Gå till innehåll
söndag 08 februari 2026
Gäst M.J

Motor till biltaksbåt

Rekommendera Poster

Gäst M.J

Tjena! Har en princecrat 370 även känd som seanymph 12K. Alltså en liten alu biltaksbåt 370lång knappt 50kg tung godkännd enl märkning för 7,5KW. Idag sitter det en 4hk 2-takt på den jag kommer upp i planing (ca12 knop), när jag är själv i båten och kör med rorkultsförlängare.. Med 2pers i båten gräver den dock ner sig och gör end ca 5-6knop. Jag ska nu köpa en ny motor för att få upp den i planing med 2pers. Men frågan är vad ska jag välja?? Vet inte riktigt om båten o min rygg pallar en 8hk fyrtakt som ändå väger knappt 40kg.. Så jag har sneglat lite på Yamaha 8hk 2-takt. Men även på de smidiga 4-takt 1-cylindriga som finns på marknaden Suzuki 6HK Selva 7,5HK. Frågan är om suzukin ger tillräcklig kraft? Selvan borde räcka till men hur är det med kvaliten vågar man köpa?? Till sist en generell fråga hur jämt/tyst går en liten 1-cylindrig fyrtakatre jämför med en 2-takt 2-cylindrig? Mycket frågor blev det =), hoppas nån har tid/lust att komma med lite tips o råd. Mvh Micke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Danne

Har själv en 5 hk fyrtakt Tohatsu och den låter väldigt lite på tomgång, men låter väldigt mycket på full gas. Detta kan man väl leva med, men den vibrerar/skakar något otroligt. Har man kört ett tag så sticker det tamejfan i fingrarna efteråt. Min Suzuki 15 hk tvåtakt låter betydligt mindre och skakar knappt något alls. Mitt råd köp en tvåcylindrig motor. Motorerna brukar bli tvåcylindriga på runt 6 hk och över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tohatsu's 9,8 tvåtakt, väger 25 kg och tvåcylindrig. Borde sitta som en fläskläpp på din båt... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...