Gå till innehåll
tisdag 18 november 2025

-PLM-

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    466
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

90 Expert

Om -PLM-

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

2 773 profilvisningar
  1. Kommer den upp i varv så går den fint och varvar ur. Misständer inte på något varvtal. Gissar att den varvar ca 2-2500 varv där den "slutar" gå upp i varv. Är en liten jolle på ca 240cm, de få gånger motorn gått som den ska går den direkt upp i plan utan att behöva kämpa.
  2. Tack, redan testat annan tank och som sagt testat pumpa på blåsan hårt när jag gasar utan förändring. Den luktar lite fett när man drar på, så den verkar få bensin och det är högt flöde genom filtret.
  3. @Mercury_44XS Vilken jäkla kunskap... Är det ok om jag kapar tråden och frågar om samma motor som inte vill gå på höga varv? Alltså motsatta felet som TS har. Motorn hackar lite vid full gas för att plötsligt smälla till och yla på kanonfint i 18knop på jollen. I år har den dock inte "hackat" en enda gång utan konstant bara gått på lågvarv, dock går den fint där. Har gjort rent förgasaren minst 5gånger utan förändring, ingen skillnad om man pumpar på blåsan till tanken.
  4. Skaffa en GPS-puck till din padda, det är troligtvis därför Skippo laggar för dig. Iphone mfl paddor inbyggda gpsmottagare övergår i något viloläge när man rör sig för långsamt. Någonstans över 8 knop krävs normalt för att det ska funka som den ska med den inbyggda sändaren.
  5. Ut med tändstiften och kolla om det är vatten i cylindrarna. Är den tung att dra runt utan tändstift ska du avbryta.
  6. Motorn kan kännas lite tunn misstänker jag, man brukar vilja ha 5.7 motorn i den storleken. Tycker priset verkar rätt för en så "ny" modell, förra året var ett tufft år att sälja båt. Tycker mig se kylskåpet, och det brukar ju denna typ av båt ha original. Föreslår att du jämför med Searay 260 -05 och nyare också, så du har något att jämföra mot. -Det är öppnad pulpit i fören, positivt! -Den verkar enklare i utförandet än SeaRay om jag kollar invändigt på luckor, diskho, toalett etc. Kan vara bland annat det som gör att båten hamnar lägre i pris. T.ex. är det manuell spolning i toalett istället för vacuum. -Amerikanska båtar går generellt bra i sjön med djup V-botten. Är mycket båt för pengarna.
  7. Haft en 510mc, varför vill du göra det på en så bränslesnål båt? att kunna ta med tankarna i bilen så båten alltid är fulltankad är väl bra?
  8. Tror flertalet motorbåtar skulle ha utmaning också så fall?
  9. Hjälpbatteri nära ankarspelet. På vår SR satt det i ankarboxen undangömt precis under däck.
  10. Är det inte bara batteriet som sitter intill då? Eller säkringen. Batteriet brukar ärga sönder och då räcker inte strömmen, ifall det ser ut som på vår förra Sea Ray.
  11. Jag tycker enklaste sättet att få bort är att försiktigt använda mirakelsvamp, ifall det är intorkat. Färgfläck blir kvar, men den bleks ofta bort ganska fort.
  12. Skulle jag någon gång göra byte till segelbåt skulle jag aldrig göra avkall på öppen akter med badbrygga. Enkelheten att i hamn att backa in samt att kunna gå ut på badbryggan i naturhamn är några av sakerna jag värdesätter mest ombord på båten. Puristerna för segling kan jag förstå resonerar annorlunda.
  13. Är det inte risk för snedbelastning om kompressorremmen är borta? Stod nåt om det i manualen för KAD44.
  14. Imponerande energi du har. Modigt att lyfta motorerna när man börjar kunna ana våren i horisonten. Har läst en del skräckhistorier om personer som renoverar KAD-motorer med piratdelar, t.ex. kolv och foder till pirat och så håller det inte. Kanske bra att ha i bakhuvudet. Kör hårt och lycka till.
  15. Har många gånger förstummad stått och sett på när folk tar upp och sjösätter sina båtar utan att köra ner vagnen ordentligt i vattnet. Både ser amatörmässigt ut, riskerar skada båten och blockerar rampen för andra då det tar tid. Ner med vagnen ordentligt. Spola av naven med färskvatten därefter. Lagerna kan man se över/fetta in en gång årligen.
×
×
  • Skapa nytt...