Jimthe2 0 Postad 23 Juli , 2021 Hej, det är så att farsan har skaffat sig en renoverad och ombyggd Flipper 450 med en Tohatsu 30hk 4-takt med både kastdäck och diverse grejer, men tyvärr så kommer den knappt upp i nån fart alls, ungefär 10-11 knop är max och jag tycker detta verkar väldigt lite? Är det någon som har några tips om vad det kan va för fel eller att det helt enkelt är en för liten motor till båten? Jag är en amatör inom detta ämne så är väldigt tacksam för svar! :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 131 Postad 23 Juli , 2021 Låter lite men har ombyggnationen gett båten mer vikt eller en annan fördelning av vikten? En 4-taktare väger dessutom betydligt mer än de äldre två takts motorerna. https://flipperbat.se/modellarkiv/717-2/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimthe2 0 Postad 23 Juli , 2021 2 minuter sedan skrev Freez: Låter lite men har ombyggnationen gett båten mer vikt eller en annan fördelning av vikten? En 4-taktare väger dessutom betydligt mer än de äldre två takts motorerna. https://flipperbat.se/modellarkiv/717-2/ Tror inte att ombygget borde ha gett den så mycket mer vikt, det är väl att det är mer vikt fram i båten än vad det var innan, men tycker inte att ett kastdäck borde väga bly... Tycker ju ändå att en 30 hästare borde göra mer ändå så sett, sen har jag för mig att Tohatsun är en av dom lättare båtmotorerna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 131 Postad 24 Juli , 2021 Motorn väger säker 20-30 kg mer.. utgår ifrån att motorn går som den ska? Är den monterad på rätt höjd? Rätt propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimthe2 0 Postad 25 Juli , 2021 19 timmar sedan skrev Freez: Motorn väger säker 20-30 kg mer.. utgår ifrån att motorn går som den ska? Är den monterad på rätt höjd? Rätt propeller? Ja motorn går bra, det är väl ifall om den är monterad fel i så fall, hur är det ifall man tex skulle höja eller sänka den nån centimeter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 131 Postad 25 Juli , 2021 Finns en del gamla trådar i forumet som beskriver samma problem som du upplever och en 30hk fyrtakt verkar vara i minsta laget för båten. Ska vara kort rigg men 40-50 hk tvåtakt skulle passa bättre till denna båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimthe2 0 Postad 25 Juli , 2021 3 timmar sedan skrev Freez: Finns en del gamla trådar i forumet som beskriver samma problem som du upplever och en 30hk fyrtakt verkar vara i minsta laget för båten. Ska vara kort rigg men 40-50 hk tvåtakt skulle passa bättre till denna båt. Okej, det kanske är så att man får införskaffa sig en större motor, tror du det hade gått med en 50hk i 4-takt eller blir det för tungt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 131 Postad 25 Juli , 2021 Jag tror det blir för tungt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimthe2 0 Postad 25 Juli , 2021 44 minuter sedan skrev Freez: Jag tror det blir för tungt. Okej, det är ju synd 😕 Roliga var att jag hittade en likvärdig Flipper 450 till salu på blocket med en 30hk 2-takt som enligt han gör max 24 knop med 2 personer. Jag tycker fortfarande att det är väldigt konstigt att den vi har bara tuggar runt 10-11 knop, hade den legat runt 18-19 så hade det vart en annan historia, får helt enkelt testa sig fram, någon lösning finns ju, är ju detta om det kan göra stor skillnad av att höja motorn nån centimeter tex... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 122 Postad 25 Juli , 2021 Byt propeller till en med lägre stigning. Vad varvar den ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimthe2 0 Postad 25 Juli , 2021 18 minuter sedan skrev touchwood: Byt propeller till en med lägre stigning. Vad varvar den ? Har tyvärr ingen aning om vad den varvar men tror inte det är superhögt pga att den gräver sig ner när man drar på max! Vart kan man hitta en sån propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 122 Postad 25 Juli , 2021 Du får väl googla lite... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimthe2 0 Postad 25 Juli , 2021 2 minuter sedan skrev touchwood: Du får väl googla lite... Har gjort det och hittade denna https://www.bygghemma.se/fritid-och-marint/batar-och-battillbehor/batmotor/propeller/propeller-solas-amita-3-till-honda-och-tohatsu-25-30hk/p-1013881-1013882 och den minsta där är 9.9x9", sen vet jag inte vad som är standard storlek på en Tohatsu 30hk, som sagt är jag en amatör inom detta ämne! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 122 Postad 25 Juli , 2021 (redigerade) 1 timme sedan skrev Jimthe2: standard storlek på en Tohatsu 30hk Standard storlek fungerar ibland men har man en lättare båt bör man gå upp i stigning och har man en tyngre båt behöver man gå ner i stigning på propellern. Så det viktiga nu är att ta reda på vad du har för stigning på din nuvarande propeller, det står på den. 9.9" X 9" = 9.9 är diametern i tum och 9 är stigningen i tum, alltså hur mycket propellerbladen är vridna, på ett varv förflyttar sig propellern 9 tum framåt, teoretiskt, i verkligheten lite mindre men det är den måttstocken man använder sig av. Så vad som är intressant nu är vad för dimension du har som sitter på nu, kolla det och återkom. Varvtalet är också viktigt men har du ingen varvräknare så är det inte mycket att göra. Redigerad 25 Juli , 2021 av touchwood Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser