matz1977 0 Postad 3 April , 2021 Hej, Nybliven lycklig ägare av en segelbåt efter många års uppehåll! Har en fråga om bottenfärgen.. Den har under tidigare år varit bottenmålad med "importerad" VC-17 för västkusten. Finns det nån variant för ostkusten som går att måla över denna med? Vill gärna slippa böka med att få hem från västkusten... //Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 882 Postad 3 April , 2021 VC17M ECO bör ju funka att måla på tidigare VC17 kan man tycka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matz1977 0 Postad 3 April , 2021 Jo, den har jag kikat på.. Får kolla upp det lite mer. Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 882 Postad 3 April , 2021 (redigerade) Den innehåller ju ingen koppar eller annat gift, så det kommer nog att krävas en del bottentvättning. Redigerad 3 April , 2021 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 385 Postad 4 April , 2021 12 timmar sedan skrev Mackey: Den innehåller ju ingen koppar eller annat gift, så det kommer nog att krävas en del bottentvättning. Det stämmer. Min första båt var målad med VC17eco när jag köpte den. Båten hade ett centimetertjockt lager med snäckor - utom där stöttorna var tidigare och man inte målat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matz1977 0 Postad 4 April , 2021 Hur mycket färg går det åt till en 30-fots segelbåt då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 385 Postad 4 April , 2021 8 minuter sedan skrev matz1977: Hur mycket färg går det åt till en 30-fots segelbåt då? Det varierar beroende på vilken färg det är. Det brukar stå på burken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 882 Postad 5 April , 2021 Motorbåt: Yta = LVL x (B + D) m2 Långkölad båt: Yta = 0,75 x LVL x (B + D) m2 Fenkölad båt: Yta = 0,5 x LVL x (B + D) m2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser