Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Cobalt233

Styrarm tsk sx-mhp sitter som berget?

Rekommendera Poster

Då har man stött på problem. Ska ta bort den näst innersta delen som styrning och tilt länkas ifrån. Behöver få bort den för lackering och byte av bussningarna.

Följer boken men styrarmen sitter som berget. Man kan se lite rost emellan delarna som ska separerats.

 

Det jag provat är hammare, spett, slägga, kofötter, värme, kyla, rostlösare och krypoljor.

 

Har ni några tips? Är manualen korrekt? Avdragare och glidhammare går inte få dit. 

 

8DD51A06-F656-472F-B639-B76BE04D1A23.jpeg

55ADE03E-612A-4350-AC5D-CF85C9537E93.png

AD6CBE2E-B289-49CA-B961-7AACFD6F6A56.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den fyrkantiga ”plattan” i mitten som ska bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jacques:

Är det den fyrkantiga ”plattan” i mitten som ska bort?

Ja den ska neråt. Det är den övre på bilden.(Vid nr 7) På den sitter styrgaffel. Den ska vara påträdd och sedan hålls den fast av 1stor bricka och en skruv. Läser man manualen verkar det inte vara vanligt att den sitter fast. 

4C1C7288-FBF3-4D8F-B8C1-E5736A791C2D.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag det ju inte framför mig, men är det inte hela den övre delen som ska ”upp”?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jacques:

Nu har jag det ju inte framför mig, men är det inte hela den övre delen som ska ”upp”?

Ja och nej. Den yttre delen är styrgaffel. Den trär man in från motorrummet genom ett hål i skölden. Hålet är lika stort som styrgaffel så det är hela den andra delen som ska ner för att sedan kunna dra ut gaffeln in mot motorrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr 23 är styrgafeln som går på den andra delen på tidigare bild. Bilden visar att den går av/på rakt upp men i själva verket är den i ett litet utrymme som tidigare nämnts. Punkt nr 10 i manualen säger exakt hur man ska göra

B0070EB2-C1B5-4CA9-9CF0-51FF073E54B0.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att slå direkt på axeln är ingen bra idé. Då fastnar den ännu värre. Ska man försöka slå ut axeln ska man skruva i en skruv i hålet, och slå på den. Ofta sitter det en badbrygga ovanför drevet så att man inte kommer åt att slå. Om de hade fettat in grejerna när de monterade ihop dem på fabriken skulle det gå lättare att få isär dem. För att få ut axeln på en båt jag jobbade med var jag tvungen att tillverka ett specialverktyg, som man skruvar fast istället för locket, och skruvar ner skruven som trycker ut axeln ur styrarmen. Se bild.

Verktyg styrgaffel.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Att slå direkt på axeln är ingen bra idé. Då fastnar den ännu värre. Ska man försöka slå ut axeln ska man skruva i en skruv i hålet, och slå på den. Ofta sitter det en badbrygga ovanför drevet så att man inte kommer åt att slå. Om de hade fettat in grejerna när de monterade ihop dem på fabriken skulle det gå lättare att få isär dem. För att få ut axeln på en båt jag jobbade med var jag tvungen att tillverka ett specialverktyg, som man skruvar fast istället för locket, och skruvar ner skruven som trycker ut axeln ur styrarmen. Se bild.

Verktyg styrgaffel.jpg

Den där såg fiffig ut. Jag är fortfarande tveksam till ifall gängorna till dom 4skruven skulle hålla. Jag spände fast en 2”x4” regel på utsvängningarna på delen jag ska ha bort. Satte i en styrning i nedre hålet. Tog sen min massiva tolk och svinga som en tok😅 regeln gick till slut av och då kände jag att den får sitta kvar... bussningarna går att byta som det är nu  och lagret verkar ok. Slipning kromatering och lackning blir tråkigare men helt klar görbart. 
Tack för hjälpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör en uppdatering. Jag gav som sagt var upp försöket att ta bort den. Såg några dagar efter att mitt ny monterade stödlager hade trillat ut av alla kraftiga slag😬 även ena fjädern till nya packboxen hade lossnat.

 

Hur som helst så vakna jag inatt. Jag vet inte om det är dröm eller verklighet men inbilla mig att när jag spraya kylsprayer och krypoljor så rann det ner i trakterna av Nr 7 på tidigare bild. Om det nu skulle ha runnit ut borde vatten kunna ta sig in🤔 Är det Nr 7 som är ända tätningen mot det lilla utrymmet med styrgaffel?

 

Jag körde varmluftpistol kanske 20min i sträck och sedan snabb kylning av ena delen. O-ringen sitter betydligt längre ner än där jag värmde men värme sprider sig.

 

Allt är tillbaka skruvat med nya tätningar. Är det bara skruva upp och kontrollera eller har jag förstått tätningen av det utrymmet fel?🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på nu att när inte nr 33 är på plats så borde det läcka. Det är ju den som pressar upp hela del 2 så o-ringen nr 7 tätar.

Hela delen på bild 2 var helt lös när jag försökte få bort styrgaffel. Kom på att även den första krypolja jag spraya på rann rakt igenom. (Innan jag använt värme).

 

Undra om man kan hälla i något från motorrummets håll för att se om det läcker igenom sen när jag monterat 33?

Annars märks det inte förens man lägger båten i vatten🤔

 

Nojig  för att värmen fortfarande kunnat skada o-ringen 😬

DBDC5547-B4C3-4422-AA62-4A7E22FB5AAA.png

36CED9CC-E025-4D07-8E67-CC8EEB3FDF4F.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...