Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

jolov

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jolov

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Jag ställde denna fråga för några år sedan men prövar igen. Jag har en Sea Ray 268 med standard 7.4 liters bensinare med 330 HK samt bravo 1 drev. (lastad ca 3.300 kg.) Vilken typ av propeller (stigning osv) ska det vara original ? Alternativt för högsta topphastighet OCH snabbast planing...
  2. Glömde en sak (innan jag kollat shunten) då jag startade motorn så visar batteriövervakaren att jag tillför 5-10 Amp, borde inte kopplingarna sitta rätt då a alla fall ? Mvh Jan Olsson
  3. Tack för tipset angående Shunten, har inte hunnit ner till båten ännu men ska kolla detta. Återkommer om problemet kvarstår (vilket jag inte tror) Mvh Jan Olsson
  4. jolov

    Solpanel

    Hej Efter problem med laddningen köpte jag 2 st nya paneler var och en kopplad till var sin regulator och vidare till batteriet. Bytte även till nya förbrukningsbatterier 4x95 Ah. Kopplade även in en batteriövervakare från Gunnarssons Brygga. Nu till det konstiga: - När jag väder upp panelerna mot solen så säger batteriövervakaren att jag förbrukar ström trotts att ingenting är påslaget medans regulatorerna säger (med lysande diodmarkering) att panelerna laddar ?? Inga säkringar går..... Kan jag ha kopplat något fel ändå ? eller ?? -Med kylen på under två dygn liggandes vid bryggan visar betteriövervakaren att jag har 90-95% kvar ( vilket inte borde ske eftersom jag har dubbla nya monopaneler, 60 Watt/st, ska ju orka ladda fullt ändå). Då jag mäter upp batterierna så ligger de på 12.95 volt, är inte det att anse somm full laddning ? ( dvs batteriövervakaren visar fel) Har ni några ideer eller har någon samma erfarenhet Mvh Jan Olsson
  5. Vad är den troliga utväxlingen på mitt Bravo 1 drev. Den sitter på en Searay 268 med Mercruiser 7.4L 330 hk ??? Kan man se eller beräkna detta ? Jan Olsson
  6. tack för svar Vad jag kommer ihåg så var varvtalet innan renoveringen ungefär detsamma ( trots att topplocket var sprucket) och topphastigheten likaså. Utväxlingen på drevet vet jag inte och det står väl inte på det, när det gäller diametern på propellern så har jag inte båten hemma men kan ta reda på det (om det står på propellern). Jag gick ned från 21 tum till 19 tum och trodde att accelerationen skulle bli bättre men tycker nästan att det blev tvärtom ? är det så ? Janne
  7. Hej Har en Searay 268 (2.7 ton) med en nyrenoverad Mercruiser 454 (330 hk) som planar mycket dåligt och har en topphastighet av 26-27 knop. Vad jag kan läsa mig till ska den kunna gå i ca 35 knop. Jag har prövat med lite olika stigningar med dåligt resultat. Nu sitter det en propeller med stigningen 19 tum och den varvar då ca 4400 varv. Bravo 1 drev. Vad är orginalpropellern ? Alternativt vilken borde jag ha (har endast prövat 3-bladiga aluminiumpropellrar).
  8. Hej Jag undrar om man på ett enkelt sätt, utan att lyfta ur motorn, kan kan ge den mer kraft ex. annan förgasare ? Har en Mercruiser 454 med 330 hk (sannolikt orginalmotorb från 1989 dock helrenoverad 2010). Janne
  9. Hej jag har ett bravo 1 drev frå -89. Förre ägaren har tydligen ansett att anoder är överreklamerade varför drevet ser ut som en katastrof. Vilka anoder skall sitta på ett Bravo 1 drev från -89 ? Janne
  10. jolov

    alfa one drev

    Hej Jag har ett Alfa One (generation 1) drev med lite problem. Då jag ska lägga i backen måste jag dra bak/ned spaken nästan i botten innan backen hugger i. Det raslar ordentligt och övergången till back blir allt annant än mjuk. Är det en sjustering som ska göras och i sådana fall hur eller är det något allvarligare fel ?? Hjälp
  11. Räcker det att bara öppna kranarna och låta sötvattnet rinna tills tanken är tom, jag hittar ingen avtappningsventil på själva tanken.
  12. När jag tog upp båtten trailade jag uppdrevet max. Efter 3 veckor hade drevet långsamt sjunkit ned igen till lodrätt läge ! Är det en läcka i hydraliken eller är det normalt ???
  13. jolov

    konservering

    Jag behöver råd ! Har inte kunnat vinterkonservera min sötvattenkylda mercruiser 454 efter upptagning pga trasig startkrans. Hur konserverar jag den (och drevet) så gott det går utan att kunna starta motorn ??
  14. jolov

    Bravo one

    Jag läste i en av trådarna att impellern inte sitter i drevet på ett Bravo one drev ? Stämmer det ! (har bara haft Aplpha one innan..)
×
×
  • Skapa nytt...