Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Molinho

Engbo Ankarspel Midi 201

Rekommendera Poster

Hej, jag har återkommande problem med att ankarlinan fastnar och "åker med runt". Har bytt linkniv två gånger men hamnar alltid i samma situation igen. Har pratat med Engbo (Sleipner / Side-Power) och de hävdar att det är fråga om inställning av spelet. Har ni några erfarenheter?

image.png.78872dd350528fa67ef42ec231442dbe.png

image.png.6144d5ee2c5add7ecc0faf0b3a7de70d.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med fallet av linan ner i utrymmet där den förvaras?

Jag skulle kunna tänka mig att problemet uppkommer då det bildas en stack av lina i ankarboxen, som hindrar mer lina att falla på plats.

 

Nu har jag inget Engbo, men jag hade likadant problem med treslagen lina när den var blöt, med torr lina fungerade det klanderfritt, dessvärre ligger det ju i sakens natur att ankarlinor allt som oftast är blöta. Jag experimenterade med bit rf plåt som skulle hindra linan att kinka sig, kunde fungerat om jag följföljt det projektet, men jag bytte istället linan till kätting.

Så jag drog den erfarenheten att blöt ankarlina beter sig inte likadant som när den är torr.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har samma problem med lina och det är som Georg_Ohm säger, det bildag en stack med lina under. Har jag haft ute 30 m lina så måste jag för det mesta en eller två gånger putta undan stacken.

Hälsningar Ove

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...