Gå till innehåll
måndag 13 maj 2024
Georg_Ohm

Därför kan rostfritt stål rosta.

Rekommendera Poster

Följande är ett citat från Cowab
 

 

”Varför heter det rostfritt stål? Vi alla har nog någon gång sett att en kökskniv eller annan utrustning av rostfritt stål rostar, men vissa produkter är mer rosttröga än andra. Läs vidare om vad det är som gör att rostfritt stål rostar.

 

Varför rostar rostfritt stål?

Att rostfritt stål inte kan rosta är en vanlig missuppfattning, det är ett vilseledande namn som ger en falsk förväntan som aldrig kan uppfyllas. Rost kan bidra till svåra skador och det kan uppstå snabbt, speciellt om det utsätts för skiftande väder, klor eller salthaltig vattenånga m.m. Att till exempel bilen eller grillen rostar efter ett tag är inget ovanligt, fukt i kombination med smuts är en av förutsättningarna för att rost ska uppstå.

Rostfritt stål har en högre motståndskraft mot oxidation än vanligt stål. Oxidation är en kemisk reaktion mellan ett ämne och syre där elektroner förflyttas från friska molekyler till andra oxiderande ämnen vilket bidrar till att stålet rostar. Rostfritt stål är ett slitstarkt material och används därför till allt från stora skyskrapor och maskiner till små köksknivar.  

Det finns många kvaliteter på rostfritt stål, över 250 stycken, indelade i fyra huvudgrupper: austenitiska, ferritiska, ferritisk-austenitiska (så kallat duplexstål) och martensitiska. De rostfria stålen delas alltså in i olika typer utefter deras metallurgiska struktur. Det de har gemensamt är att de innehåller minst 10.5 viktprocent krom, vilket är deras förmåga att stå emot korrosion (rost) långsammare.

Kromet i stålet är inte det enda som påverkar motståndskraften mot rost, utan också kolhalten. Ju lägre kolhalt, desto högre rostbeständighet.

| Läs också: Gör lagret redo för högsäsong - Planering och optimering

Självläkande rost

Rostfritt stål kan självläka med hjälp av kromet i stålet. När kromet kommer i kontakt med luft bildas en tunn hinna av kromoxid, denna hinna skyddar stålet från rost och har en självläkande förmåga. Om stålet är skadat eller har repor kommer stålet som nyligen exponerats använda syret i luften för att delvis reparera skadorna genom att bilda ett nytt lager där det först förstördes.

 

Underhåll

Hur ska man då behandla och underhålla rostfritt stål för att det ska hålla så länge som möjligt?

Att hålla stålet rent och behandla det med jämna mellanrum är grundläggande för att det ska hålla länge. Det är enklare att underhålla rostfritt stål inomhus eftersom det inte utsätts för skiftande väder eller liknande. Använd bara en trasa med milt rengöringsmedel för att tvätta stålet.

Rostfritt stål som står utomhus behöver lite mer behandling för att motstå rost. Se till att hålla det rent så kommer stålet att hålla länge.  

 

Det finns många olika typer av stål, det är därför viktigt att kontrollera om produkten du köper är tillverkad av rostfritt stål, eller om det bara är det övre lagret som är i rostfritt stål och ett annat stål eller metall under.”

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Rostfritt stål som står utomhus behöver lite mer behandling för att motstå rost.

Tack för intressant läsning! Den här meningen hade jag gärna sett utvecklas lite. Vad ska man behandla/underhålla med utomhus då?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Tack för intressant läsning! Den här meningen hade jag gärna sett utvecklas lite. Vad ska man behandla/underhålla med utomhus då?

Jag misstämker att man avser byggnader eller byggnadsdetaljer.

 

Generlellt

 

Håll stålet rent.

En smutsig och/eller salt yta rostar lättare.

 

En polerad yta är mindre rostbenägen.

 

Polera bort begynnande rost.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Tack för intressant läsning! Den här meningen hade jag gärna sett utvecklas lite. Vad ska man behandla/underhålla med utomhus då?

Västerhavet, Skagerack och Kattegatt består av en elektrolyt, som tär och fräter på många material.

 

På båten, exempelvis mantågsstöttor och liknande, polera med Autosol på våren och sedan vid behov. Vanligt båtvax ger ju också ett skyddande skikt. Halkipar och pollare är det ju ingen idé att polera, det gör ju förtöjningsgodset.

 

Sedan som jag brukar skriva, vanligt ”rostfritt” duger inte ute, möjligen inne i båten, detta korroderar och lämnar bruna spår efter sig i plasten. Det som duger är det som förr kallades för ”syrafast stål” idag heter kvaliteten A4... ja för det mesta, jag har M8 maskinskruv i A4 till radarbågen som börjar se tråkiga ut och skruvskallarna är bruna på undersidan...

 

Jag kan se på andra båtar (som inte är byggda på Orust) att svetsfogar vid mantågsstöttorna blir bruna, och närliggande relingslister av eloxerad aluminium blir belagda med vitt mjöl, aluminiumoxid. Samt mindre trevliga sår i rutramar av aluminium med rostfria skruv i.

 

En numera bortgången bohuslänsk båtbyggare sade till mig att han inte förstod varför man en gång kom på idén att bygga båtar i mahogny, och utrusta samtida (1990-talet) båtar med aluminiumdetaljer.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”jag har M8 maskinskruv i A4 till radarbågen som börjar se tråkiga ut och skruvskallarna”

Då är det inte A4 du har, eller så har det blivit en avvikelse i kvaliteten på just dessa skruvar. Kan även vara så att det omgivande materialet som fästelementet sitter i är källan till missfärgningen.

 

”Jag kan se på andra båtar (som inte är byggda på Orust) att svetsfogar vid mantågsstöttorna blir bruna,”

Då har tillverkaren slarvat med passiviseringen efter svetsningen, och/eller använt felaktigt material vid tillverkningen. Den geografiska positionen har mindre betydelse 😜

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Gripen72:

”jag har M8 maskinskruv i A4 till radarbågen som börjar se tråkiga ut och skruvskallarna”

Då är det inte A4 du har, eller så har det blivit en avvikelse i kvaliteten på just dessa skruvar. Kan även vara så att det omgivande materialet som fästelementet sitter i är källan till missfärgningen.

 

”Jag kan se på andra båtar (som inte är byggda på Orust) att svetsfogar vid mantågsstöttorna blir bruna,”

Då har tillverkaren slarvat med passiviseringen efter svetsningen, och/eller använt felaktigt material vid tillverkningen. Den geografiska positionen har mindre betydelse 😜

 

Jag vet ju inte vilken kvalitet radarbågen är utförd i, men på den uppvisar inga tecken på missfärgning i gods eller i svetsfogar i övrigt.

Skruvskallarna är märkta med A4 och dom är sannolikt är från 2003, men åldern borde ju inte påverka heller kan jag ju tycka.

 

Dom har ju minst en plåt- och svetsverkstad på denna Bohuslänska ö som är underleverantör/er till varven där, och beställarna har ju högt ställda specifikationer och kvalitetskrav på denna/dessa verkstäder, vilken andra varv sannolikt har på andra sådana verkstäder annorstädes i vårt land också, så jag menar att man inte skall acceptera missfärgningar.

Till nästa säsong byter jag ut dessa maskinskruvar och polerar vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett absolut no,no är att använda en vanlig stålborste. Jag har sett resultatet och det är inte snyggt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev excel319:

Ett absolut no,no är att använda en vanlig stålborste. Jag har sett resultatet och det är inte snyggt.

Och istället använder man..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Och istället använder man..?

En stålborste med rostfria strån, förslagsvis.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bättre att polera än att borsta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...