Gå till innehåll
fredag 08 augusti 2025
coderbob

Ladda både 24V och 12V

Rekommendera Poster

Hej,

Om man har 12V bank och 24V bank vad finns det för laddalternativ när motorn är igång? 2 generatorer, en  för vardera spänning eller en generator + DC omvandlare?

mvh,

Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det vanligaste är en generator och sedan en DC-DC-omvandlare. Åtminstone av de jag sett. 
Men visst skulle det nog funka med dubbla generatorer också men jag gissar att det kan bli lite ”råddig” installation isf. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir det inte onödigt råddigt med två bankar med olika spänning. Borde det inte vara bättre med en 24v bank och sen en dc-dc stepdown för det som behöver 12V?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har motorn för systemspänning och vilka övriga förbrukare är på 12 respektive 24 volt.

Det beror ju lite på om övervägande del är 12 eller 24 volt samt strömförbrukning hos den utrustning som då ska spänningsomvandlas åt ena eller hållet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Gausafeten:

Blir det inte onödigt råddigt med två bankar med olika spänning. Borde det inte vara bättre med en 24v bank och sen en dc-dc stepdown för det som behöver 12V?

De installationer jag sett med krav på både 12 och 24 har haft minst en krävande enhet av varje systemspänning, tex bogpropp eller ankarspel. Då är det inte lätt med en DC-DC omvandlare för driften och jag skulle vilja förtydliga mitt förra inlägg och notera att det är laddningen av olika banker som hanteras av DC-DC omvandlare, inte direktdrift via den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 hours ago, Gausafeten said:

Jag har 3 bankar, 12V start, 12V förbrukning samt 24V som enbart driver bogpropellern. 24V- banken har en egen laddare som endast går när jag har landström.

Startmotorn är på 12V, gissar att det inte är en bra idé att driva den med en 24/12 omvandlare.

1 hour ago, Makro said:

Vad har motorn för systemspänning och vilka övriga förbrukare är på 12 respektive 24 volt.

Det beror ju lite på om övervägande del är 12 eller 24 volt samt strömförbrukning hos den utrustning som då ska spänningsomvandlas åt ena eller hållet.

Motor och allt på båten utom bogpropeller är idag 12V. Jag fick en 24V generator med i köpet av båten som var planerad att användas men arbetet var inte slutfört. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev ChristerN:

De installationer jag sett med krav på både 12 och 24 har haft minst en krävande enhet av varje systemspänning, tex bogpropp eller ankarspel. Då är det inte lätt med en DC-DC omvandlare för driften och jag skulle vilja förtydliga mitt förra inlägg och notera att det är laddningen av olika banker som hanteras av DC-DC omvandlare, inte direktdrift via den.

Jo är det en extra bank för en specifik pryl så funkar det ju, annars blir det gärna rätt komplicerat med dubbla elsystem.

Idag finns det riktigt bra buck boosters eller buck converters som inte tar så stor plats så tror nog att det hade varit lösbart, även som hanterar en bogpropeller eller ankarspel. Men är båten byggd med dubbla system redan ska man kanske inte ändra bara för ändringens skull :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minutes ago, ChristerN said:

Ja, precis. 12V ankarspel, startmotor och 24V bogpropeller.

Tanken i just mitt fall var att ladda 24V banken med en 12/24 omvandlare. Men jag har inte lyckats hitta någon 12/24 omvandlare, de flesta går från högre till lägre spänning.

Nu när frågan blev lite mer specifik, kanske Ni erfarna kan ge förslag på olika lösningar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

9 minutes ago, coderbob said:

Men jag har inte lyckats hitta någon 12/24 omvandlare, de flesta går från högre till lägre spänning.

Gäller att leta på rätt ställe....
https://adapterexperten.se/dc-dc-omvandlare/step-up-till/24vdc/

(Har även googlat på buck och boost och buck-boost converter, helt nya begrepp för mig :) det finns mycket att lära.)

Min 24V bank är på 100Ah, hur kraftig omvandlare behöver jag? Sen gissar jag att det är klokt att bara ladda från generatorn, inte dra från 12V bankerna när motorn inte är igång, vad var det för pryl nu igen? Behövs det någon enhet för att skydda mot överladdning mellan 12/24 omvandlaren och batteriet (AGM)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedär, där var en som hade bra googleskillz :) 

bogisen drar inte så mycket energi totalt sett (även om den vill ha mycket just de sekunderna den går) så du kan nog tillåta laddning även från vanliga banken, men det känns ju säkrare med att bara dra när motorn går. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...