Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026

Orris27

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    360
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Orris27

  1. Låter trist, jag gör alltid rent min roller med aceton innan och skakar ur det, innan. Peter
  2. Jag brukar dessutom blåsa igenom allt med tryckluft,, tríst om det fryser. Peter
  3. Ja du fogden, är inte du och den du refererar till hos Palms en och samma person. Hur har det gått med kaminen som du skulle installera??? Ps hittade en firma http://lokalpatriot.se/t-shirt/AAmaal/ som säljer din t-skirt, En trogen Palmskund
  4. Jodå, sätt upp kapellet, numrera alla delarna med spritpenna, fotografera allt och plocka loss. sen är det bara att titta på TV och sprätta utav h-te, men som sagt, frugan var inte helt glad, för det var tungt. Peter
  5. Har dú halm i motorrummet trist historia, själv har jag bytt motor i sommar och sluppit dessa problem och ett högt dieselpris.. men saknar skärgården...
  6. oljesug för att tömma liggande ledningar mellan sköld och sjövattenfilter. grov slang och tratt för att trycka en glykolblandning genom motor med tillhörande skrymslen, tills blandningen kommer ut ur drevet. (går att köra via sjövattenfilterdelen eller impeller delen)
  7. Finns en hel del information på www.youtube.com kring hur man kan laga gelcoat på delar av skrovet. även hur man plastar.. sök på gelcoat.. Hasse Senast ändrad av Orris27 | 17 september 2008 | 08:09
  8. Och så hände det, hittade en pensionerad plastare, som har tillverkat båtar i 40år (han är snart -80) för 4000 kr fick jag akterspegeln plastad och spacklad, med superresultat... som sagt var plötligt en dag händer det..
  9. Hej! Verkar som att man har installerat skiljerelät i efterhand. Jag kan spekulera, men skulle nog hellre föreslå att du pratar med någon kunnig, tex. alby bilel i Sundbyberg. http://www.albybilel.se/ Brytaren till startbatteriet kan man stänga av som extra säkerhet när båten (avstängd) ligger i hamn, eller när man är ute några dagar och ligger still. (Extra säkerhet för stöld och tjuvströmmar) Varför stänga av något under tiden som allt skall laddas? Ser ingen nackdel i det..
  10. håller med föregående, tvätta av med lite rödsprit innan, kanske som ett komplement
  11. Billigt är inte alltid bäst... Vänder man sig till en tapetserare som är fixat stolar i ca 50 år så finns det alltid en risk att grejerna inte passar 100%, därav priset. Frugan sydde nytt under vintern (efter gamla kapellet) och det blev inte heller som om ett proffs hade gjort det, men jag blev helt nöjd efter ett antal passbitar) Det får man ta om man vill spara.. Sorry,,, finns inga genvägar til framgång, sätt dit en öljett och njut av sommaren.
  12. Absolut! Ser inte så farlig ut och du får räkna med 5-700 kr.
  13. Men andra ord... Prova att öppna lucka till kassetten och se om det hjälper. Luft Andra tips: Bränslefilter Som sitter vid pumpen Bränsleledning (sprickor i slang som släpper in tjuvluft) Spridare Turbo
  14. Nej, den demoteras under helgen, däremot har jag inte sett några anvisningar rörande fukt på akterspegeln. Motorn ligger i en kassett (orrskär) och då funderar jag på att ta bort kassetten och plasta om akterspegeln istället. Kasetten ät jock men det är inte akterspegel och skall jag plasta den måste den förstärkas till 55mm. Var får man tag i en mall`??
  15. Någon som vet var man får tag i detta, eller om drevet rent av passar i ett 280 hål?
  16. Det finns rimliga alternativ... http://www.albybilel.se/ där har man en bred kompetens och riktigt bra priser.. Dessutom gör dom kabelt utifrån dina önskemål dvs tjocklek och längd.
  17. Krävs väl inte så starka grejer för att färgen skall lossa på en Bayliner
  18. För att göra rent? absolut, Att ta bort snäckor,,, nej! Jag kör med bredspackel och skrapar bort dessa, sedan spolar jag av med 110 bar och det duger gott. Faktum är att det inte är bra att köra på med för hårt tryck på ett plastskrov Peter
  19. Hej Egentligen inget upphetsande, dessvärre har blypriserna gått upp så dom billigaste finns väl på biltema. Typ 50 amp. Skillnaden mellan marin och bil?? Finns nog lika många åsikter som personer i detta forum. Jag köpte mina på biltema med tillhörande batterilåda. Nog lite skillnad om man har segelbåt som lutar, då cellerna kan kortslutas. Peter
  20. Hej! Har bytt motor då mitt värmeväxlarpaket gick sönder (Korrogerat) Motorn (1986) går bra och faktum är att jag tvekade om jag skulle renovera eller köpa nytt. Nu blev det det sistnämnda. Till motorn hör 2 st kompletta A4 DP (felfria) värde ca 2000-3000 st. Ny generator 90 AMP (2250 kr) , nytt kablage mellan startmotor och generator (25kv) båda ditsatta för 3 veckor sedan, genomgångna spridare och ett 280 DP drev. För dig som vill ha en närmast komplett (utan värmeväxlare) fungerande motor inkl kablage (ej gas reglage), panel, sköld m.m. Alternativt en bra reservmotor för det är inget fel på den. Motorn har ca 110 hk och turbo. Jag kan sälja den på blocket i delar, men testar först i detta forum, för att se om det finns ett intresse här. Nästa vecka finns annonsen på Blocket Pris?? kom med ett rimligt bud, är vi överens, tag med en lastbil, lyft ut den och den är din. Finns i Tyresö Peter
  21. Härligt! Ett svar!! Nej du har nog rätt, kunnigt folk är upptagna med annat, men hoppet är det sista som försvinner och tid för mig är en bristvara (svärfar gick bort i höstas så nu har jag även ett landställe att hålla efter åt svärmor...). Jag är övertygad om att det borde finnas en pensionerad kunnig person som vill dryga ut sin månadspeng. Eller någon som helt enkelt vill dryga ut semesterkassan under en regning vecka och ta ett helhetsentreprenad i sommar för 10 - 15 000 kr för några dagars arbete, men som sagt du kan ha rätt (förmodligen är det så....) Men varför inte chansa och se, som reklamen säger.. Plötsligt en dag så händer det Peter
  22. Hej! Inte många svar på mitt förra inlägg, men varför ge upp, vissa frågor kan man inte besvara Vi (okey då, frugan sa ja för andra ggn på 20 år) tog beslutet idag att ta ut vår AQAD 30 DP med 280 drev för att investera i en D3 160 hk (Värmeväxlaren oxiderade sönder). När detta görs tänkte jag även slita ut kassetten (orrskär 27) för att få mer utrymme för kommande service och plasta igen hålet där gummidamasken satt/sitter. Då uppstår ett problem... ett relativt stort hål 50/50cm som måste plastas igen, några tips på någon duktig privat plastare som är intresserad (marinorna skrattade åt mig när jag ville få dem att göra jobbet innan sommaren... finns inte tid..) Jag behöver även hjälp av någon (samma??) som kan hjälpa mig att anpassa motorfästen och ta upp nytt hål för nästa generation motor. Motorn hämtar jag inom 3 veckor, dvs slutat av maj) Bor i Tyresö (Stockholm) och har mer eller mindre ställt in mig på en torr sommar, så tid finns det för den som är intresserad. För den som vill semestra till Stockholm och tjäna en extra-slant och ställa husvagnen på tomten, kan vi säkert hitta en bra lösning.. Med förhoppningar om åtekoppling! Peter
  23. Hej Inte nog att Statoil på Bogådsvägen tar 13.70 för en liter diesel.... Satt i helgen och höll på med att installera en ny generator. Jag noterade att det hängde ut en bit gummi under kåpan till värmeväxlaren. När jag spolade genom färskvattenfiltret rann det ut vatten mellan växlaren och godset, jag tog en spegel och tittade under och insåg att de hade frätt ganska ordenligt och att O-ringen till stor del var synlig. mao den är kass... fråga 1. Om jag har fräscha anoder, hur kan färskvattensidan korrogera? Enligt alla rön skall det enbart sitta anoder på drev och skjöldm inget på blocket. Vill man ha ett var sätter man fast det då?? På bultarna som håller fast huset?? Fråga 2. Har lossat huset, tittat på ritningar och som jag förstår det utifrån ritningar tar man ut insatsen/växlaren bakåt, den sitter fast (korrosion??) vilka medel löser detta? Fråga 3. Ett nytt hus kostar 18.000 inkl packningar, finns det någon billigare handlare än Marinepartseurope? Får jag inte loss insatsen så kostar det ytterliggare 14000 kr, så alla tips är välkomna... Trist, är det inte mögel i tanken, går man på grund och nu korrogerar skiten... Tacksam för alla tips! Peter
  24. Kontakta http://www.gecea.com/, dom har hjälpt mig och det verkar som vi har samma system. lycka till Peter
  25. Ledsen att behöva oroa dig, men jag hade gärna sluppit det. Lindalssundet efter vaxholm 13-15 sek/m, massvis med båtar och färjor, stenbotten utan fäste för bruceankare... där suger det.. Som tur var fanns det snälla människor som bistod med assistans till en låneboj i lä. Efter 4 timmar sugande och dieselsmak så kom vi iväg till ljusterö. På vägen hem tog vi en annan väg via Älgöfjärden och då hände det igen. Resan via Strömma och över Baggen i hård motvind från Saltsjöbaden körde vi i riktning mot Erstaviken sam var mein kamf där vi nödlandade på Napoleonviken efter att ha tillbett alla religioners gudar och gjort avbön för alla synder. Tro mig.. jag hann med att bikta mig många ggr men var först frälst efter en Wiskey. Peter Senast ändrad av Orris27 | 22 april 2008 | 21:33 Senast ändrad av Orris27 | 22 april 2008 | 21:34 Senast ändrad av Orris27 | 22 april 2008 | 21:35
×
×
  • Skapa nytt...