Qetuop 12 Postad 6 Oktober , 2021 Är varvräknare, bensinmätare och andra mätinstrument universala? Har tänkt byta utombordare och undrar hur stort projektet blir. Byte av reglage etc räknar jag med, men behövs det bytas mätare också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 382 Postad 6 Oktober , 2021 Ska du köpa en ny utombordare, isåfall ingår ju allt du behöver normalt sett, tankmätaren kan du ju såklart behålla, om du inte också ska byta tankgivare förstås? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Qetuop 12 Postad 6 Oktober , 2021 29 minuter sedan skrev No_jah: Ska du köpa en ny utombordare, isåfall ingår ju allt du behöver normalt sett, tankmätaren kan du ju såklart behålla, om du inte också ska byta tankgivare förstås? Nej, hade tänkt köpa begagnat. Har inte tänkt byta mer än nödvändigt för att det ska fungera, är bara osäker på vad som kan tänkas behöva bytas ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 285 Postad 6 Oktober , 2021 Varvräknaren brukar vara modellspecifik, så den bör du se till att få med. Räcker ibland inte med att det är samma fabrikat då "delningstalet" kan vara olika beroende på cylinderantal eller givare i just den motorn. Likaså är ofta motortempmätaren och - i förekommande fall - oljetrycksmätaren om inte modell så i alla fall fabrikatspecifika. Tankrelaterade mätare tenderar dock att vara mer generella, dock finns ett par olika standarder vad gäller resistans på givare/instrument. Men det är ju mätare som s.a.s. sitter utanför motorn och är rätt oberoende av denna. Så köper du begagnad motor så se till att få med även kabelhärva och tillhörande motorinstrument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Qetuop 12 Postad 6 Oktober , 2021 18 minuter sedan skrev IngemarE: Varvräknaren brukar vara modellspecifik, så den bör du se till att få med. Räcker ibland inte med att det är samma fabrikat då "delningstalet" kan vara olika beroende på cylinderantal eller givare i just den motorn. Likaså är ofta motortempmätaren och - i förekommande fall - oljetrycksmätaren om inte modell så i alla fall fabrikatspecifika. Tankrelaterade mätare tenderar dock att vara mer generella, dock finns ett par olika standarder vad gäller resistans på givare/instrument. Men det är ju mätare som s.a.s. sitter utanför motorn och är rätt oberoende av denna. Så köper du begagnad motor så se till att få med även kabelhärva och tillhörande motorinstrument. Tack! Och dessa är som oftast att bara koppla på då? Behövs liksom inte in i själva motorn och fästa kablar till höger och vänster, utan det är färdiga uttag så att säga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 285 Postad 6 Oktober , 2021 9 minuter sedan skrev Qetuop: Tack! Och dessa är som oftast att bara koppla på då? Behövs liksom inte in i själva motorn och fästa kablar till höger och vänster, utan det är färdiga uttag så att säga? Det är därför du skall se till att få med motorns "kabelhärva" också. Har man inte orkat koppla/trä ur utan istället klippt kablarna skulle jag vilja säga att motorns värde sjunker radikalt.... 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 689 Postad 6 Oktober , 2021 3 timmar sedan skrev IngemarE: Det är därför du skall se till att få med motorns "kabelhärva" också. Har man inte orkat koppla/trä ur utan istället klippt kablarna skulle jag vilja säga att motorns värde sjunker radikalt.... Å om kabelhärvan är avklippt så ska man vara noga med att kolla motornummer mot försäkringsbolagens listor så man inte blir hälare. 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser