Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Olleman82

VVB utan 220v

Rekommendera Poster

 

37 minuter sedan skrev Olleman82:

- - -

Förstår inte riktigt ventilens syfte på den högre bilden.  Om jag stänger den kan ju kylvattnet inte gå igenom vvb varesig vid motorgång eller när man kör värmaren. 

 

Det jag istället lurat på är att sätta t kopplingar på slingan till vvb för att försäkra sig om att den i första hand värmer vvb och inte hela motorn. Å andra sidan är det ju egentligen inget stort problem förutom att det tar lite längre tid innan det första varmvattnet kommer, och  varm motor är ju bara nice:) dessutom tvekar jag på att det ens blir så eftersom termostaten borde vara stängd.

 

Det här med säkerhetsventiler måste ordnas, det är det inget snack om. Failar temperaturstyrningen måste dessa finnas.

 

Den nämnda värmaren verkar värma till 70gr och åter slås på vid 60gr. Rätt perfekt med andra ord.

- - -

 

Jag har en dieselvarmvattenvärmare som nästan är inkopplad enligt @Mackeys högra bild. Om du använder en elektrisk genomströmningsvärmare eller dieselvärmare spelar mindre roll för "installationsschemat".

 

Jag hade inledningsvis trevägsventiler där jag kunde stänga vattencirkulationen mot motorn. Det blev för krångligt så de byttes efter ett par år till trevägskopplingar.

 

Jag kompletterade med ett par backventiler för att styra vattenflödet. En backventil mot motorn som hindrar värmaren att pumpa varmvattnet mot motorn och en vid värmaren som hindrar så att varmvattnet från motorn bara körs runt genom värmaren.

 

Övertrycksventil behövs inte i värmarkretsen, den finns redan i övertrycksventilen på motorn (påfyllningen för kylarvatten till färskvattenkylningen).

 

I min dieselvärmare regleras ut-temperaturen på vattnet av inbyggda termostater, något liknande behöver du självklart ha även på din elektriska genomströmningsvärmare.

 

Jag har skrivit tidigare om installationen av min vattenvärmare så om du letar kan du hitta mer detaljer om denna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev Mackey:

Det behövs en ventil så att motorvärmen inte går igenom elvärmaren, det är den jag satt dit.

Det behövs även en ventil så att elvärmaren inte värmer motorn, den missade jag.

Tack för klargörandet. Vad skulle problemet vara att motorns värme går igenom slangvärmaren? För stort motstånd? Jag funderar nämligen på att bara sätta värmaren i serie på vägen till VVB och se vad som händer. Dvs helt utan T-kopplingar. Problemet blir ju om värmaren introducerar för mycket motstånd i kretsen så att motorns kylvatten cirkulerar dåligt i VVB. Eller missar jag nått :)?

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Olleman82:

Tack för klargörandet. Vad skulle problemet vara att motorns värme går igenom slangvärmaren?

Problemet kan bli att vattnet från motorn inte går igenom VVB:n, utan slinker igenom värmaren istället (om motståndet är lågt i värmaren) och då får du ju inget varmvatten vid motordrift.

Det kan också vara så att motståndet genom motorn är lägre än genom VVB:n och då får du ingen värme vid 230 V drift.

Därför har den höga bilden nu två backventiler som Lintott föreslog.

 

Den vänstra bilden funkar om motståndet genom värmaren är lågt, men inte om det är högt.

 

När systemet är tomt och tanken bortkopplad från motorn kan du pröva att blåsa så kraftigt du orkar, dels genom beredaren och dels genom värmaren. Om det känns minst lika lätt att blåsa genom värmaren som genom beredaren kan du absolut använda seriekoppling.

 

Nackdelen med den vänstra bilden är att du även värmer upp motorn, men det kan ju vara bra om man ofta är ute tidigt på våren och/eller sent på höst. På sommaren vill man väl inte så gärna ha in extra värme i båten...

 

image.thumb.png.dd5a943d7818112ef363bc14a2b836c8.png

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Problemet kan bli att vattnet från motorn inte går igenom VVB:n, utan slinker igenom värmaren istället (om motståndet är lågt i värmaren) och då får du ju inget varmvatten vid motordrift.

Det kan också vara så att motståndet genom motorn är lägre än genom VVB:n och då får du ingen värme vid 230 V drift.

Därför har den höga bilden nu två backventiler som Lintott föreslog.

 

Den vänstra bilden funkar om motståndet genom värmaren är lågt, men inte om det är högt.

 

När systemet är tomt och tanken bortkopplad från motorn kan du pröva att blåsa så kraftigt du orkar, dels genom beredaren och dels genom värmaren. Om det känns minst lika lätt att blåsa genom värmaren som genom beredaren kan du absolut använda seriekoppling.

 

Nackdelen med den vänstra bilden är att du även värmer upp motorn, men det kan ju vara bra om man ofta är ute tidigt på våren och/eller sent på höst. På sommaren vill man väl inte så gärna ha in extra värme i båten...

 

image.thumb.png.dd5a943d7818112ef363bc14a2b836c8.png

Toppen, då är jag med på alla eventualiteter. Minsta ingrepp är ju att bara sätta värmaren i serie och se vad som händer helt enkelt. Det är ju rätt enkelt att koppla om igen. Till en början tänkte jag köra värmaren på en timer så att den inte står och går mest hela tiden när man ligger för landström. Den är ju trots allt inte riktigt gjord för det ändamålet.

 

Sedan, lösningen som flera pratat om med en gammal dieselvärmare till en bil är ju så himla smidig. Lite stort projekt att ta tag i just nu känner jag men något att ha på "att göra listan" för framtiden. Även lösningen med en "instant GAS heater" är ju intressant men drar mycket gasol. Kul med projekt hursomhelst :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Precis så ser min installation ut fast med en dieselvärmare.

Den fungerar klockrent!

Enda störningen var att systemet inte vattenfylldes efter installation. Jag fick borra ett pyttelitet hål ( en millimeter) genom membranet i backventilen mellan motor o VVB, sedan lät sig systemet fyllas.

 

Jag har dessutom stoppat in en temperatursensor till fjärrtermometer i VVB (det sitter en sensor till eluppvärmningen i ett hål, där fick även min extrasensor plats). Temperaturen i VVB avläses numera på en display ovanför pentryt så jag vet om jag behöver "värma på" innan det är dags för dusch eller disk.

bild.png.8a08a409a33887667ccb2d60db80ece3.png

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...