-
Innehålls Antal
1 636 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
12
Dava senast vann den dag 9 Mars 2023
Dava hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
292 ExpertOm Dava
-
Placering
Amiral
Contact Methods
-
Webb
Solingflora.blogspot.com
Senaste Profilbesöken
6 311 profilvisningar
-
Ja, vi släpper det nu tills vidare. Det finns en lång lista på andra projekt.. men att köpa saker från soffan är det roligaste och minst energikrävande.
-
Frågan är om det finns andra segel man skulle kunna sätta på ett peke för att hissa framför förstaget.. gärna på rulle!
-
Hade en Maxi 77 i 15 år utan att plana den.. men bilden ovan ger absolut hopp. Skulle tvärtom säga att sharken har större chans att plana än maxi 77! Skrovformen är väldigt lika men sharken väger ungefär hälften av en Maxi 77, den ocan var iofs lättad och lär vägt omkring 1700 kg om jag inte minns fel. Sharkens förmåga att plana är nämnd på Wikipedia så det är inget som jag drömt.. det är nog snarare en fråga om feghet/försiktighet/ogynsamma förhållande.. den är lite läskigare att segla spinnaker i hård vind jämfört med solingen som var en dröm i det avseendet då allt kunde skötas från sittbrunnen som gick ända fram till masten.. men jag vill minnas att vi kom upp i plan även med stor och fock ett par gånger! Här är några bilder på Sharkar som i alla fall drar upp en del stänk. Vet inte riktigt vad de gör här:
-
Nej.. tänkte att borde funnits något på youtube att länka men nope.. Antagligen för att klassreglerna inte tillåter tillräckligt med segelyta.. 😅 Solingen var relativt lätt att få upp i plan, men upplever att sharken (som har ännu plattare botten) är lite baktung.. kanske ska styra över diskussionen på hur man ska komma upp i plan lättare...
-
Det ska ju vara en planande och jolleliknande båt.. även om jag inte råkat i plan än.. Övrig segelgarderob är ju de vanliga storsegel, genua, fock, klasspinnaker (20m2) och topphissad smal hög spinnaker (26 m2) från en IW23. Jag vill ha mer fart och spänning på semesterseglingen.. och det ser ju så trevligt ut med Code 0-seglen i reklamfilmerna
-
Det ser ut som att det finns budgetutrymme kvar för ett roligt segel och jag bombas av reklam från våra olika segelmakare... Så jag funderar på om man skulle kunna topphissa en Code som fästes i ett peke en bit framför förstaget... Eller överhuvudtaget hissa ytterligare ett segel framför förseglet som på en cutter? Vad tror ni? Jag har ju fiolstag som stabiliserar toppen och har topphissat en spinnaker i lätta vindar ett par gånger, men skulle vilja kunna öka segelytan även vid bred kryss. Bild med peke av spinnakerstång:
-
Härligt ändå med så mycket tid, några veckor kring kvarken kanske kan offras för att lägga mer tid till finska sidan... själv sitter jag och planerar för 250 nm Skælland runt på två-tre veckor med barn direkt efter skolavslutningen..
-
Nu tänkte jag på batterierna, men du har en poäng. Efter att ha googlat lite verkar dock både Torqueedo (som ägs av Yamaha sedan 2024) och Aquamot ha tillverkningen i Europa (Tyskland/Österrike). ePropulsion däremot verkar vara både ägt, designat och tillverkat i Kina. Kollade Oxe lite snabbt och de erbjuder inga motorer lämpliga för min segelbåt...
-
Kanske värt en egen tråd men jag hade föredragit en lösning från en europeisk "tillverkare". Tyvärr verkar det inte finnas någon sådan idag alls.. Däremot är jag skeptisk till att köpa ett batteri man ska koppla till en app.. vem vet vad Kina bestämmer sig för att göra via den? Läste i en recension att appen bara kunde koppla till batteriet om GPS var påslagen... dessutom kan appen styra hela batteriets till och frånslag.
-
Jag använder ju båten 90% till kappsegling och då behöver jag inte mer än 2 batterier för att driva min 24V kinamotor (eller kanske tom bara ett till min motorguide som jag tänker behålla som reserv) och tänker att jag laddar hemma mellan veckoseglingarna. För semstersegling tänker jag mig att jag köper en laddare så att jag kan fylla på i hamn och kanske med en portabel solcell. Det ska bli så skönt att slippa hålla på med dunkar. I övrigt tänker jag att jag ska fixa en väska till motorn och förvara den hemma mellan seglingarna för att minimera slitage och stöldrisk.
-
Jag har sett youtube-videor där de 3D-printat propellrar som gör att trollingmotorna går upp i 5 knop. Så jag tror väl absolut egentligen att jag nog kunnat nå högre fart med en annan propeller. Upplever inte att det är problem med kraften, det är farten som inte räcker då det ofta är ett par knops motström.. men extra kraft är aldrig fel, så den andra motorn blir nog bra.
-
Det är lite därför jag har satsat på en helt annan motor än Torqueedo eller ePropulsion (plus att de är mycket dyrare och använder 48 V). Alla deras motorer för segelbåtar är på runt 1000 W (in) vilket jag anser vara lite för lite. Men min motor har en ineffekt på drygt 350 W (mätt med multimeter) så uteffekten lär ju vara ännu mindre. 300W var vad som stod i prospektet 2008. Men kul att du engagerar dig i frågan. Trollingmotorerna faller oftare på att varvtalet inte ger tillräckligt med fart snarare än att inte ha tillräckligt med kraft.
-
Här är ju två motorer som har otroligt olika effekt men ändå ger samma dragkraft. Du har nog skrivit något fel då Torqueedomotorn enligt tillverkaren ska motsvara 3 hk och ha en effekt på 1100 w Jag har i 17 år kört med en 300w (30lbs - 13 kp) motorguide trollingmotor som reserv och under ett par år som enda motor. Dragkraften är redan vid 300w fullt tillräcklig i de flesta situationer men hastigheten är det som begränsar.. kanske skulle det räcka med en bättre propeller?
-
Tycker att det är lite förvirrande när dragkraften antingen anges i lbs eller nu kp. Vad jag förstår är kp antalet kilo motorn kan dra(?).. Enligt testet av "min" beställda kina-motor ska dragkraften vara 51 kp i videon nedan. Det kan ju jämföras med Mercurys 4 som har 55 kp enligt detta test: https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2019/04/Dragkraft-små-utombordare-Båtliv-3-19.pdf
-
Det är rätt! Jag stavade fel! Haswing inte Haswell .. verkar vara en kinesisk tillverkare, men de har bra omdömen på många håll. Det finns rätt många videor där de testar den på Youtube också. Ex.
