Jimthe2 0 Postad 23 Juli , 2021 Hej, det är så att farsan har skaffat sig en renoverad och ombyggd Flipper 450 med en Tohatsu 30hk 4-takt med både kastdäck och diverse grejer, men tyvärr så kommer den knappt upp i nån fart alls, ungefär 10-11 knop är max och jag tycker detta verkar väldigt lite? Är det någon som har några tips om vad det kan va för fel eller att det helt enkelt är en för liten motor till båten? Jag är en amatör inom detta ämne så är väldigt tacksam för svar! :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 131 Postad 23 Juli , 2021 Låter lite men har ombyggnationen gett båten mer vikt eller en annan fördelning av vikten? En 4-taktare väger dessutom betydligt mer än de äldre två takts motorerna. https://flipperbat.se/modellarkiv/717-2/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimthe2 0 Postad 23 Juli , 2021 2 minuter sedan skrev Freez: Låter lite men har ombyggnationen gett båten mer vikt eller en annan fördelning av vikten? En 4-taktare väger dessutom betydligt mer än de äldre två takts motorerna. https://flipperbat.se/modellarkiv/717-2/ Tror inte att ombygget borde ha gett den så mycket mer vikt, det är väl att det är mer vikt fram i båten än vad det var innan, men tycker inte att ett kastdäck borde väga bly... Tycker ju ändå att en 30 hästare borde göra mer ändå så sett, sen har jag för mig att Tohatsun är en av dom lättare båtmotorerna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 131 Postad 24 Juli , 2021 Motorn väger säker 20-30 kg mer.. utgår ifrån att motorn går som den ska? Är den monterad på rätt höjd? Rätt propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser