Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

monark-670

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    332
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

10 Trovärdig

Om monark-670

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tråden fick ju både roliga och adekvata svar. Men seriöst, skulle man inte kunna sno ihop ett litet kapell att sitta under? Några rör, tyg och fönsterplast, tror inte det skulle bli mer än högst 10 kg. Borde finnas en marknad för de som vill lyxa till ekan lite.
  2. Locket är väl plast antar jag. Plast åldras och blir skört. Jag tror knappast vattentryck kan orsaka det, snarare spänningen mellan gänga och tätande kant.
  3. Jag skulle inte ge mig ut med ett sånt fel utan att åtminstone ha koll på orsaken. Det kan ju vara nåt som plötsligt förvärras ytterligare så du helt förlorar styrförmågan.
  4. Nej det löste sig aldrig, det kom annat intressant i vägen för fortsatta efterforskningar. Jag känner inte riktigt igen det du frågar om, flärpen och det. Jag kom i alla fall så långt att jag plockade isär växelhuset och såg lite mer av mekaniken. Reglaget styr ett stag som går ner genom stammen och har en plastpinne i änden som går ner i växelhuset. Där träffar den på en styv liten stålfjäder som ligger några varv kring axeln. När reglaget ställs i det läget jag antar är friläget dvs uppåt så tryck plastpinnen ner. Om jag förstått rätt ska den då träffa en uppstickande ände på fjädern och detta ska då på nåt sätt ge friläge. Men det gör det inte, och jag begriper inte hur det mekaniskt skulle kunna göra det heller, så där står jag. Sen har jag tänkt att som extramotor så är det lite skit samma, huvudsaken den går igång och driver.
  5. Bensinförbrukningen är noll, det är en dieselmotor. Eller såg nu att det tydligen är mb10...
  6. Just det, kultrycket. Alltså vikten på dragkroken. Oavsett hur tung båt man har så ska det inte väga mer än 50-70 kg på dragkroken. Det regleras genom att anpassa båtens läge på trailern, alltså flytta vinschtornet. En normalstark man ska med viss ansträngning orka lyfta stödhjulet från marken. Men generellt så ska den båten och bilen inte vara nåt problem om man inte har väldigt brant ramp. Jag drar själv upp närmare två ton med en v70. Det funkar nätt och jämnt om nån knuffar på med muskelkraft och jag har negativt kultryck så framhjulen får lite extra tyngd. Det ordnar jag genom att inte veva fram båten de sista 2 decimetrarna, då väger det över lite bakåt och tyngd flyttas från bakhjulen till framhjulen.
  7. Det på bilden är väl utloppet för självlänsen antar jag. Det ser inte ut som att det suttit skruvar från utsidan. Snarare är det skruvarna från insidan som håller ventilen som varit för långa så de sprängt ut gelcoaten. Är det inte skruvändarna man ser i hålen? Tror inte det är den vägen du får in vatten. Men vet du om det är sjövatten eller regnvatten du får in mellan skroven?
  8. Om du har trimfunktion på motorn så är det en fördel att trimma så man lyfter fören. Då minskar risken för snedskär och djupdykning i vågdalarna. Betr fart så går det alltid att hålla en fart som är så snabb att man inte få vågen över aktern, men ändå så långsam att man inte flyger mellan vågtopparna eller kraschar in i nästa väg. Det blir kanske inte effektiv planfart men i vissa lägen är det bättre att gå tungt och halvplanande. En annan viktig sak är att välja färdväg med omsorg. Även en motorbåt kan behöva ta omvägar, ex för att undvika att åka snett med vågorna. Man kan vilja hitta en väg som ger lä tills man kan åka mer rakt med vågorna istället. Allmänt: åka mot vågorna - tryck ner fören. Med vågarna lyft fören. Undvik i möjligaste mån snett med vågorna, snett mot är mindre problem. Håll den fart och väg som ger lugnast färd. Använd dödmansgrepp, det är större risk att du kastas ur båten än att den kapsejsar.
  9. Irriterad men inte bekymrad skulle vara min reaktion. De kunde väl slängt på en presenning tycker man.
  10. Om du berättar vad det är du vill åstadkomma så kan det bli lite tips. Annars är väl det enklaste att förlänga rorkulten med nåt rör så du både kan styra och gasa från fåtöljen.
  11. Trimplanen kan ha betydelse för båtens beteende, men borde inte kunna dra ner kapaciteten på det där viset. Jag skulle börja leta fel bland sådant som drar ner motorns kapacitet. Och som vanligt börjar man med det som är enklast att kolla. - Får du fullt gasutslag på förgasaren när gashandtaget är på max? Slarvigt montage av gasvajern? Se över hur förgasaren öppnar. - Går den på alla cylindrar? Kolla hur tändstiften ser ut. samt tändkablar och fördelare. Sen kommer vi till komp och tändning och sånt, men det kan andra bättre än jag.
  12. Samma har jag varit med om, att en kompis båt plötsligt gick mycket långsammare efter nåt större jobb med motorn. Han körde frustrerad omkring så halva sommaren och letade alla möjliga fel, innan jag fick en sällsynt snilleblixt och föreslog koll av gasvajjerns anslutning på förgasaren.
  13. När jag hade långsamt läckage så kunde jag inte hitta det hur jag än kikade runt och lyste. Men så köpte jag en liten spegel på teleskoparm med belysning på biltema, och med den hittade jag ett dolt ställe där det med flera minuters mellanrum kom en liiiten rännil. Dessemellan såg det torrt ut där det rann, det bara fyllde på utan skenbar förklaring. Därifrån kunde följa varifrån det kom in i ett annat dolt utrymme, och spegeln hjälpte mig igen. Aha, den där skruvjäveln, trodde jag tätat där.
  14. Jag har svårt att se nåt alternativ till att kliva över framrutan. Det är noga bara övning som gäller. Och hur du än lägger till så måste du fram och dona med förtöjning.
×
×
  • Skapa nytt...