ornvik540 0 Postad 26 Juni , 2021 (redigerade) Hej! Jag har en mercury 4hk 4 takt som läcker. Det är INTE motorolja och jag tycker det ser ut som växelhusolja men vet ej. Detta problem uppstod efter att vi bytt växelhusolja och motorolja. Vänligen se bifogad film och bilder. Är det någon som kan förklara vad som har hänt/händer och vad som ska göras för att åtgärda problemet? Stort tack på förhand! IMG_6854.MOV Redigerad 26 Juni , 2021 av ornvik540 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 050 Postad 26 Juni , 2021 2 timmar sedan skrev ornvik540: Hej! Jag har en mercury 4hk 4 takt som läcker. Det är INTE motorolja och jag tycker det ser ut som växelhusolja men vet ej. Detta problem uppstod efter att vi bytt växelhusolja och motorolja. Vänligen se bifogad film och bilder. Är det någon som kan förklara vad som har hänt/händer och vad som ska göras för att åtgärda problemet? Stort tack på förhand! IMG_6854.MOV 8 MB · 4 downloads Finns ingen växelhusolja så högt upp. Har du vänt motorn uppochned? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesCook 34 Postad 26 Juni , 2021 Nu gissar jag en del här men normalt så ska det vara fett där. Trycks in via den nippeln som finns strax ovan vänster om det inringade. Fettet smörjer så motorn kan vridas. Jag gissar att det är fett av fel sort som är itryckt. Köp marinfett och tryck in tills marinfett kommer ut där. Gissar att problemet är löst då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ornvik540 0 Postad 27 Juni , 2021 11 timmar sedan skrev Rascal: Finns ingen växelhusolja så högt upp. Har du vänt motorn uppochned? Hmm jag tror inte det men när jag skulle lyfta ur den ur båten för att ta och byta växelhus olja/ motorolja på land så kanske den hamnade lite snett men aldrig helt uppochned. Om jag hade vänt den uppochned hade det då kunnat bli så att växelhusoljan åkte uppåt mot kåpan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ornvik540 0 Postad 27 Juni , 2021 10 timmar sedan skrev JamesCook: Nu gissar jag en del här men normalt så ska det vara fett där. Trycks in via den nippeln som finns strax ovan vänster om det inringade. Fettet smörjer så motorn kan vridas. Jag gissar att det är fett av fel sort som är itryckt. Köp marinfett och tryck in tills marinfett kommer ut där. Gissar att problemet är löst då. Hej! Okej men jag har aldrig rört det? Det borde ju vara korrekt fett ifrån fabrik? Dock så är det ju absolut INTE fett som kommer ut där vad jag tycker utan snarare bensin/ växelhusolja som är mjölkig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 69 Postad 27 Juni , 2021 bytt vx olja.. vanligtvis fyller man försiktigt nerifrån med rätt mängd med övre/nivåskruven borttagen hur det ser ut gjorts här? inte skruvat med precis en sådan B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesCook 34 Postad 27 Juni , 2021 8 timmar sedan skrev ornvik540: Hej! Okej men jag har aldrig rört det? Det borde ju vara korrekt fett ifrån fabrik? Dock så är det ju absolut INTE fett som kommer ut där vad jag tycker utan snarare bensin/ växelhusolja som är mjölkig. Jo det är skumt, det borde ju inte bli så där. Det är ju också svårt att se på en bild och avgöra. Men jag hade ändå provat att trycka in fett där. Är ju absolut inte fel att göra det och kanske löser problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ornvik540 0 Postad 28 Juni , 2021 2021-06-27 vid 16:29 skrev bemek: bytt vx olja.. vanligtvis fyller man försiktigt nerifrån med rätt mängd med övre/nivåskruven borttagen hur det ser ut gjorts här? inte skruvat med precis en sådan B Bytte vx olja i maj...det var då jag började notera detta efter bytet. Men det ska ju aldrig komma upp olja sådär långt upp vad jag förstår Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser