Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Petter10

Seg bogpropeller

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

Min bogpropeller hackar mer än den snurrar, den tickar och efter ett tag kommer det några varv. När batteriet nära bogen har varit för dåligt laddat har detta skett tidigare. Avhjälpt med "lokal" laddning av batteri. Dock är batteriet fulladdat, poler och kontakter putsade, ändå liknande beteende. Kan jag ha kortslutit batteriet, då jag i våras vid en bogsering var tvungen att köra stenhårt på bogen för att hålla kurs i vind (tills batteriet gav upp). Jag har knäckt batteriet och det är bara att köpa ett nytt?

Ha en härlig dag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogisen får inte gå mer än max någon minut, sedan måste den få svalna. Brukar stå i manualen.

 

Vad som kan ha hänt är att den gått så varm att något har smält i lindningarna. Drar den massor av ström (kolla med en tångamperemeter) och batterispänningen håller sig över 9-10V under last så är det nog tyvärr kört med motorn.

Drar den bara lite ström och hackigt KAN det vara kolen som tagit stryk. Dessa går i allmänhet att byta.

 

Säckar batterispänningen ner till under 9V så testa med ett annat batteri. Det kan se bra ut vid mätning utan belastning, men säckar ändå vid last. Ganska typiskt för ett batteri som har blivit "gammalt".

Men jag tror inte din körning knäckte batteriet. Antingen var det gammalt eller är det bogismotorn som tagit stryk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...dock kördes den aldrig i en minut i sträck, men många gånger under en period ca 10 sekunder i stöten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Petter10:

...dock kördes den aldrig i en minut i sträck, men många gånger under en period ca 10 sekunder i stöten.

Sannolikt batteriet, som @IngemarE redan skrivit, dåliga batterier kan luras alldeles efter uppladdning och ge bra spänning, men när man belastar dem blir det ingen ström att tala om.

Om nu ditt batteri redan tidigare ibland inte orkat leverera ordentligt kan det ha varit en varningssignal, och så kanske det inte blev laddat under vintern....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt batteri, och det blev bra en period! Dock är det nog bekymmersamt med laddningen av bogens batteri, lååånga ledningar. Måste ladda det separat. Tror förra ägare lagt bogbatteriet på förbrukningen…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Petter10:

Nytt batteri, och det blev bra en period! Dock är det nog bekymmersamt med laddningen av bogens batteri, lååånga ledningar. Måste ladda det separat. Tror förra ägare lagt bogbatteriet på förbrukningen…

Långa ledningar är egentligen inte så stort problem för laddningen, då spänningsfallet är proportionellt mot ledningslängd - och laddströmmen.

 

Det innebär i praktiken att batteriet laddas, men kanske inte riktigt lika snabbt när det är riktigt urladdat som om ledningarna varit korta och/eller grova. Fast med tanke på vad det används till så behöver det inte gå så snabbt, det lilla bogen förbrukar i energi (Ah) har god tid på sig att laddas tillbaka. Och fulladdat blir det, för när laddströmmen sjunker så får du till sist inget spänningsfall alls, ens i klena ledningar.

Jo, jag vet att en del (främst ett visst företag) påstår att du inte får fulladdat om du har klena ledningar, men de har fel 😛. Det enda är att det kanske inte går lika snabbt - men bara precis i början av laddningen.

 

Att du måste ladda det separat tyder snarast på att det inte är inkopplat till något av batterisystemen alls. Fast det kanske var det du menade.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ett tickande, eller klickande ljud du hör är det sannolikt det stora relät, alltså kontaktorn som inte orkar slå till ordentligt, beroende på låg batterispänning.

Men för att bekräfta eller utesluta detta måste du ju mäta spänningen antingen vid kontrollboxens utgång eller vid elmotorns ingång, som i princip är samma elektriska punkt.

 

Jag föreslår att du införskaffar dig ett ex av Biltemas skiljerelä, detta kopplas in enligt anvisning på startbatteriets pluspol. På skiljereläts utgång kopplar du en 2,5mm2 eller grövre kabel via en 10-15A säkring till bogisens batteriplus. Dessutom fixar du till en minuskabel i samma dimension från bogisens batteriminus till en bra och säker minuspunkt nära start och förbrukarbatterierna.

Man brukar ju oftast ansluta en bogpropeller till båtens startbatteri, eftersom detta vanligtvis kan leverera höga strömmar under kort tid, samt att motorn alltid är i gång och generatorn laddar, när man manövrerar med en bogpropeller.

Att ha ett "satellitbatteri" kopplat till startbatteriet och bogpropellern är ju nästan elektriskt samma sak.

 

När nu generatorn börjar att ladda och kommer upp till 13,3 volt slår skiljerelät till och kopplar ihop batterierna så att även bogpropellerns batteri laddas. När motorn stängs av och elsystemets spänning sjunker till 12,8 volt gör detta relä det som det är till för, avskiljer batterierna åt.

 

I sådana här diskussioner är det någon som förr eller senare föreslår solcellsladdning av de olika batterigrupperna, så om du inte har det innan, är det ju bra att fundera på solcellspaneler till nästa säsong....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycken tack för era kommentarer! Klart användbart, och när jag närmar mig hemmahamn igen ska jag testa ditt förslag @Georg_Ohm! Jajjamän, givetvis har jag solceller också, man vill ju kunna hålla ölen kall även i naturhamn utan att vara orolig…!😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Petter10:

Mycken tack för era kommentarer! Klart användbart, och när jag närmar mig hemmahamn igen ska jag testa ditt förslag @Georg_Ohm! Jajjamän, givetvis har jag solceller också, man vill ju kunna hålla ölen kall även i naturhamn utan att vara orolig…!😎

Relän stora som små, vill gärna ha rätt spänning. Man tycker ju att sådana elmekaniska grejer inte skulle vara så känsliga, men det är dom, manöverspolen på ett vanligt standard bilrelä orkar inte dra till sig tungan med kontaktpunkterna om spänningen är runt 10V. Men det kan ju klart skilja mellan olika fabrikat och så.

Om då inte relät drar ordentligt kan man ibland höra det på att klickljudet låter litet slappt.

 

Solcellspaneler är väl Guds gåva till fritidsbåtsfolket, numera ett billigt sätt att då hålla pilsnern kall, och för att kunna ha leverpastej med ombord... Miljövänlig batteriladdning blir det också, om man bortser från den miljöbelastningen som uppstod då panelen tillverkades...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...