Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

AndreasAn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    242
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av AndreasAn

  1. Drar upp den här gamla tråden eftersom jag håller på och byter motor och försöker lista ut ifall jag verkligen behöver en vacumventil (finns ingen sedan tidigare) och i så fall vart den egentligen skall vara placerad. Båten har avgasgenomföringen en bit ovanför vattenytan med 60-graders vinkel och avgasslangen sitter som en svanhals där den efter vattenlås/ljuddämpare först går upp och sedan ner till själva genomföringen. I Yanmar:s instruktionsbok står att man enbart behöver montera vakuumventil i det fall där motorns vattenuttag är under vattenlinjen. Skall undersöka om så är fallet (vilket jag inte tror) men om det är så, skall vakuumventilen enligt Yanmar monteras vid kröken på kylvattenröret enligt bifogad bild. Jag tolkar Eilean:s svar ovan (med bild) som att det är kylvattenintaget man är rädd för medans Kalman anser att där inte finns någon risk för vatteninträngning på den sidan. Så vart skall den egentligen monteras?? /Andreas
  2. Ja det är åt det hållet det lutar just nu. Surt eftersom jag har alla nya packningar hemma och fått loss allt utom den innersta läpptätningen men ibland får man bara se sig som besegrad av tekniken..
  3. Vad kan man inte byta själv? Vem ska annars göra det, eller krävs det mer än en person i vissa moment? Det svåra är att få ur de två gamla läpptätningarna ur lagerhuset, läste på Lidingö Marins FAQ att dom rekommenderade att en mekaniker gör jobbet med specialverktyg. Tänkte om nån hade gjort det själv och hade nåt tips på hur man får ur tätningarna utan att göra sönder lagerhuset.
  4. Försökte mig på samma sak i helgen, fick loss allt utom den sista tätningsringen som sitter som berget. Vad använda du för metod för att knacka loss ringarna? Lyckades knacka ut den ena ringen med skruvmejsel och hammare men går bet på den innersta ringen..
  5. Appropå båtar så tror bestämt det är MS Westkust på bilden ifrån Edshultshall! Skolfartyg som jag var ute med några gånger under högstadiet. Nostalgi..
  6. Jag skulle vilja slå ett slag för Compis 33. Byggdes tyvärr bara ett 30-tal så det finns tyvärr inte så många på marknaden. Av någon anledning finns det många i Danmark till salu. Jag köpte min i Helsingör i somras och har väl egentligen inte mer erfarenhet än 4 veckors segling, men vi seglade ändå upp till Nordkoster via Anholt, Läsö så en del ut omskärs segling. Compis 33 är iaf en väldigt stabil båt i hög sjö och rolig seglare med långt roder, partialrigg och mycket deplacement. Inredningsmässigt är den rymlig för sin storlek, dock endast 1,80 i ståhöjd.
  7. Du kan nog iofs ha blandat ihop det med min tråd om Yanmar-motorbyte.
  8. Nu är första delen i projektet klart, dvs gamla motorn är klar för urlyftning med kran i eftermiddag. Fortsättning följer
  9. Vi seglade hem nya båten ifrån Helsingör till västkusten under tre veckor i sommar. Blev en trevlig tur via Anholt och Läsö hela vägen upp till Nordkoster för att sedan vända hem till Orust. Här är en bild på väg förbi Gullholmen
  10. Ska ut till Svanesund idag, hade du snackat med förra ägaren om tamphållarna? Bara så jag inte blir anklagad för stöld..
  11. Just det, det läste jag faktiskt i senaste PB!
  12. Har för första gången en båt med septitank, är det nåt speciellt man behöver göra i samband med vinterförvaringen? Tanken är givetvis tömd, så gott det går med handpumpen. Men bör man fylla på med nåt i tanken över vintern? Behöver man göra nåt med tankens avluftning? Tanken är i rostfritt.
  13. Jag gjorde också ett litet test med en yta cayennepeppar-blandad bottenfärg för några år sedan och kan bekräfta att det är helt verkningslöst. Har använt biltemas västkustfärg några år i rad och den har fungerat väldigt bra för mig. Tror å andra sidan att det har mest att göra med vart man har båtplats dvs hur strömt det är osv.
  14. Jag brukar ta upp alla dynor och förvara dom inomhus. Har aldrig haft kvar dom i båten så jag kan inte svara på hur det påverkar dom men jag kan tänka mig att dom kan bli angripna av mögel om det är för fuktigt i båten. Känns dumt att chansa. Men om jag inte hade haft plats för dom inomhus (vilket jat egentligen inte har men förvarar hos parentalierna) skulle jag förvara dom i förslutna sopsäckar eller liknande inne i båten.
  15. Ok, stort grattis till nya båten och lycka till på söndag!
  16. Det är inte så att den ligger i Svanesund för tillfället? Tror bestämt jag har min båt på bryggan mitt emot. Eller hade, den står på land nu sen en dryg timma tillbaks.
  17. Skall undersöka adapterplattan mer i detalj! Plastarbeten i samband med förlängningen av motorbädden måste jag nog leja bort, har aldrig plastat något tidigare.. Hittade följande länk, som iofs avser en motor med backslag, men där man löst höjdproblemet genom att skapa distanser i ett material som kallas Delrin. http://www.omega34.dyndns.org/twiki/bin/view/Omega34/TipsNr10
  18. Så jag har mätt och funderat lite mer nu med hjälp av motorskisserna. Motorrumsmässigt är det inga problem att få plats med den större motorn, där finns gott om marginal så själva motorrummet kommer inte att behöva byggas om. Vidare så är det mycket riktigt större diameter på bränsleledningen och avgasslangen så jag kommer sannolikt behöva byta vattenlås, genomföring med mera men det ser jag som ett mindre bekymmer i sammanhanget. Vad som däremot är lite bekymmersamt är att motorbädden inte verkar vara tillräckligt lång för den nya motorn. Enligt skisserna sitter de främre motorfästena 80 mm längre fram på den nya motorn och som man kan se på fotot från motorrummet nedan så finns det inte 8 cm att spela på framtill i motorbädden. Eller tänker jag fel? Bifogar skisser..
  19. Absolut, skall mäta i motorutrymmet noggrant i helgen och med hjälp av spec:arna försöka klura ut om kombinationen motor-drev skulle kunna funka samt undersöka lämplig propeller. Just nu ser det lovande ut.
  20. Insåg det med strax efter att jag skrev det =)
  21. Har inte hunnit mäta ännu men jag tror att en större motor får plats i compis 33:ans motorrum. Den nya längden bör inte bli något problem i vart fall, finns ett par dm till godo baktill och en bit framtill med, det är i så fall bredden. Höjden tror jag heller inte stökar till det. Detta måste så klart noga kontrolleras innan eventuellt byte. Håller helt med om motorstyrkan, förstår inte alls hur man kunde montera in en 13 HK motor i en båt som väger 5 ton (!). Har aldrig lyckats komma upp i mer än knappa 4 knop. motströms i 10 m/s motvind går inte ens framåt.
  22. Nej det är så klart många fler parametrar att ta in i ekvationen, men byte av propeller hade jag definitivt räknat med. Är dessutom inte säker just nu på ifall det gamla drevet passar till den aktuella motorn så det är helt klart läge att utreda mer. Är ganska säker på att jag skulle klara av att utföra själva motorbytet själv men plastarbeten är inget jag kan göra så en lösning där inte hela motorbädden behöver byggas om/bytas ut hade varit att föredra.
  23. Är det någon som har koll på, eller kanske tom har erfarnhet av, att byta ut en Yanmar 2GM mot en 3GM? Det jag tänker på är motorbädden, om den behöver bytas helt eller kan konverteras på något smidigt sätt. Funderar på att byta ut min 2GMC mot en bättre begagnad 3GM30F för att få mer välbehövliga hästkrafter.
×
×
  • Skapa nytt...