Gå till innehåll
torsdag 31 juli 2025
Pobin

Startmotor greppar ej Johnson V4

Rekommendera Poster

Hej! 

Kikade i min instruktionsbok idag vad som bör göras i förebyggande underhåll och där fanns en del smörjpunkter. Efter jag smort drevet vid startmotorn så fungerar den inte. 

Motor Johnson V4 90hk - 87

Bendixdrevet åker upp som det skall i svänghjulet men sen slirar det på axeln från startmotorn på något sett. Ser ut att vara ett svart drev som skall klättra på axeln från startmotorn och fastna i Bendixdrevet men som inte får fäste längre. Ser nästan utan som plastdrev. Har torkat rent från olja men har inte hjälpt. Ibland greppar den som det skall och motorn går igång. Ska försöka plocka isär sakerna imorgon men undrar om någon vet ifall jag behöver byta ut någon del eller om jag kan få ordning på det ändå? Hade tänkt att ha premiärtur imorgon. 

Video: https://photos.app.goo.gl/5Lfq9jJXC4BHFwcS7

IMG_20210529_162612.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-29 vid 19:33 skrev Pobin:

Hej! 

Kikade i min instruktionsbok idag vad som bör göras i förebyggande underhåll och där fanns en del smörjpunkter. Efter jag smort drevet vid startmotorn så fungerar den inte. 

Motor Johnson V4 90hk - 87

Bendixdrevet åker upp som det skall i svänghjulet men sen slirar det på axeln från startmotorn på något sett. Ser ut att vara ett svart drev som skall klättra på axeln från startmotorn och fastna i Bendixdrevet men som inte får fäste längre. Ser nästan utan som plastdrev. Har torkat rent från olja men har inte hjälpt. Ibland greppar den som det skall och motorn går igång. Ska försöka plocka isär sakerna imorgon men undrar om någon vet ifall jag behöver byta ut någon del eller om jag kan få ordning på det ändå? Hade tänkt att ha premiärtur imorgon. 

Video: https://photos.app.goo.gl/5Lfq9jJXC4BHFwcS7

IMG_20210529_162612.jpg

Rengör ordentligt så att du får bort smörjan och ev smuts. Man brukar inte ska smörja startmotorer vad jag vet? Skulle det behövas smörjas så lär det vara med något närmast vatten i konsistens?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev Jonnor:

Rengör ordentligt så att du får bort smörjan och ev smuts. Man brukar inte ska smörja startmotorer vad jag vet? Skulle det behövas smörjas så lär det vara med något närmast vatten i konsistens?

Gjorde rengöring och det löste sig. Gäller tydligen att man inte får smörja på fel ställe! 😊 

Så här står det i min instruktionsbok:

Startmotorns bendixdrev - Smörj övre delen och drevets skruvområden. Överflödigt smörjmedel kastas av när startmotorn går igång. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...