Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bolinfre

Ankarspelet akter

Rekommendera Poster

Hej, 

Köpt en motorbåt där linan till ankarspelet är draget som på bild. Är detta rätt? Ankarlinan hoppar ur spår när man släpper ut linan. 

 

DSC_2722.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ingen ankarlina på bilden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lewmar Profish?!

Om du har aktiverat fritt fallfunktionen rasslar kättingen ut med en väldig fart och drar med sig ankarlinan som beter sig som en serpentin och hoppar ur den övre rullen vid ankarfällning.

 

Du kan inaktivera det fria fallet genom att peta in piggen på den yttre kabularen med en skruvmejsel eller annat verktyg, samtidigt som du drar ut spärrknappen på hjulets utsida, då frikopplas inte kabularen vid fällning, utan du måste hålla nedknappen intryckt hela tiden, det blir en lugnare fällning och förhoppningsvis rappar inte varesig kättingen eller linan ur brytrullen.

 

Ja det är draget genom brytrulle och fällningsbeslaget på rätt sätt, men jag tycker det ser ut som en något tillkrånglad installation. Jag anser att det yttre, eller nedre fällningsbeslaget skulle haft en längre arm, som medgav att ankaret kom längre ut från båten.

Nu tror jag dessutom att ditt fällningsbeslag är felaktigt monterat, armen skall vara rörlig uppåt och nedåt, och de två genomgående spärrbultarna skall vara en över och en under armen, på bilden är båda monterade över den ledade armen.

 

Du har båten på land och då kan du experimentera med detta, ändra på spärrbultarnas position, det finns ju flera hål att välja på. Meningen med detta beslag är att det skall vinklas upp mot akterspegeln när ankaret kommer upp.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev eriksson1313:

Är det någon som har provat det har kitet?

 

3 timmar sedan skrev eriksson1313:

Är det någon som har provat det har kitet?

Ja, jag hade det installerat på mitt senaste ProFish, ingen större skillnad direkt. Klart att det inte gör saken sämre. Fjädern ser ju till att den där armen klämmer fast linan och kättingen bättre i kabularen (linhjulet).Jag tröttnade på ProFish och har numera Lewmar HX1. HX1 har en bättre funktion, men har ändå mer att önska. Dessa ankarspel är väldigt beroende på hur installationen är utförd. Det gäller att både utgående lina/kätting inte hindras utan kan löpa ut, och framförallt att den upptagna linan och kättingen matas in ordentligt och sedan inte bildar en stack i ankarboxen.

Comstedt är iallafall väldigt tillmötesgående då det gäller support, och dom är nog väl medvetna om ProFish fel och brister.

Det är väldigt viktigt att inte belasta ProFish för hårt, om kabularen böjar att slira på axeln svarvar axeln av stål upp centrum i linhjulet som är av mässing eller brons.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Tack. Jag man får väl köpa och testa ändå. Vill gärna inte köpa ett nytt ankarspel. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev eriksson1313:

 Tack. Jag man får väl köpa och testa ändå. Vill gärna inte köpa ett nytt ankarspel. 

Det är väldigt mycket pengar, så det är ju bra om man kan få det att fungera.

Även linhjulet, kabularen finns ju som uppgradering, det finns ju dessutom några olika typer av dessa.

Sedan kan det vara din ankarlina som inte är optimal för just det linhjulet, vad har du? treslagen? blyad? Om linan helt eller delvis är sliten kan det också uppstå problem.

Lewmar tillverkar ju bra grejer, men just ProFish är väl undantaget som bekräftar den regeln. eller så ät det så att ankarspelet är bra, men installationen och linan  och andra saker runt i kring inte matchar spelet.

Man vill ju gärna ha en problemfri ankarfällning och likaså upptag av ankaret utan strul och trassel, men denna typ av ankarspel behöver alltid litet övervakning och manuell hjälp.

 

Viktigt!

Lägg ett bra fett på axeln och dess gängor så att kabularen kan flyttas i sidled och gängas utåt och inåt som den skall, ofta är det det som behövs för att det skall fungera bättre.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Treslagen tror jag, är inte så hemma på linor.  Och första 5 meter är kätting. Men det är då linan kommer som det hoppar överhjulet. Har inte lika brant lutning som trådskaparen på linan. Snarare ca45 grader. Möjligtvis lite sliten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev eriksson1313:

Har samma problem själv. Ska prova ett uppgraderings kit. Ska tydligen vara uppgraderat på senare ankarspel än mitt som är från ca 2012. Kitet heter PRO-FISH/SERIES ROPEGUARD

 

https://www.comstedt.se/produkt/pro-fishseries-ropeguard

66000766.jpg

Jag har ett Lewmar Pro-någonting..

 

Mitt spel har en en nedhållare som på din bild monterat sedan installationen. Jag har 30 m kätting och sedan 30 m treslagen lina. En skillnad mellan Pro och Fish-modellerna är att Pro matas ut (i alla fall hos mig) medan Fish har frifall. Med min ankringsmodell att mata ut kätting o lina så har "kläppen" alltid hållit kätting/lina på plats i kabelaret både vid fällning och lättning av ankaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Jag har ett Lewmar Pro-någonting..

 

Mitt spel har en en nedhållare som på din bild monterat sedan installationen. Jag har 30 m kätting och sedan 30 m treslagen lina. En skillnad mellan Pro och Fish-modellerna är att Pro matas ut (i alla fall hos mig) medan Fish har frifall. Med min ankringsmodell att mata ut kätting o lina så har "kläppen" alltid hållit kätting/lina på plats i kabelaret både vid fällning och lättning av ankaret.

På ProFish kan man välja mellan fritt fall och utmatning med motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för svar.

1. Ankarlinan (ej blyad) var sliten. Blev öglor första 4-6m efter kättingen vilket gjorde att linan hoppade ur spåret. Gjorde en sniklösning och vände på linan. Blir annars blyad lina till nästa år.

2. Frirullen gick trögt på axeln. Rengjort och smörjt axeln. Funkar perfekt nu

3. Svetsade på 1,5mm på klacken vilken piggen på kabularen går mot. Detta gjorde att kabularen nöp åt lite extra.

4. Skall titta på en starkare fjäder vilken trycker linan mer mot frihjulet så blir nog allt bra :o)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...