Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Alanningen

"Hjulmuttrar" för att hindra stöd?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det finns muttrar till hjulen på bilen som inte går att ta bort utan rätt hylsa, som ska vara unik för varje mutter. Vet någon ifall det finns motsvarade muttrar på marknaden för att "låsa" propellern, bultar i akterpegel och växelhus? Vi har ganska begränsat med stölder där jag bor men ibland dyker det upp ngn i hamnen och snor det som är lättillgängligt. Då jag har en dyr, och ny, propeller på min båt så är det den jag är mest orolig för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget svar på din fråga, sorry, men de där låsbara hjulmuttrarna förhindrar bara spontantjuvarna. Har någon tittat ut dina fälgar och sett dem som möjliga att avyttra ”i den mörka gränden” så snor dem hjulen på nolltid. 
Samma borde gälla fina proppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också funderat på problemet men jag har hittills inte hört att någon har blivit av med sina proppar när båten ligger i vattnet. 
Jag har inte sett några låsbara muttrar.

Men om du bara har en propeller kan det inte vara mycket pengar. ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, anuba said:

Jag har också funderat på problemet men jag har hittills inte hört att någon har blivit av med sina proppar när båten ligger i vattnet. 
Jag har inte sett några låsbara muttrar.

Men om du bara har en propeller kan det inte vara mycket pengar. ;) 

För mig är 10.000kr rätt mycket pengar. Plus att jag kör mycket båt och vill inte bli ståendes i hamn i väntan på en ny. Det var 2 mån leveranstid på den jag har nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, ChristerN said:

Inget svar på din fråga, sorry, men de där låsbara hjulmuttrarna förhindrar bara spontantjuvarna. Har någon tittat ut dina fälgar och sett dem som möjliga att avyttra ”i den mörka gränden” så snor dem hjulen på nolltid. 
Samma borde gälla fina proppar.

Helt sant! Dock så har det visat sig att om man skapar hinder, som tyvärr går att ta sig förbi, så ökar chansen att man får ha sina saker kvar. I många fall är det tillfället som skapar tjuven. Det mesta som stjäls från vår båthamn är saker som lämnats olåsta i båten och bensindunkar/tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Alanningen:

För mig är 10.000kr rätt mycket pengar. Plus att jag kör mycket båt och vill inte bli ståendes i hamn i väntan på en ny. Det var 2 mån leveranstid på den jag har nu.

Jo det är ju rätt lätta att plocka på en utombordare. Om man har drev är lite krångligare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...