Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Airborne3d

5hk Evinrude Startar inte efter soppatorsk

Rekommendera Poster

Hej,

Har en  Evinrude 2-takt 5 hk som inte vill starta efter soppatorsk.
Jag har försökt med startgas genom förgasaren och direkt i cylindern men det händer inget där.
Bytt båda tändstiften och kollat gnistan den ser helt ok ut.
Rev ner förgasaren och gjort den ren. Men motorn vill fortfarande inte hoppa igång.

 

Vad kan ha tagit skada av soppatorsk? Motorn har varit igång i år utan några problem innan detta.

 

Vad återstår att göra eller titta efter? 

 

 

Alla tips är välkomna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Airborne3d:

Hej,

Har en  Evinrude 2-takt 5 hk som inte vill starta efter soppatorsk.
Jag har försökt med startgas genom förgasaren och direkt i cylindern men det händer inget där.
Bytt båda tändstiften och kollat gnistan den ser helt ok ut.
Rev ner förgasaren och gjort den ren. Men motorn vill fortfarande inte hoppa igång.

 

Vad kan ha tagit skada av soppatorsk? Motorn har varit igång i år utan några problem innan detta.

 

Vad återstår att göra eller titta efter? 

 

 

Alla tips är välkomna!

Har du kolla om du har kompression?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Craycoat:

Har du kolla om du har kompression?

Nej har ingen kompressionsmätare. Men såg att dom fanns biliga på biltema. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla bensinfilter, kanske igensatt av massa skräp som sögs in när soppan höll på och ta slut ?

Det är en 2 cylindrig modell du har, rent teoretiskt så skulle ena cylinder kunna skära om på slutet soppan gick bara till den andra cylindern, men det skulle märkas när du drar i snöret.

 

Kolla även alla "dumma" saker, är t.ex besninkranen i rätt läge ? Kan den vara igentäppt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rätt i tanken ? diesel eller busfylld med vatten? men borde tänt med startgas.. B

oops va med tidigare . kompression första prov med tummen kan räcka 

Redigerad av bemek
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-19 vid 20:25 skrev Airborne3d:

Nej har ingen kompressionsmätare. Men såg att dom fanns biliga på biltema. 

Ja skaffa en sån! Eftersom du testat startgas utan resultat kan du nog släppa bränsleteorin. Det som kvarstår är att kolla kompression, timing och gnistlängden. Jag skulle rekommendera att du startar med kompressionen eftersom det är enklast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kompressionstestat nu, fick 3 bar för första cylindern och 1.5 bar på andra. 

Är inte det väldigt lågt? Och framför allt ojämnt. 

 

2021-08-21 vid 19:28 skrev Craycoat:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Airborne3d:

Har kompressionstestat nu, fick 3 bar för första cylindern och 1.5 bar på andra. 

Är inte det väldigt lågt? Och framför allt ojämnt. 

 

Hej, det är både lågt och ojämnt i normalfall så brukar man få 8-14 bar beroende på motor. Gjorde du upprepade drag vid komptestet? Man ska dra tills att kompression slutar att öka!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra gnista och startgas = brukar tända även nästan utan kompression

Mycket märkligt...

 

Jag hade en gång en jättetrimmad skuren moppemotor som startades med startgas och sedan gick den fint vid sådär 10 000 rpm. Lite svårt att komma igång bara...

 

Den borde alltså starta med startgas om tändningen är rätt inställd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med största sannolikhet så är det i alla fall detta som gör att din motor inte fungerar. I en 2-takts motor finns det inte så många faktorer som påverkar kompressionen som i en 4 takts motor. Det är troligtvis läckage genom topplockspackningen eller läckage förbi kolv/kolvringar. Om det är det förstnämnda så är det lätt åtgärdat. Ta bort toppen och kolla hur det ser ut och om det är värt att åtgärda. Du kan även prova att hälla några centiliter 2-takt olja i tändstifthålet och prova kompressionen igen. Om den går upp märkbart så är det förmodligen kolvringarna som inte håller tätt mot cylinderväggarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...