejält. Hur ligger båten i vattenlinjen? Tycker du att den ligger djupare än vad den borde, d.v.s. djupare än vattenlinjen är målad. Går du upp till 19" i stigning sänker du toppvarvet ca 400 r/min. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 18 Juni (redigerade) 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Ja du kan väl bada lite om du inte kan dra upp, stanna på macken och köp ett billigt cyklop🙃 Har du en massa långt grönt "paddesilke" som hänger under båtens botten så lär det bromsa farten rejält. Hur ligger båten i vattenlinjen? Tycker du att den ligger djupare än vad den borde, d.v.s. djupare än vattenlinjen är målad. Går du upp till 19" i stigning sänker du toppvarvet ca 400 r/min. //Pär Har skrivit med en person på Facebook som har en likadan båt med en Honda 90hp som kommer upp i 31 knop. Jag skickade en bild på min båt så han kunde se ifall min båt ligger bra i vattnet eller ifall den er tung ut, han tycker den låg bra i vattnet. Han men Hondan hade fint och vaxat skrov så det kanske är där skon klämmer. Vill se ifall det är 6000rpm eller ifall det är 5800. Om det är 5800 kanske jag inte skall byta men om det är 6000 kande det skulle vara ett alternativ. Personer med Hondan viste inte vilken propeller han hade. Kan lägga upp bilden som jag skickade till han. Redigerad 18 Juni av Snuffe82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 146 Postad 18 Juni Ser ut att ligga rätt så bra, kanske lite ner med stäven men det kan ju vara en synvilla på en bild och jag utan glojärn. Det är inte så att det ligger lita ballast i främre stuvfacket? Ryds satte 120 hk som max hk och de gamla 115–120 hk 2-taktarna vägde ca 150–170 kg Suzuki DF100 väger ju inte mer än 157 kg så den är ju inte mycket tyngre. Känns det som att båten vill gå med stäven neråt när du är över planingströskeln? Jag hade nog försökt rengöra botten så mycket det bara går även om man så ska hoppa i sjön för att kunna göra det. Skurborste och skrubbduk... Allra bäst hade ju dock varit att dra upp och spola rent med högtryckstvätt. Finns det någon båtbottentvätt i närheten så är ju det ett alternativ. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 18 Juni 26 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Ser ut att ligga rätt så bra, kanske lite ner med stäven men det kan ju vara en synvilla på en bild och jag utan glojärn. Det är inte så att det ligger lita ballast i främre stuvfacket? Ryds satte 120 hk som max hk och de gamla 115–120 hk 2-taktarna vägde ca 150–170 kg Suzuki DF100 väger ju inte mer än 157 kg så den är ju inte mycket tyngre. Känns det som att båten vill gå med stäven neråt när du är över planingströskeln? Jag hade nog försökt rengöra botten så mycket det bara går även om man så ska hoppa i sjön för att kunna göra det. Skurborste och skrubbduk... Allra bäst hade ju dock varit att dra upp och spola rent med högtryckstvätt. Finns det någon båtbottentvätt i närheten så är ju det ett alternativ. //Pär Ja är tyvärr en sådan jäkla badkruka, gillar bara när det är MINST 25 grader i vattnet. Men om vädergudarna vill så kommer jag absolut att skrubba. Har kikat på bilder på just denna modell, som här på Blocket: https://www.blocket.se/annons/stockholm/ryds_600_ac/1402048772 Finns några bilder där man ser hur den ligger i vattnet och jag tycker det ser väldigt likt ut hur min ligger. Men den är lite framtung då tanken ligger där och min tank är typ dubbel så stor som original. Mätte 55x28x125, så typ 170 liter... Och det härliga är att nivåmätaren har gjort sitt och behöver bytas då det har läckt in vatten från en inspektionslucka ovanför. Var lite katastrof när jag öppnade upp och fin syn på tanken och hur aluminiumet på nivåmätare hade blivit porös. Men jag kan lyfta tanken så den är troligtvis 30-50 liter i där nu (men jag kan inte vara säker kan vara mycket mer). Men innan jag kan byta nivåmätaren skall jag tömma ut en del från tanken så det blir lättare dra ut den. Förstår inte varför man valde en sådan stor tank till denna båt. Men men. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snuffe82 3 Postad 18 Juni Tanken är från Järna Rostfria AB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser