Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Olioe

Fel vid bränslefilterbyte

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en Mercury 75hk och har bytt vattenseparerande bränslefilter som sitter mellan tank och motor. Det gamla filtret har ingen genomskinlig kopp under, men det har det nya. Eftersom det gamla filtret sitter stenhårt fast har jag köpt ett nytt filter komplett med hållare och slanganslutningar. När jag monterar det nya pumpas ingen bränsle fram, utan det låter som att det pumpas luft. Återmonterar det gamla och allt funkar bra. Vad gör jag för fel? Slanganslutningarna är hårt åtdragna, likaså bultarna/muttrarna mitt emot som tätar anslutningsmöjligheten på motsatt sida. avtappningsventilen i botten är stängd.

C73C3867-C546-408A-8893-2016A65D826B.jpeg

Redigerad av Olioe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte förväxlat in och ut på filtret ?
Vet inte om det kan ha någon betydelse, men kanske bäst att få till det rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Var sitter bränslepumpen i förhållande till filtret?

Det låter på beskrivningen som den siter efter filtret och då måste ju filtret vara fyllt med bensin för att pumpen ska fungera.

 

Sedan...

Ledsen att behöva informera dig om att du kanske inte har någon nytta alls av ett vattenseparerande filter.

Dagens 93 oktaniga bensin innehåller 5 % etanol och tar därmed upp ev. vatten som kommer in i tanken. Om du kör på 98 oktan har du nytta av vattensepareringen.

 

Sedan bör man inte ha glasskål på ett filter när man använder bensin tycker jag.

Jag vet, glasskålen går inte sönder, men om den gör det är det inte bra att få ut bensin i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att jag följer pilarna på filtret. Slangen från tanken går in på ena sidan filtret, och slangen med pumpblåsan går ut på samma sida där pilen pekar ut från filtret. Har även provat att montera slangen med pumpblåsan på motsatt sida av filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey. Mycket riktigt att filtret inte är fyllt med bensin. Ska jag ”tanka” det med bensin före montage?

 

intressant att veta att filtret är onödigt. Men det filter som sitter där sedan innan är gammalt och då förmodar jag att jag bör byta ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Olioe:

Tack Mackey. Mycket riktigt att filtret inte är fyllt med bensin. Ska jag ”tanka” det med bensin före montage?

Om pumpen sitter efter filtret är detta lämpligt, annars suger den ju bara en massa luft.

 

24 minuter sedan skrev Olioe:

intressant att veta att filtret är onödigt. Men det filter som sitter där sedan innan är gammalt och då förmodar jag att jag bör byta ändå?

Det är bra att ha ett förfilter, men du behöver inte ha ett vattenavskiljande filter om du kör på 93 oktan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem förra året tills jag kom på att filtret innehåller ett par dl soppa. 

Som föregående har skrivit, fyll filtret med soppa så kommer det gå finfint. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Olioe:

Jag har en Mercury 75hk och har bytt vattenseparerande bränslefilter som sitter mellan tank och motor. Det gamla filtret har ingen genomskinlig kopp under, men det har det nya. Eftersom det gamla filtret sitter stenhårt fast har jag köpt ett nytt filter komplett med hållare och slanganslutningar. När jag monterar det nya pumpas ingen bränsle fram, utan det låter som att det pumpas luft. Återmonterar det gamla och allt funkar bra. Vad gör jag för fel? Slanganslutningarna är hårt åtdragna, likaså bultarna/muttrarna mitt emot som tätar anslutningsmöjligheten på motsatt sida. avtappningsventilen i botten är stängd.

C73C3867-C546-408A-8893-2016A65D826B.jpeg

På mitt filter med vattenavskiljare går bränslet in på högra  sidan och ut på vänstra . Inte som din bild där de sitter på samma sida

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Olioe:

Jag har en Mercury 75hk och har bytt vattenseparerande bränslefilter som sitter mellan tank och motor. Det gamla filtret har ingen genomskinlig kopp under, men det har det nya. Eftersom det gamla filtret sitter stenhårt fast har jag köpt ett nytt filter komplett med hållare och slanganslutningar. När jag monterar det nya pumpas ingen bränsle fram, utan det låter som att det pumpas luft. Återmonterar det gamla och allt funkar bra. Vad gör jag för fel? Slanganslutningarna är hårt åtdragna, likaså bultarna/muttrarna mitt emot som tätar anslutningsmöjligheten på motsatt sida. avtappningsventilen i botten är stängd.

C73C3867-C546-408A-8893-2016A65D826B.jpeg

Så här ser det ut i min båt 

20210707_113824.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat bägge varianterna - att koppla bägge på samma sida och att koppla en på varje sida som du har det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olioe:

Jag har provat bägge varianterna - att koppla bägge på samma sida och att koppla en på varje sida som du har det.

Just det är ju svårt att misslyckas med, brukar vara väldigt tydliga pilar som visar riktningen.

Det är säkert inte det som är felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...