Jump to content
Wednesday 12 May 2021
Gronken

Trailer TK BT 600 kontra BK Hengeren 0718?

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej! Någon som har erfarenhet av dessa 2 båtvagnar? Bra/dåligt? Ska användas med Linder 460 arkip. 

Edited by Gronken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns nog inte några direkt dåliga vagnar, man får det man betalar för.

Själv föredrar jag Fogelsta/Brenderup men det är en smaksak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du bestämt dig för någon av dessa 2 så rekommenderar jag BK Hengeren 0718 eftersom  den har självjusterande vippvagga med självjusterande sidostöd. Detta är en stor fördel vid iläggning & upptagning. Man behöver i allmänhet inte backa ut med hjulen mer än till fälgens underkant i vattnet.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Om du bestämt dig för någon av dessa 2 så rekommenderar jag BK Hengeren 0718 eftersom  den har självjusterande vippvagga med självjusterande sidostöd. Detta är en stor fördel vid iläggning & upptagning. Man behöver i allmänhet inte backa ut med hjulen mer än till fälgens underkant i vattnet.

Hej! Tack för svar. För en som aldrig lagt i en båt på vilket sätt är den självjusterande vaggan bättre? Vagnarna följer med vid ett köp av Linder 460 arkip. En med mercury 50hk och den andra med Suzuki 50hk motor. Vet inte om någon av dessa är bättre än den andra? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det finns nog inte några direkt dåliga vagnar, man får det man betalar för.

Själv föredrar jag Fogelsta/Brenderup men det är en smaksak.

Hej! Varför väljer du dessa i jämförelse med de jag skrev om? De följer med vid köp hos 2 olika handlare för Linder 460.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
38 minuter sedan skrev Gronken:

Hej! Tack för svar. För en som aldrig lagt i en båt på vilket sätt är den självjusterande vaggan bättre? Vagnarna följer med vid ett köp av Linder 460 arkip. En med mercury 50hk och den andra med Suzuki 50hk motor. Vet inte om någon av dessa är bättre än den andra? 

Av Mercury & Suzuki skulle jag nog välja Suzuki'n eftersom den har självjusterande kamaxelkedja vilket ger billigare service. Nu ärdet ju inte vanligt att kamremmar går sönder, men det förekommer & då skadas motorn's ventiler & topplock allvarligt.Detta händerinte om motorn har en kamkedja.

Edited by SEASWIRL

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Av Mercury & Suzuki skulle jag nog välja Suzuki'n eftersom den har självjusterande kamaxelkedja vilket ger billigare service. Nu ärdet ju inte vanligt att kamremmar går sönder, men det förekommer & då skadas motorn's ventiler & topplock allvarligt.Detta händerinte om motorn har en kamkedja.

Ok 👍 Vad gäller fördelen med självjusterande vagga vid upptagning och iläggning av båt på vilket sätt är det bättre än med en trailer utan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

BK'n har självjusterande vagga. Fördelen vid upptagning är att den vinklas (ser lite otydligt ut på bilderna på den men det borde vara så på BK) ner mot båten och ger en smidigare vinkel på båten när den dras upp på trailern.

https://www.bkhengeren.no/produkt/P0718T

 

På Suzukin får du 7 års garanti.

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Kane:

BK'n har självjusterande vagga. Fördelen vid upptagning är att den vinklas (ser lite otydligt ut på bilderna på den men det borde vara så på BK) ner mot båten och ger en smidigare vinkel när båten dras upp på trailern.

https://www.bkhengeren.no/produkt/P0718T

 

På Suzukin får du 7 års garanti.

Ok! Ja då fattar tom jag 😊 Tråkiga är att suzukimotorn följer med TK 600 trailern. Däremot är priset 6000 billigare med mercury och BK trailern...hmm

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Gronken:

Hej! Varför väljer du dessa i jämförelse med de jag skrev om? De följer med vid köp hos 2 olika handlare för Linder 460.

Hur skall man veta av din text att de följer med vid köp av båt.

Du skrev att det var en Arkip 460 de skulle användas till.

Jag trodde att du spanat in dessa vagnar, och gav dig ett bättre förslag.

Vidare, så står det väl dig fritt att köpa vagn, det kan väl inte handlaren bestämma.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Jorgen01:

Hur skall man veta av din text att de följer med vid köp av båt.

Du skrev att det var en Arkip 460 de skulle användas till.

Jag trodde att du spanat in dessa vagnar, och gav dig ett bättre förslag.

Vidare, så står det väl dig fritt att köpa vagn, det kan väl inte handlaren bestämma.

Hej! Ursäkta om det lät anklagande, det kunde du absolut inte veta. Jag gav bara förklaring till varför jag frågade om dem och menade bara vilka fördelar de vagnar du skrev om hade i jämförelse. Ok nej det kan handlaren inte bestämma men de menade båda att de funkade bra och just därför ber jag om hjälp. 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då är mitt råd, välj Suzuki som har kamkedja & 7 års garanti & BK Hengeren med vagga. Att detta paket är 6000:- dyrare har du igen på garantin & vaggan på trailern. När du en gång har sjösatt & tagit upp så kommer du att erfara vad bra det är med vagga.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suzuki alla dagar i veckan.

Det är mitt förslag.

Har själv ägt en Suzuki 70 hk-2017 och en 150 hk-2013.

De går tyst och fint.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-03-08 vid 08:55 skrev SEASWIRL:

Av Mercury & Suzuki skulle jag nog välja Suzuki'n eftersom den har självjusterande kamaxelkedja vilket ger billigare service. Nu ärdet ju inte vanligt att kamremmar går sönder, men det förekommer & då skadas motorn's ventiler & topplock allvarligt.Detta händerinte om motorn har en kamkedja.

Vem har sagt att ventiler och kolvar inte skadas vid kedjeras?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Vem har sagt att ventiler och kolvar inte skadas vid kedjeras?

Vet inte varifrån du fått att jag sagt detta, men du kan fundera på varför man byter remmar men inte kedjor med jämna serviceintervaller.

Detta säger väl allt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rekommenderar inte ”Hellgren” vagnen. Tiki har samma modell/utformning. 
har haft en tiki. 
 

problemet är att du inte har något ramverk bakom hjulaxeln. TK har ramverk bakom hjulaxeln. Den sitter mer i centrum. 
 

problemet är att du behöver dra din båt så långt upp på vagnen. För att aktern och motorn skall få stöd, så att du får för högt kultryck. 
 

nu kanske det går bra med en lätt linderbåt. Men med min dåvarande dc båt, så blev det så mycket tryck på kulan, att det var riktigt fel. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gällande motorn skulle jag läsa på, vilken som kom senast och har nyast teknik. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Niklas-L:

Rekommenderar inte ”Hellgren” vagnen. Tiki har samma modell/utformning. 
har haft en tiki. 
 

problemet är att du inte har något ramverk bakom hjulaxeln. TK har ramverk bakom hjulaxeln. Den sitter mer i centrum. 
 

problemet är att du behöver dra din båt så långt upp på vagnen. För att aktern och motorn skall få stöd, så att du får för högt kultryck. 
 

nu kanske det går bra med en lätt linderbåt. Men med min dåvarande dc båt, så blev det så mycket tryck på kulan, att det var riktigt fel. 

Aha. Jag valde TK så i det avseendet var det rätt då 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev SEASWIRL:

 

Vet inte varifrån du fått att jag sagt detta, men du kan fundera på varför man byter remmar men inte kedjor med jämna serviceintervaller.

Detta säger väl allt.

På bilsidan är kedjeras mycket vanliga på moderna maskiner. Bla VAG och MINi har svart bälte i detta... Ofta byts kedjor före intervallet för kamremsbyte och till klart dyrare kostnad. Jag ser kedja som en risk snarare än något positivt. Kamremmar har så långa bytesintervall att kostnaden i de flesta fall är rimlig. Byter förövrigt kamkedja just nu på min MINI som gått 7000mil.


På min Yamaha F50 byts remmen typ var 10e år för några enstaka tusenlappar om man lämnar bort det (jag byter själv på en halvtimme för ca500 kr i materialkostnad). En maskin med dålig kvalitet kostar mer på andra sätt så jag väljer motor utefter andra parametrar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Mange249:

På bilsidan är kedjeras mycket vanliga på moderna maskiner. Bla VAG och MINi har svart bälte i detta... Ofta byts kedjor före intervallet för kamremsbyte och till klart dyrare kostnad. Jag ser kedja som en risk snarare än något positivt. Kamremmar har så långa bytesintervall att kostnaden i de flesta fall är rimlig. Byter förövrigt kamkedja just nu på min MINI som gått 7000mil.


På min Yamaha F50 byts remmen typ var 10e år för några enstaka tusenlappar om man lämnar bort det (jag byter själv på en halvtimme för ca500 kr i materialkostnad). En maskin med dålig kvalitet kostar mer på andra sätt så jag väljer motor utefter andra parametrar.

Så himla vanligt är det inte att kamkedjor byts.

Jag ser framemot dagen jag skulle behöva göra det på min Audi 3-liters V6'a. Kedjan sitter i bakkant mot torpedväggen.....🥶

 

Kamkedja Audi.jpg

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev Kane:

Så himla vanligt är det inte att kamkedjor byts.

Jag ser framemot dagen jag skulle behöva göra det på min Audi 3-liters V6'a. Kedjan sitter i bakkant mot torpedväggen.....🥶

 

Kamkedja Audi.jpg

Min bild är att det är vanligt. 
 

Är väl motor ur på de maskinerna? På exvis BMWs N47 byter vissa med motorn i (trots att kedjorna sitter i bakkant) men det är trångt så det räcker.

 

På MININ jag byter på nu går det snabbare att ta ur motorn, men det är för trångt i mitt garage. Kedjor är ju inte tänkta att bytas, så åtkomsten är inte direkt prioriterad. Men jag ska inte gnälla, min motor har bara en kedja och singelvanos att böka med. :)

Edited by Mange249

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mange249:

Min bild är att det är vanligt. 
Är väl motor ur på de maskinerna? På exvis BMWs N47 byter vissa med motorn i (trots att kedjorna sitter i bakkant) men det är trångt så det räcker.

Visst byts det kedjor men vanligt är det inte, procentuellt sett så är det otroligt lite. Man hör bara om de som byter, inte om alla andra bilar som rullar på.

Lyfte ner en Audi bensin V6 i julas för grenrörsbyte. Förvånansvärt smidigt faktiskt.

 

20201212_173611.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev SEASWIRL:

 

Vet inte varifrån du fått att jag sagt detta, men du kan fundera på varför man byter remmar men inte kedjor med jämna serviceintervaller.

Detta säger väl allt.

Läs din egna text i tidigare kommentar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag fick en Honda 50hk-01 där kamremmen gått av & orsakat att kolvarna skadat ventilerna & sig själva.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
16 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Jag fick en Honda 50hk-01 där kamremmen gått av & orsakat att kolvarna skadat ventilerna & sig själva.

Ja, det är det normala på modernare motorer. Men samma sak händer med motorer med havererade kamkedjor.

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja & det blir inte billigt att åtgärda. Men som jag nämnt förut, risken att en kamrem brister är större än om en kamkedja gör detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Ja & det blir inte billigt att åtgärda. Men som jag nämnt förut, risken att en kamrem brister är större än om en kamkedja gör detta.

Så är det. Men det var ju inte det du skrev tidigare.

2021-03-08 vid 08:55 skrev SEASWIRL:

Nu ärdet ju inte vanligt att kamremmar går sönder, men det förekommer & då skadas motorn's ventiler & topplock allvarligt.Detta händerinte om motorn har en kamkedja.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy