Jump to content
Friday 06 August 2021
Bronken

Sprutar ingen stråle

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej, ny här, hoppas jag gör på rätt sätt.

Hade båten på land (utombordare Suzuki DF90A) och bytte olja och ojlefilter.
Testkörde med trädgårdslang, det sprutade bra (en kraftig stråle) ur kylvattenhållet som det ska.
Så byte av impeller kändes onödigt just nu.

Nu la jag just ner den i vattnet och nu skvätter det bara lite ur hålet.
Frågan:
- La just impellern av eller kan det bero på något annat? Skräp i systemet?

Tack på förhand.

Edited by Bronken
La till film

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Bronken:

Hej, ny här, hoppas jag gör på rätt sätt.

Hade båten på land (utombordare Suzuki DF90A) och bytte olja och ojlefilter.
Testkörde med trädgårdslang, det sprutade bra (en kraftig stråle) ur kylvattenhållet som det ska.
Så byte av impeller kändes onödigt just nu.

Nu la jag just ner den i vattnet och nu skvätter det bara lite ur hålet.
Frågan:
- La just impellern av eller kan det bero på något annat? Skräp i systemet?

Tack på förhand.

 Testar du med trädgårdsslang så sköter vattentrycket cirkulationen dvs det sprutar bra even om impellern är kass. Nu när den är i vattnet är det impellerpumpen som har ansvaret...
Dra nu dina egna slutsatser...

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK så du säger att impellern är kass alltså. Trist.
Förtydligande: jag körde med trädgårdsslang och muffar om det spelar roll i detta fall.

PS: La till en film i första inlägget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Bronken:

OK så du säger att impellern är kass alltså. Trist.
Förtydligande: jag körde med trädgårdsslang och muffar om det spelar roll i detta fall.

PS: La till en film i första inlägget.

Det går inte att dra några slutsatser alls förutom att den har en dålig skvallerstråle. Att den fungerar bättre med trycksatt vatten är inte så konstigt heller. Det kan vara impellern, men det kan lika gärna vara skräp i kanalerna som leder till till skvallerstrålen. På min DF140 så hade jag ingen skvallerstråle alls när jag sjösatte i år, men efter att jag blåst ur kanalerna mellan motorblocket och skvallerstrålen, så fungerade den igen. På min motor sitter utloppet bakom luftlådan. Vid utloppet från motorblocket finns en tvär böj som brukar ställa till det, men det var snabbt löst med lite kompressorluft. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Craycoat said:

Det går inte att dra några slutsatser alls förutom att den har en dålig skvallerstråle. Att den fungerar bättre med trycksatt vatten är inte så konstigt heller. Det kan vara impellern, men det kan lika gärna vara skräp i kanalerna som leder till till skvallerstrålen. På min DF140 så hade jag ingen skvallerstråle alls när jag sjösatte i år, men efter att jag blåst ur kanalerna mellan motorblocket och skvallerstrålen, så fungerade den igen. På min motor sitter utloppet bakom luftlådan. Vid utloppet från motorblocket finns en tvär böj som brukar ställa till det, men det var snabbt löst med lite kompressorluft. 

OK, jag har inget emot att lämna in den för impellerbyte, men kan man själv kontrollera att det inte bara är skräp i vägen så försöker jag det. Problemet är att jag inte får bort sidokåporna just nu då nedre skruvparet sitter där de sitter efter att förra ägaren verkar ha haft dåliga verktyg.
Någon som vet var man hittar reservdelslista för min motor så jag kan beställa nya skruvar i alla fall - och hur man enklast tar bort en skruv (8mm hylsa tror jag det ska vara eller krysskruvmejsel egentligen men är sönderdragna)? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag har också råkat ut för att jag inte hade någon skvallerstråle trotts helt ny impeller. Det var bara skräp som täppt till hålet på min Suzuki DF100A

 

Ta en ståltråd å peta upp i skvallerröret å se om strålen blir bättre. Ser ut som att det kanske bara är lite skräp just där.

Edited by martinke
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev Bronken:

OK, jag har inget emot att lämna in den för impellerbyte, men kan man själv kontrollera att det inte bara är skräp i vägen så försöker jag det. Problemet är att jag inte får bort sidokåporna just nu då nedre skruvparet sitter där de sitter efter att förra ägaren verkar ha haft dåliga verktyg.
Någon som vet var man hittar reservdelslista för min motor så jag kan beställa nya skruvar i alla fall - och hur man enklast tar bort en skruv (8mm hylsa tror jag det ska vara eller krysskruvmejsel egentligen men är sönderdragna)? 

Både 8mm och kryssmejsel fungerar på skruvarna till sidokåpan. Om de har dragit sönder krysset så är det bara skruva med hylsa med andra ord. Om både kryss och hylsfästet är paj så skulle jag prova en slagskruvmejsel med kryss eller litet spår. De brukar få gå att få bort det mesta, men den ska bara användas i nödfall då man måste bulta ganska hårt för att få den att rotera. Vilken årsmodell har motorn? Här är skruvarna till 2009-2011 årsmodell

 

https://www.brownspoint.com/store/pc/bp_AP_AssemblyDetail.asp?ID=5776

 

Edited by Craycoat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Craycoat, bra då vet jag var jag ska börja leta.
Det är en 2012:a enl serienumret.
Det är dock ca 6-8 skruvar man behöver ta bort för att få bort kåporna och alla dom tycker jag inte jag ser på bilden men får leta lite bland sprängskisserna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Bronken:

Tack Craycoat, bra då vet jag var jag ska börja leta.
Det är en 2012:a enl serienumret.
Det är dock ca 6-8 skruvar man behöver ta bort för att få bort kåporna och alla dom tycker jag inte jag ser på bilden men får leta lite bland sprängskisserna.

Kolla på kolumnen där det står quantity. Vissa skruvar ritar de bara ut 1, men anger att det finns 8 st totalt i sidokåpan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nu ser det ut så här, efter lite pill med ståltråd.
Är det OK nog att i alla fall åka över vattnet för ett impellerbyte?
Ny båt för mig och ingen aning när den senast är bytt - även om förra ägaren enligt egen utsaga "servade allt själv".

 

IMG_2120.MOV

Edited by Bronken

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Bronken:

Nu ser det ut så här, efter lite pill med ståltråd.
Är det OK nog att i alla fall åka över vattnet för ett impellerbyte?
Ny båt för mig och ingen aning när den senast är bytt - även om förra ägaren enligt egen utsaga "servade allt själv".

 

IMG_2120.MOV 6 MB · 1 download

Strålen ser bra ut! Jag skulle vänta med att kolla impellern tills i vinter när den är lite mer lättåtkomlig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack. Vi får se hur det blir, men det känns lite bättre idag i alla fall 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Bronken:

Tack. Vi får se hur det blir, men det känns lite bättre idag i alla fall 🙂

Det sitter ett antal temperaturgivare på denna motor som kommer att säga ifrån ifall motorn blir för varm. Dessutom verkar du ha bra skallerstråle så du behöver inte vara orolig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

När man ändå håller på och försöka bekanta sig med saker och ting (de var tydligare på den gamla pentan i förra båten 🙂 via sprängskisser och serviceböcker på nätet, i väntan på att kunna få loss sidosköldarna ... 

Engelskan är svår, så:

- Är "skvallerstråle", "tell tale" och "pilot water indicator" samma sak?

 

/Uffe

Share this post


Link to post
Share on other sites

På min förra motor (2-taktare Yamaha) hände det ett flertal gånger att utloppet för skvallerstrålen hade byggts igen av solitärbin som tyckte det var ett ruskigt bra boställe. En gång upptäckte jag det först ett par hundra meter ut på fjärden och vågade inte göra mer än att stanna motorn. Den gången löstes problemet med hjälp av frugans örhänge, det var det enda på båten som var nog spetsigt.

 

Nu syntes det ju ganska tydligt när detta hade hänt dock, så det är nog inte fallet här 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skvallerstrålehålen borde ha ett lätt fjädrande  lock, som sluter tätt och förhindrar smuts, insekter och annat att komma in när strålen inte är aktiv, men som öppnar när strålen går.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev raol:

Skvallerstrålehålen borde ha ett lätt fjädrande  lock, som sluter tätt och förhindrar smuts, insekter och annat att komma in när strålen inte är aktiv, men som öppnar när strålen går.

Låter rimligt. Kanske t o m hade funnits på motorn ifrån början men ramlat bort någon gång längs årtiondena.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev DanielMalmgren:

Låter rimligt. Kanske t o m hade funnits på motorn ifrån början men ramlat bort någon gång längs årtiondena.

Nä, jag tror inte det finns på nån motor...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Nä, jag tror inte det finns på nån motor...

 

Nähä, trodde du menade att det gjorde det 🙂 Måste kolla hur det ser ut på min nuvarande motor, för sedan jag bytte har jag inte haft det problemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy