trewq 592 Postad 27 Juni , 2021 Nu har jag skaffat mig en 45 w solpanel och lekt lite med. Det blev också en fyra meters kabel, 2x1,5 mm2. Nu har jag blivit lite fundersam eftersom det är ett ständigt flyttande för att få bästa vinkel, utan skuggor. Såg att en kompis har vad jag tror är en underdimensionerad kabel till sin 100w panel och verkar nöjd. Då uppstår frågan, hur förhåller sig spänningsfall pga lång kabel till möjligheten att placera panelen gynnsamt för solstrålningen? Funderar på att göra en skarvsladd för praktiska försök men det kanske finns någon här som kan bidra med en formel i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 860 Postad 27 Juni , 2021 (redigerade) 1 timme sedan skrev trewq: Nu har jag skaffat mig en 45 w solpanel och lekt lite med. Det blev också en fyra meters kabel, 2x1,5 mm2. Nu har jag blivit lite fundersam eftersom det är ett ständigt flyttande för att få bästa vinkel, utan skuggor. Såg att en kompis har vad jag tror är en underdimensionerad kabel till sin 100w panel och verkar nöjd. Då uppstår frågan, hur förhåller sig spänningsfall pga lång kabel till möjligheten att placera panelen gynnsamt för solstrålningen? Funderar på att göra en skarvsladd för praktiska försök men det kanske finns någon här som kan bidra med en formel i stället. Hej! Du har egentligen köpt för klen kabel! Till en 5O-wattare jag har drog jag 2x2,5mm2. Här finns en användbar kalkylator för kabelarea. Man dubblar ju kabellängden, plus- och minuskabel. Och då får du precis 1,5mm2 Det aldrig fel att överdimensionera inom rimliga gränser då det gäller att ta vara på varenda milliampere som man kan få ur en solcellspanel. Välj 2x2,5 mm2 istället, du kommer inte att ångra dig! Redigerad 27 Juni , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 592 Postad 27 Juni , 2021 36 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Hej! Du har egentligen köpt för klen kabel! Till en 5O-wattare jag har drog jag 2x2,5mm2. Här finns en användbar kalkylator för kabelarea. Man dubblar ju kabellängden, plus- och minuskabel. Och då får du precis 1,5mm2 Det aldrig fel att överdimensionera inom rimliga gränser då det gäller att ta vara på varenda milliampere som man kan få ur en solcellspanel. Välj 2x2,5 mm2 istället, du kommer inte att ångra dig! Nja, och med 2x6 mm2 så blir det jättelite spänningsfall. Men problemet var optimering av kabellängd vs placeringsmöjlighet, givet 2x1,5 mm2. I verkligheten tror jag det är ovanligt att panelen presterar 45 w pga skuggning, moln, dålig vinkel mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 582 Postad 28 Juni , 2021 12 timmar sedan skrev trewq: Funderar på att göra en skarvsladd för praktiska försök men det kanske finns någon här som kan bidra med en formel i stället. Någon formel får du inte, men... Bästa vinkel mot solen ger nära dubbelt så mycket energi jämfört med en horisontellt monterad panel. Vid sådär 17 volt och 45 watt (2,6 amper) kan du absolut använda en 0,75 mm2 kabel! men blir den verkligen så mycket smidigare? Det beror ju förstås på vad för kabel du har. Jag använder ofta tvåledare typ högtalarkabel och då är även 2,5 mm2 kabel rätt smidig. Hur som helst tycker jag du bör klara dig bra med en 0,75 mm2 kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser