Jump to content
Thursday 19 May 2022
Dsl

Resistans tanknivågivare

Recommended Posts

Min tankgivare ger inget utslag, men lampan lyser. Gissar att det är VDO (ser iaf ut så när jag jämför kopplingsscheman)

 

Första steget blev att blocka ut givaren (gissar att den är orginal, dvs från -98). Mäter upp den till 30-245Ohm. Tycker att det verkar som att en givare skall ligga på 0-180Ohm.

 

Med tanke på resistansen borde ju nålen reagera iaf så jag gissar att jag har ett annat fel också...kontinuitetsmätning av kablaget tar vi till våren. Men huvudfrågan just nu: bör jag köpa en ny givare också?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns ju två olika system. Amerikansk som går från ca 240 vid tom till ca 30 vid full. Europeisk som går från 0 vid tom till ca 180-190 vid full.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev raol:

Det finns ju två olika system. Amerikansk som går från ca 240 vid tom till ca 30 vid full. Europeisk som går från 0 vid tom till ca 180-190 vid full.

Aj då, har visst läst på för dåligt. Då drar jag slutsatsen att min givare år av US typ (trots att båten är tillverkad i sverige) och att givaren är hel. Mätning på mätaren är nästa steg!

 

Tack!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuter sedan skrev Dsl:

Då drar jag slutsatsen att min givare år av US typ (trots att båten är tillverkad i sverige) och att givaren är hel.

Min finsktillverkade båt från 2017 har också "USA-givare".

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Dsl:

Aj då, har visst läst på för dåligt. Då drar jag slutsatsen att min givare år av US typ (trots att båten är tillverkad i sverige) och att givaren är hel. Mätning på mätaren är nästa steg!

 

Tack!

Med en vanlig multimeter är det svårt att mäta sådana resistanser exakt. Dessutom är ju givaren ingen pecisionsgrej, det kan diffa ganska ordentligt, det viktigaste är att du får olika värden när du manövrerar givaren.

På  instrumentet är det svårare att mäta, det kan vara bättre att koppla in givaren i båten utan att montera den i tanken och se om instrumentet ger utslag när du flyttar givarens flottör.

Klart du kan ju kolla att du har plus fram till instrumentet, minus får du genom givaren, som ligger i serie med instrumentet på minussidan.

 

2BFC05E5-130C-4F90-BB7F-0B09E0B4879C.jpeg.827bed7dce9de71485c3f0843a107646.jpeg

Så här kan det se ut, i detta skede bryr du dig inte om instrumentbelysningen, sannolikt har du en vanlig lampa i den. Plus till instrumentet kommer oftast från tändningslåset, eller från samma anslutning som voltmetern, om du har en sådan i din panel. 

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Med en vanlig multimeter är det svårt att mäta sådana resistanser exakt. Dessutom är ju givaren ingen pecisionsgrej, det kan diffa ganska ordentligt, det viktigaste är att du får olika värden när du manövrerar givaren.

På  instrumentet är det svårare att mäta, det kan vara bättre att koppla in givaren i båten utan att montera den i tanken och se om instrumentet ger utslag när du flyttar givarens flottör.

Klart du kan ju kolla att du har plus fram till instrumentet, minus får du genom givaren, som ligger i serie med instrumentet på minussidan.

 

2BFC05E5-130C-4F90-BB7F-0B09E0B4879C.jpeg.827bed7dce9de71485c3f0843a107646.jpeg

Så här kan det se ut, i detta skede bryr du dig inte om instrumentbelysningen, sannolikt har du en vanlig lampa i den. Plus till instrumentet kommer oftast från tändningslåset, eller från samma anslutning som voltmetern, om du har en sådan i din panel. 

Tack.

Har kikat på denna, trodde att det var du som lagt upp den från början 😉

 

Eftersom lampan lyser har jag ju jord fram. Kvar är att kolla att tanken är jordad, att jag har spänning fram från tändningen och som sagt kontinuitetsmätning av signalkabeln, tex genom givaren. Är allt ok får jag helt enkelt köpa en ny mätare.

6A259D74-DD5A-4ED7-9EDC-C538EFBA4F94.png.c574278ee35bbd048b47df02dd84ef37.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev Dsl:

Tack.

Har kikat på denna, trodde att det var du som lagt upp den från början 😉

 

Eftersom lampan lyser har jag ju jord fram. Kvar är att kolla att tanken är jordad, att jag har spänning fram från tändningen och som sagt kontinuitetsmätning av signalkabeln, tex genom givaren. Är allt ok får jag helt enkelt köpa en ny mätare.

6A259D74-DD5A-4ED7-9EDC-C538EFBA4F94.png.c574278ee35bbd048b47df02dd84ef37.png

Ja det är möjligt jag konfabulerat om detta x flera…😁

Dessutom har jag upptäckt att Biltemas billiga mätare och givare i deras marina sortiment inte alls är dumma, dom fungerar bra, sannolikt tillverkade på samma firma som Wemas mätare, då det finns många fler likheter än olikheter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Uppföljning efter vårfelsökningen.

 

Verkar ha halvkass jordning till mätaren (kommer tillsammans med matning genom motorkablaget). Även med korrekt jordning är mätaren tokdöd trots rimlig resistans uppmätt på ingångarna.

 

Plockade ut och skar isär den. Nålen rör sig fint men en liten spole (resistans) mellan matning och signalingång bakom mätaren är skadad.

 

Orkar inte fundera på hur det skall lagas så en ny mätare är beställd (hittade inga US givare lokalt så det fick bli ebay)

Edited by Dsl

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Dsl:

Uppföljning efter vårfelsökningen.

 

Verkar ha halvkass jordning till mätaren (kommer tillsammans med matning genom motorkablaget). Även med korrekt jordning är mätaren tokdöd trots rimlig resistans uppmätt på ingångarna.

 

Plockade ut och skar isär den. Nålen rör sig fint men en liten spole (resistans) mellan matning och signalingång bakom mätaren är skadad.

 

Orkar inte fundera på hur det skall lagas så en ny mätare är beställd (hittade inga US givare lokalt så det fick bli ebay)

Så kan det bli om man kopplar 12 volt direkt in i mätaren, givaren skall ligga som ett seriemotstånd på minussidan. Jo det finns instrument som tål sådan felkoppling, men alla gör inte det, jag vet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy