Rascal
Medlemmar-
Innehålls Antal
2 996 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
31
Rascal senast vann den dag 7 Oktober
Rascal hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
1 072 ExpertOm Rascal
-
Placering
Hedersmedlem
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Din båt ser trevlig ut, men om du tittar på datumet på tråden så är den drygt fem år gammal.
-
Du har helt rätt, men verkligheten ser tyvärr annorlunda ut. Många förstår inte och många täcker båten på hösten och kommer ner någon helg före sjösättning nästa gång. Det är mycket skönare att sitta hemma i TV-soffan under en filt när det blåser och snöar ute än att åka ner till båten tycker en del.
-
Om min "riktiga" Mercury motor hade haft lös cylindertopp så hade jag inte behövt kasta hela motorn när toppen korroderade sönder.😠
-
Problemet är att det kan hända saker under vinterns gång och även typen av underlag påverkar. En grusplan där frosten kommer och går är inte detsamma som en asfaltplan. För ett par vintrar sen tog jag tag i grannbåtens stötta när jag reste mig upp efter en titt under min båt, då visade det sig att den stod helt lös.
-
Ett fulladdat batteri fryser vid minus 67 grader Celsius ! Ett 80% laddat batteri fryser vid minus 45 grader Celsius! Vid dom temperaturerna har vi nog annat att tänka på och bekymra oss om än båtbatterier😠. Våra vinterklimat är bra för batterierna och minskar självurladdningen.
- 20 svar
-
- 1
-
-
Vet inte vad du menar med "reducerad kapacitet" när motorn startar lätt efter vintern och batterierna inte behöver bytas oftare än vart 8/10 år. Jag gör likadant i mina gammelbilar med samma goda resultat. Men det är viktigt att batterierna/båten/bilen förvaras utomhus i vinterkyla, i mitt fall Stockholmsvintrar. Värme ökar självurladdningen.
-
Självurladdningen och behovet av laddning under vintern överdrivs väldigt ofta. Själv har jag under många år (45) gjort så att jag sett till att mina batterier varit fulladdade på hösten, därefter har jag tagit loss batterikablarna och gått hem. När våren sen kommer sätter jag tillbaks kablarna, sjösätter och startar motorn. Det funkar varje vår. Ibland kontrollmäter jag innan inkopplingen men det visar varje gång på väldigt låg självurladdning både i procent och i volt. Batterierna brukar ha en livslängd på 8-10 år och det tycker jag är godkänt.
- 20 svar
-
- 1
-
-
Att ta in batterierna i värmen är onödigt (dumt) då det snabbar på självurladdningen. Ladda upp batterierna, koppla bort kablarna och låt dom stå kvar i båten.
- 20 svar
-
- 2
-
-
Färgborttagningsmedel funkar oftast dåligt i kyla.
- 13 svar
-
- 1
-
-
Dom har "kontakt" genom vattnet som är ledande.
-
Vattnet leder ström. Saltvatten mer än sötvatten. Kabelförbindelse mellan delarna gör att endast den sämsta delen/metallen i kedjan offras dvs offeranoden. Utan kabel offras alla metaller i kedjan mer ju längre ner i skalan dom hamnar. Större skillnad mellan bästa och sämsta metall ger mer korrosion så sätt inte dit några delar i guld.
-
Sugpumpar är bra om man undviker den mindre modellen som ser ut som en boll nertill, för på den är själva pumpen bara påträdd upptill och kräver att man håller ner den vid varje pumptag annars lossnar den och trycket/suget försvinner.
- 37 svar
-
- 1
-
