Jump to content
Saturday 19 June 2021
Petter10

Trasigt tändningslås?

Recommended Posts

Hej Båtvänner!

Igår uppstod det problem vid start av min TMD40. Har bra batterier, tändningen funkar, men sista steget för start på nyckeln är helt stumt. Ungefär som man skulle försöka starta med växeln i. Troligen har tändningslåset gett upp va? Jag skulle vilja testa det och hittade ett tändningslås med glödgning, men det har bara tre anslutningar och det gamla har 8 anslutningar. Men för att kunna felsöka, dvs se om det gamla tändningslåset är trasigt skulle jag vilja testa ändå. Jag kopplar ström, glödgning och ?? På mina tre anslutningar för att testa?

Dålig idé eller funkar det?

Ha en bra dag i sommarväder!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du behöver inget tändningslås alls för att prova. Koppla ihop kablarna i önskade kombinationer bara.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort tack för svar! Vilken kombination gäller för att testa start? Känner mig lite osäker!

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Petter10:

Stort tack för svar! Vilken kombination gäller för att testa start? Känner mig lite osäker!

Kolla även så att givare/spärr eller vad det är som gör att du inte kan starta när växel är i tror att växeln är i😁

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag funderade också på det, är dock lite oklar över var jag finner den på min TMD. Skall absolut kollas!

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Petter10:

Stort tack för svar! Vilken kombination gäller för att testa start? Känner mig lite osäker!

För att veta det måste du antingen ha ett elschema eller själv spåra var de olika kablarna går.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Manual, med elschema på sidan 35.

30 är spänning in

15 är till tändningen

50 är till startmotorn.

S är stopp.

17 kan vara till förvärmningen.

Men kolla för säkerhets skull i elschemat.

 

Gammalt båt- och biltjuvtips:

Koppla ihop 30 och 15, kontrollamporna lyser.

Koppla tillfälligt 50 till 30, startmotorn börjar jobba, koppla bort endast 50 då motorn startat.

För att stoppa motorn kopplas S till 30, koppla INTE isär 30 och 15 förrän motorn stannat, för då kan generatorns dioder skadas.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lysande, stort tack Georg_Ohm!

Jättebra att få koll på nummerkoderna, då känns det säkrare! Bra tips, skall testas!:) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Petter10:

Lysande, stort tack Georg_Ohm!

Jättebra att få koll på nummerkoderna, då känns det säkrare! Bra tips, skall testas!:) 

Nummerkoderna är en DIN-norm, avsedd för bilar, traktorer och andra motoriserade köksredskap.

Jag är inte bergsäker på att 50 är till startmotorns solenoid hos VP och inte heller på 17 till förvärmningen, men du märker, du hör ju när startmotorn drar, när relät till förvärmningen klickar och när stoppsolenoiden klickar litet högre. VP är iallafall hyfsat konsekventa då det är kopplat likadant på flera olika samtida motorer.


DIN 75552 finner du här. Dessa siffror kallas ofta för ”Boschnummer”.

Mitt favoritnummer är 58b, jag har jobbat som fordonselektriker men kan inte minnas att jag någon gång kopplat någonting till just 58b.... 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, 58b ”bakljus enaxlad traktor”, mycket specifikt!:) Du är en klippa på att beskriva så man begriper! Stort tack, ovärderligt!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Petter10:

Haha, 58b ”bakljus enaxlad traktor”, mycket specifikt!:) Du är en klippa på att beskriva så man begriper! Stort tack, ovärderligt!

Tack för omdömet!

Ja vad skall man med en sådan till, den tippar ju bara omkull.... (Jo jag känner till Belos, men det var jättelängesedan jag såg en i drift).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har bytt tändningslås nu, men samma sak. Dvs, ingenting händer trots fulla batterier. Det tickar inte eller så som det gjorde på solenoiden en gång i tiden på min md21. Jag vrider om men inget händer. Vad bör jag felsöka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Börjar tro att startmotorn lagt av, det klickar men inget händer. Byglade över, bara gnistor inget liv så att säga!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
11 timmar sedan skrev Petter10:

Börjar tro att startmotorn lagt av, det klickar men inget händer. Byglade över, bara gnistor inget liv så att säga!

Ja det kan vara så.

Men innan du ger dig på själva startmotorn, så kolla och rengör alla anslutningar, börja med batteriets polskor och arbeta dig bakåt mot startmotorn, det är ju inte ovanligt med oxid på diverse kontaktytor.

 

Du kan ju även testa med en startkabel från batteriet till solemoidens feta ingång, samtidigt som du kopplar en klenar kabel mellan startkabeln och solemoidens lilla anslutning. Det är den senare som manövrerar solenoiden.

 

Det var plussidan, sedan har du minussidan också, där startmotorn sannolikt har sin minuspol i godset och då leds strömmen tillbaka till batteriet i motorn, och därifrån i kabel till batteriminus.

 

Gamla solenoider kan vara fulla med gammalt inbeckat fett, och dess stora kontaktytor kan vara brända. Det går att fixa men kräver att man demonterar solenoiden. 
Man kan knacka på solenoiden med en plasthammare också, ibland luckas man fixa felet, men det är ju bara symptomatiskt, förr eller senare, ofta förr, återkommer felet.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, tack! Jag hade tänkt koppla en startkabel från batteriets pluspol till skruven på solenoiden som håller lilla kabeln. Alt från stora muttern till lilla skruven, sen vrida på?

För 10 år sen körde jag två månader på en lösning där jag öppnade motorluckan på min gamla båt, knackade på startmotorn med flaggstången och sen startade.... Det var ingen långsiktigt hållbar lösning!😀

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
24 minuter sedan skrev Petter10:

Ok, tack! Jag hade tänkt koppla en startkabel från batteriets pluspol till skruven på solenoiden som håller lilla kabeln. Alt från stora muttern till lilla skruven, sen vrida på?

För 10 år sen körde jag två månader på en lösning där jag öppnade motorluckan på min gamla båt, knackade på startmotorn med flaggstången och sen startade.... Det var ingen långsiktigt hållbar lösning!😀

Solenoiden har tre anslutningar, ibland fyra.

Två stora rejäla, en ingång från batteriet, en är utgången till startmotorn som sitter inunder solenoiden. Den lilla heter 50 och ger manöverspänning till solenoiden, ibland kan det finnas två sådana.

 

Om tändningslåset är kasst, kan man med en skruvmejsel eller annat verktyg koppla ihop stora ingående anslutningen med den lilla nr 50, då drar solenoiden om det är frisk.


Om batteriets spänning inte räcker till, eller om batteriet inte orkar leverera en massa ström till startmotorn, klickat bara solenoiden utan att kunna dra igång startmotorn. Så kolla upp ditt startbatteri noga innan du köper nya grejer.

 

På min förra båt, Nimbusen, hade jag en dålig polsko på startbatteriets pluspol, den gav inte tillräcklig kontakt, små strömmar kunde passera, men när jag vred om nyckeln var det nätt och jämt som startmotorn kom igång, jag upptäckte detta av en slump, då frun skulle starta motorn under tiden jag var under durken för stuva ned någonting bredvid batterierna, då såg jag en gnistbildning mellan polskon och batteripolen. En förmodad reparation på några tusenlappar kostande betydligt mindre för ett par polskor från Skyllermarks... ja nu var det alltså betterianslutningar jag köpte, ingenting annat, för att nu vara övertydlig, då man tydligen kan köpa både det ena och det andra i republiken Polen....😎

 

Solenoiden har ju två funktioner, först trycker en elektromagnet ut bendixdrevet i svänghjulets kuggkrans, nästan samtidigt sluter den ett stort kontaktpar som ger spänning till startmotorn. 
Solenoiden har en förmåga bli tröga så att de där kontakterna inte sluts ordentligt, då blir det gnistbildning med brända kontaktytor som följd. Det går att ta isär solenoinden och meka med den, men det kan vara bättre att köpa en ny. Inte säkert att du behöver byta hela startmotorn... men kanske lika bra ändå, eller lämna in hela startmotorn med solenoid för renovering hos en bilelektrisk firma.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahahaha! Ja tur du var tydlig med vad du köpte och inte köpte!🤣 Ja onekligen är det ett mindre jobb att byta polskor än startbatteri och värt att testa. Jag testade med skruvmejsel mellan stora och lilla, endast gnistor, inget snurr. Kanske gjorde jag fel, eller är det ett tecken på att solenoiden inte är frisk?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Petter10:

Hahahaha! Ja tur du var tydlig med vad du köpte och inte köpte!🤣 Ja onekligen är det ett mindre jobb att byta polskor än startbatteri och värt att testa. Jag testade med skruvmejsel mellan stora och lilla, endast gnistor, inget snurr. Kanske gjorde jag fel, eller är det ett tecken på att solenoiden inte är frisk?

Jag blev varnad när jag var i Gdynia och Gdansk att man skall hålla undan för polska kvinnor med paraply, även under uppehållsväder, dessa är tydligen ”sexarbetare” men jag såg inga sådana, och jag letade inte heller. Dessutom var det uppehållsväder hela tiden.

 

Om du testade med en skruvmejsel mellan 50 och den stora anslutningen som är kopplad till batteriet (30) och det bara blev mildare pyrotekniska effekter gjorde du rätt, då har du fått bekräftat att solenoiden har lämnat in en avskedsansökan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej nu när jag byglade började startmotorn snurra ändå! Mkt märkligt, men nu vevar den igång när man byglar, men det ryker en del!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Petter10:

Nej nu när jag byglade började startmotorn snurra ändå! Mkt märkligt, men nu vevar den igång när man byglar, men det ryker en del!

Var någonstans byglade du?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stora till lilla, då gick den igång! Sen upptäckte jag att (trångt att se), att kontakten strömmen till start glappade, helt sotig och gick att fingra av kontakten. Rengjorde med wd40 och sandpapper tills det blänkte. Sen sa jag åt svågern att stå i akterruffen och kolla om det gnistrade på polerna som det gjort för dig, men då startade den istället! Hade precis åkt 8 mil imorse och köpt en begagnad startmotor...men, men, jag ropar inte hej än!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Petter10:

Stora till lilla, då gick den igång! Sen upptäckte jag att (trångt att se), att kontakten strömmen till start glappade, helt sotig och gick att fingra av kontakten. Rengjorde med wd40 och sandpapper tills det blänkte. Sen sa jag åt svågern att stå i akterruffen och kolla om det gnistrade på polerna som det gjort för dig, men då startade den istället! Hade precis åkt 8 mil imorse och köpt en begagnad startmotor...men, men, jag ropar inte hej än!

Aldrig fel att ha en startmotor som reservdel och barlast ombord.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Återkoppling i detta ämne: Lösningen verkar ändå ha varit kontaktproblem vad gäller startmotorn. Nu har jag en renoverad startmotor i reserv också! Lösningen uppstod tack vare bra idéer och hjälp på detta forum, stort tack @Georg_Ohm

Nu dyker jag ner och rengör dieseltanken istället.....!:) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
5 timmar sedan skrev Petter10:

Återkoppling i detta ämne: Lösningen verkar ändå ha varit kontaktproblem vad gäller startmotorn. Nu har jag en renoverad startmotor i reserv också! Lösningen uppstod tack vare bra idéer och hjälp på detta forum, stort tack @Georg_Ohm

Nu dyker jag ner och rengör dieseltanken istället.....!:) 

Återkoppling är väl rätt ord i sammanhanget.

Bara roligt att det uppskattades.

Jag kunde ju skrivit det förut, men du kan ju ersätta tändningslåsets startfunktion och glödtändningen, liksom stoppfunktionen med återfjädrade tryckknappar. Det blir ju litet osmidigt förstås. Om det nu hade varit tändningslåset som fallerade, men nu var det inte det.

 

En lärdom av detta är ju då att först kontrollera alla anslutningar, då sådana lever ett hårt liv ombord på båtar. På utsatta ställen kan man hålla dukten och därmed korrosionen borta genom att kladda in ansutningarna med vaselin eller ett speciellt ”polfett”. Jag har sprayat med klarlack på några anslutningar ibland, och det fungerar ju också. 

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy