Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Hansbanans

Kylvatten sprutar ut

Rekommendera Poster

Hej, jag har en MD21b som sitter i en Krabat 740 från 1981. Har haft båten i åtta år och kylningen har alltid fungerat utmärkt. Nu efter sjösättningen forsar plötsligt kylvatten från färskvattensystemet ut ur ett hål precis innanför det övre hjulet för kilremmen. Hålet finna på undersidan och är är vänt rakt nedåt. Det är cirka 10 mm i diameter och helt sunt – som att det ska sitta någonting där. På motorblocket ser det ut som att det läckt lite därifrån under något/några år. Men nu är det alltså helt öppet och vattnet forsar ut. Vad är det för hål? Ska det möjligen sitta någon tappkran eller frostplugg där? Någon som vet? Bifogar två bilder tagna underifrån. IMG_5313.jpg.04e75f51718f814d31418854adae3f51.jpg

IMG_5321.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sådana pumpar brukar det finnas ett litet hål undertill, om det strilar vatten ur detta skvallrar det om att pumpens packboxar är utslitna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpt packboxar på Momentum, både till vattenpump, propelleraxeltätning och annat. 

 

Gemensamt för dessa är att de ska ha rostfria fjädrar, om dessa kommer i kontakt med vatten. 

Fanns att köpa o själv byta ut. 

 

Om inte, så rostar de snart sönder. 

 

Nu var fjädern av nån rostfri legering, dock magnetsisk. 

Så det gäller att hålla ordning på vilka som är vilka. Gick inte att kolla med magnet. 

 

Om du köper original packboxar, får man väl tro att det är lämpliga fjädrar monterade. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Så det är alltså vattenpumpen som sitter bakom det där hjulet? Ni ser vad lite jag kan. Tur att jag inte försökte plugga igen hålet!  Om jag plockar bort hjulet så ska jag troligen alltså hitta packningar och eventuella packboxar som är utslitna där bakom? Det är som sagt inte fråga om att det sipprar lite vatten utan det forsar ut. Men det ser ut som det har sipprat en längre tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev Hansbanans:

Tack för svar! Så det är alltså vattenpumpen som sitter bakom det där hjulet? Ni ser vad lite jag kan. Tur att jag inte försökte plugga igen hålet!  Om jag plockar bort hjulet så ska jag troligen alltså hitta packningar och eventuella packboxar som är utslitna där bakom? Det är som sagt inte fråga om att det sipprar lite vatten utan det forsar ut. Men det ser ut som det har sipprat en längre tid.

Sjövattenpumpen känner du igen på att den är ansluten till dels sjövattenintaget i skrovet/drevet och till kylsystemet med tjocka gummislangar och/eller ett relativt grovt rör. Denna har ju även ett lock av mässing fäst med sex skruvar. Innanför locket sitter ju impellern som du kanske bytt minst vart annat år...?

 

Javisst, klart att du kan renovera pumpen, det kostar kanske inte så mycket, men om du tycker att du inte kan eller klarar av det finns det ju nya pumpar att köpa, svindyra originalpumpar från VP och något billigare pumpar i båttillbehörsbutiken, jag vet inte hur det är på just ”Peugeotmotorn” MD21, men det brukar vara Johnson pumps som tillverkat de flesta av de pumparna som sitter på VP motorer.

Det är ju extra viktigt att kylningen fungerar som den skall på MD21 då topplocket är av aluminium och kan bli skevt om det blir överhettat. Därför brukar många ägare till sådana motorer låta dem gå på tomgång i omkring 10 minuter efter tilläggning så att motorn får svalna en del innan avstängning.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat en  reparationssats för vattenpumpens alla inre delar inklusive packningar som jag nu beställt från drevdelar.se. Får ser om jag lyckas byta ut dem själv nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...