Jump to content
Tuesday 03 August 2021

Recommended Posts

Hej

en del intressanta trådar om denna kombo just nu men jag låter bli att kapa någon av dessa och startar en ny om mina 2 ämnen/frågor.

 

fett frågan:
Jag ska trycka fett i nippeln för styrarmen samt den som sitter på transmissionskåpan och har några funderingar

1. tidigare verkar man/jag ha använt vanligt fett och ej vattenfast, kommer jag få problem i framtiden eller är det bara att fylla på med rätt fett nu?utföra extra åtgärd?

2. hur mycket fett ska man egentligen trycka i? Jag har på min gamla hobbybil lärt mig att trycka i tills det kommer ut fett på sidorna av det man smörjer men det gör det ej på dessa 2 ställen vad jag kan se (styrarmen och trans kåpa) 

3. vad är det man smörjer vid transkåpan?

 

Slang frågan:

mina slangar till laddluftkylaren börjar se lite tråkiga ut och jag avser byta ut dessa i förebyggande syfte men innan jag har fått tag på nya ska jag införskaffa en skarv ifall något skiter sig i helgen.

 

1. vilken innerdiameter har dessa slangar? (Båten ligger 1 timme bort så jag kan ej mäta innan helgen) 

2. tips på var dessa kan införskaffas ifrån? Brukar handla på crommarine men kan inte hitta hos dem. 


tacksam för svar 

VH J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svar på fråga 1.

Jag har tryckt i kullagerfett varje vår, ett fett som jag köpt till min hobbybil, blev över efter fram, felbeställning, jag trodde jag beställde en liten förpackning en till varje hjul, fick två stora patroner.

”Vattenfast fett” finns det något fett som inte är det? Det finns  en produkt, ett rött fett som heter ”Propelleraxelfett” det kanske är bra?

Du kan lugnt trycka in nytt fett av rätt kvalitet eftersom det nya trycker ut det gamla, det blir ju kladdigt på utsidan förstås.

Jag har en vanlig enkel fettspruta från Jula, jag kompletterade den med en mer flexibel slang istället för det där röret som sitter på från början. Då är det även enklare att komma åt styrarmens nippel.

Jag har inte funnit några smörjnipplar på transmissionskåpan på min motor, det är visserligen en KAD43, @kossor kanske vet.

 

2, gör som du gör på hobbybilen.

 

Angående slangarna, vet jag inte,

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
9 timmar sedan skrev Cam72:

Hej

en del intressanta trådar om denna kombo just nu men jag låter bli att kapa någon av dessa och startar en ny om mina 2 ämnen/frågor.

 

fett frågan:
Jag ska trycka fett i nippeln för styrarmen samt den som sitter på transmissionskåpan och har några funderingar

1. tidigare verkar man/jag ha använt vanligt fett och ej vattenfast, kommer jag få problem i framtiden eller är det bara att fylla på med rätt fett nu?utföra extra åtgärd?

2. hur mycket fett ska man egentligen trycka i? Jag har på min gamla hobbybil lärt mig att trycka i tills det kommer ut fett på sidorna av det man smörjer men det gör det ej på dessa 2 ställen vad jag kan se (styrarmen och trans kåpa) 

3. vad är det man smörjer vid transkåpan?

 

Slang frågan:

mina slangar till laddluftkylaren börjar se lite tråkiga ut och jag avser byta ut dessa i förebyggande syfte men innan jag har fått tag på nya ska jag införskaffa en skarv ifall något skiter sig i helgen.

 

1. vilken innerdiameter har dessa slangar? (Båten ligger 1 timme bort så jag kan ej mäta innan helgen) 

2. tips på var dessa kan införskaffas ifrån? Brukar handla på crommarine men kan inte hitta hos dem. 


tacksam för svar 

VH J

Aldrig vattenfast fett i ett kullager som roterar snabbt, vattenfast fett innehåller plastemulsion som just gör det vattenfast, Detta fett används främst i glidlager som arbetar under vatten. I snabbt roterande kullager används ett vanligt hederligt oljebaserat fett. Använder man vattenfast fett i kullager får man så småningom byta lagren då plastemulsionen bygger värme och på sikt sintrar oljan ur fettet kvar har du plast i ditt lager och då skär det. Till vattenfast fett räknas t.ex marinfett samt entrepenad fett. Om du klämmer i för mycket fett i struten kan du om du har otur klämma ur tätningen i struten som omsluter drevets axel.

 

Att dina slangar till aftercoolern inte finns beror på att de är specialgjorda för just din motor, har själv letat efter pirat men ej lyckats finna några så då kvarstår det att köpa dem på penta till ett hutlöst pris. 

Edited by kossor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev kossor:

Att dina slangar till aftercoolern inte finns beror på att de är specialgjorda för just din motor, har själv letat efter pirat men ej lyckats finna några så då kvarstår det att köpa dem på penta till ett hutlöst pris. 

Kuntze Västberga.

Lundgrens Tyresö.

 

Kollat med dom?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Svar på fråga 1.

Jag har tryckt i kullagerfett varje vår, ett fett som jag köpt till min hobbybil, blev över efter fram, felbeställning, jag trodde jag beställde en liten förpackning en till varje hjul, fick två stora patroner.

”Vattenfast fett” finns det något fett som inte är det? Det finns  en produkt, ett rött fett som heter ”Propelleraxelfett” det kanske är bra?

Du kan lugnt trycka in nytt fett av rätt kvalitet eftersom det nya trycker ut det gamla, det blir ju kladdigt på utsidan förstås.

Jag har en vanlig enkel fettspruta från Jula, jag kompletterade den med en mer flexibel slang istället för det där röret som sitter på från början. Då är det även enklare att komma åt styrarmens nippel.

Jag har inte funnit några smörjnipplar på transmissionskåpan på min motor, det är visserligen en KAD43, @kossor kanske vet.

 

2, gör som du gör på hobbybilen.

 

Angående slangarna, vet jag inte,

Du har inga och inte jag heller, du har dessutom bara ett lager i din motor jag har två ett inre och ett yttre. Du har bara ett yttre. Nipplarna försvann någon gång från 41 till 42. Finns uttag att borra in nippel i kåpan om man vill. Jag sliter ut tätningen vartannat år i struten och trycker in lite fett där sedan ny tätning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev patrikflink:

Kuntze Västberga.

Lundgrens Tyresö.

 

Kollat med dom?

Bytte dem förra året så nu är det gjort, de gamla var tjugo år så det blir nästa ägares problem, om det finns dieselmotorer då vill säga.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev kossor:

Aldrig vattenfast fett i ett kullager som roterar snabbt, vattenfast fett innehåller plastemulsion som just gör det vattenfast, Detta fett används främst i glidlager som arbetar under vatten. I snabbt roterande kullager används ett vanligt hederligt oljebaserat fett. Använder man vattenfast fett i kullager får man så småningom byta lagren då plastemulsionen bygger värme och på sikt sintrar oljan ur fettet kvar har du plast i ditt lager och då skär det. Till vattenfast fett räknas t.ex marinfett samt entrepenad fett. Om du klämmer i för mycket fett i struten kan du om du har otur klämma ur tätningen i struten som omsluter drevets axel.

 

Att dina slangar till aftercoolern inte finns beror på att de är specialgjorda för just din motor, har själv letat efter pirat men ej lyckats finna några så då kvarstår det att köpa dem på penta till ett hutlöst pris. 

Intressant info om fett @kossorOk, om jag förstod dig rätt nu så ska jag fortsätta med ”vanligt” fett till struten och styraxeln? image.jpeg.73893d75f983d2168777a94f76a80a86.jpeg
men hur mycket ska man pumpa om man inte kan se överflödet komma ut. Jag har en sån här spruta fast en flexibel anslutning för att komma åt som det tipsas om ovan. 
 

tacksam för era svar!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
50 minuter sedan skrev Cam72:

Intressant info om fett @kossorOk, om jag förstod dig rätt nu så ska jag fortsätta med ”vanligt” fett till struten och styraxeln? image.jpeg.73893d75f983d2168777a94f76a80a86.jpeg
men hur mycket ska man pumpa om man inte kan se överflödet komma ut. Jag har en sån här spruta fast en flexibel anslutning för att komma åt som det tipsas om ovan. 
 

tacksam för era svar!

 

I kullagret oljebaserat lithium fett.

Styraxel och smörjnippel  på drevet ligger i vatten och är glidlagrade de ska ha marinfett.

Huruvida mycket du ska pumpa in i strut lagret blir nog något du får ta ansvar för själv, när jag hade 171an så smorde jag runt tio slag med sprutan två gånger om året vår samt höst. Fettets uppgift där är i första hand hålla fukten borta från lagren.

Köp ingen dyr fettspruta för de lilla du ska fetta duger Biltemas alldeles perfekt.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev kossor:

I kullagret oljebaserat lithium fett.

Styraxel och smörjnippel  på drevet ligger i vatten och är glidlagrade de ska ha marinfett.

Huruvida mycket du ska pumpa in i strut lagret blir nog något du får ta ansvar för själv, när jag hade 171an så smorde jag runt tio slag med sprutan två gånger om året vår samt höst. Fettets uppgift där är i första hand hålla fukten borta från lagren.

Köp ingen dyr fettspruta för de lilla du ska fetta duger Biltemas alldeles perfekt.

Jo jag är nöjd med biltema sprutan som jag ägt i över 10 år, klart mycket lättare att komma åt när jag bytte till flexslang. 
 

du skriver lager styrarmen samt drev, har jag fler nipplar på utsidan jag missat?

 

hur gör ni andra då ni ska köra 2 sorters fett, 2 sprutor eller byter ni patron emellan?

 

jag kanske är inne på nördiga microdetaljer men jag tycker det är viktigt att göra rätt och underhålla det som går och det man vet om i alla fall. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 timmar sedan skrev Cam72:

Jo jag är nöjd med biltema sprutan som jag ägt i över 10 år, klart mycket lättare att komma åt när jag bytte till flexslang. 
 

du skriver lager styrarmen samt drev, har jag fler nipplar på utsidan jag missat?

 

hur gör ni andra då ni ska köra 2 sorters fett, 2 sprutor eller byter ni patron emellan?

 

jag kanske är inne på nördiga microdetaljer men jag tycker det är viktigt att göra rätt och underhålla det som går och det man vet om i alla fall. 

Du har ju en nippel mitt på drevet, sen en vid styrarmen inne i motorrummet, sen verkar du ju ha en tredje som smörjer lagret i sprängkåpan. Är du säker på att du har en nippel till sprängkåpan? Eller är det den till styrarmen? på styrbords sida mitt på drevet har du en nippel smörjer axeln som drevet hänger i. Jo jag har två sprutor, de kostar ju inte mycket och håller lääänge.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-06-17 vid 22:54 skrev kossor:

Du har ju en nippel mitt på drevet, sen en vid styrarmen inne i motorrummet, sen verkar du ju ha en tredje som smörjer lagret i sprängkåpan. Är du säker på att du har en nippel till sprängkåpan? Eller är det den till styrarmen? på styrbords sida mitt på drevet har du en nippel smörjer axeln som drevet hänger i. Jo jag har två sprutor, de kostar ju inte mycket och håller lääänge.

Hmm, jag är tämligen säker på att jag inte har en nippel på utsidan av drevet 🤔 jag borde ju hittat den på de 7 år jag haft båten men jag kan absolut ha fel, jag får dyka och titta. 
 

här är nippeln på sprängkåpan

 

 

och styrarmen

 

och detta fett i sprutan just nu och om jag läser rätt passar det till lagret på kåpan?

men inte till styrarmen.

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/universalfett-2000036390

 

 

önskar en glad midsommar!

 

 

 

 

778B6D29-8FAA-4F07-97BA-54A249F539F9.jpeg

D2EB1BDD-24D7-4626-99EF-21859179E001.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2021-06-25 vid 13:41 skrev Cam72:

Hmm, jag är tämligen säker på att jag inte har en nippel på utsidan av drevet 🤔 jag borde ju hittat den på de 7 år jag haft båten men jag kan absolut ha fel, jag får dyka och titta. 
 

här är nippeln på sprängkåpan

 

 

och styrarmen

 

och detta fett i sprutan just nu och om jag läser rätt passar det till lagret på kåpan?

men inte till styrarmen.

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/universalfett-2000036390

 

 

önskar en glad midsommar!

 

 

 

 

778B6D29-8FAA-4F07-97BA-54A249F539F9.jpeg

D2EB1BDD-24D7-4626-99EF-21859179E001.jpeg

Ja det stämmer med fettet som du resonerar. Smörjnippel drev utvändigt nr 8 i sprängskissen.

 

Volvo Penta Sprängskiss Mellanhus - MarinePartsEurope.com

 

 

 

 

 

 


 

 

Edited by kossor
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy