Gå till innehåll
tisdag 14 oktober 2025

Rascal

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 980
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    31

Rascal senast vann den dag 7 Oktober

Rascal hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 062 Expert

1 följare

Om Rascal

  • Placering
    Hedersmedlem

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ser ut att vara tänkta att hålla i för att inte ramla i sjön.
  2. Har båten nyligen varit i sjön så bör den hinna torka innan oljning.
  3. Var glad att du har en lada så du slipper bygga ställning och strula med pressar. Betongen kan du glömma. Uttorkning och sprickor motverkas av flödig inoljning med rå linolja blandad med terpentin från insidan.
  4. Lite vänlighet mot en ny medlem skulle inte skada!
  5. Vad skulle problemet med betong vara?
  6. Nja jag tror att det är påfyllningen av batterivatten som är det viktiga för min erfarenhet är att det går åt en hel del om man utnyttjar laddningen maximalt.Jag har 2 gånger 75 AH batterier och Pentas originalgenerator på 33 Amp på min Penta MD-2b och alltid fulla batterier.
  7. Jag har täckt mina båtar dom senaste femtio åren med olika typer av ställningar och pressar och en lärdom är att det som är avgörande är att man inte har någon form av vassa hörnor och kanter. Det dödar framför allt dom tunna pressarna snabbt. Personligen tycker jag det är värt att lägga lite extra pengar och energi på hösten för att slippa stå i snö och kyla mitt i vintern och skotta snö ur båten.
  8. Det talas mycket om nackdelarna med TWC-regulatorn, men vad vet jag, jag har ju bara haft min i 40 år och är mycket nöjd. Batteribanken brukar hålla ca 8-10 år och laddas rejält eftersom jag har en långsamgående snipa med långa dagsetapper. Det krävs dock att man håller koll på batterivattennivån och fyller på vid behov då laddningen sker med relativt hög spänning och många ampere. Efter en helg ute med belysning och ibland värmare kan det braka i 30 AH den första timmen på hemresan, men sen lugnar det ner sig när regulatorn börjar mäta och ladda i 7 minuters intervall. Funkar jättebra.
  9. Om jag sålde pressar skulle jag också rekommendera den tunna modellen för då får man snart sälja en ny till samma kund.🙏
  10. Motoroljan skall bytas på hösten! Fuktpartiklar som finns i gammal olja som står still på samma ställe i lager och cylindrar i 7 månader skapar frätskador. Det är väl inte enklare att byta olja på våren så varför vänta? Glöm inte att köra motorn några minuter efter oljebytet så att den nya oljan fördelas runt i hela smörjsystemet
  11. Vi är nog överens i stort men det är inte radialtätningarna som tar upp vibrationerna från motorn, det gör lagret som sitter i den fett/oljesmorda lagerhållaren. Naturligtvis under förutsättning att inte lagret är slut och glappar.
  12. Vet inte vad du menar när du skriver "stum" men axeln i tråden kan röra sig när när motorn gungar/vibrerar i sidled och min propelleraxel som sitter i ett Penta RB-backslag rör sig även framåt/bakåt för att inkoppling skall ske. Så alla axlar sitter inte stumt monterade. Även fett/oljesmorda axeltätningar tar upp motorns rörelser i sidled genom den svarta gummislang dom oftast är fastsatta med i axelröret. Axeln rör sig inte sidvägen i radialtätningarna eftersom det sitter ett lager i tätningen. Det är det lagret som kräver olja eller fett. Radialtätningarna kunde vara vattensmorda som i en vattenpump.
  13. Detta är ingen "stum propelleraxel", den är ju flexibelt upphängd i gummi (Black Jack). För att ta upp vibrationerna från en motor på gummitassar. Däremot bör naturligtvis motor och axel linjera.
  14. Ja, jag vet ju inte hur mycket avlagringar som fanns/finns i förgasaren men jag var väldigt tacksam för att jag slapp åka utan bilen tillbaka till Stockholm. Numera står den i mitt hemmagarage som är uppvärmt på vintrarna så jag hyser gott hopp om kommande trevliga utflykter. För att återkoppla till båtvälden så har jag ju bensin i min ena båt och även den brukar starta på gammal bensin varje vår utan tillsatser eller andra åtgärder🙏. Även där engelsk motor och Lucas elsystem allt från tidigt 60-tal.
  15. Det talas mycket om att den nya bensinen inte tål lagring och ger avlagringar, som motvikt kan jag berätta om att jag för några veckor sedan hämtade hem en gammelbil som stått uppställd i en ouppvärmd lada i fem år med halv tank (98 oktan). Hade med ett nytt batteri och det enda som krävdes för att den skulle starta var att jag snurrade lite på säkringarna så gick den igång och vi kunde köra dom elva milen hem . Så jag har inget att klaga på vare sig på bensinen eller Lucas och hans elsystem
×
×
  • Skapa nytt...