-
Innehålls Antal
1 607 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
12
Dava senast vann den dag 9 Mars 2023
Dava hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
290 ExpertOm Dava
-
Placering
Amiral
Contact Methods
-
Webb
Solingflora.blogspot.com
Senaste Profilbesöken
6 012 profilvisningar
-
Såg en intressant youtubevideo där de jämförde olika trollingmotorer och visade att det inte var någon poäng att köpa en starkare för att få mer fart.. så jag har istället börjat titta på de riktiga utombordarna, ex ePropulsion Spirit som finns att köpa från typ 12000 kr. Ville ju egentligen ha motorn under för att slippa stoppa i och dra upp en utombordare, men slitaget lär ju bli oändligt mycket mindre och kraften ser ut att bli den samma. Målet är trots allt att kunna pressa upp båten i ca 5 knop och det verkar ingen trollingmotor fixa...
-
Jag har faktiskt börjat gå tillbaka till min första tanke att på något sätt bygga in min fina och hederliga snurra och istället lägga pengarna på ett ordentligt batteripaket. Jag vill nog inte ha den i hela tiden (jag har dessutom sötvattensvarianten på västkusten) men kanske skulle man kunna bygga en arm så att den är lätt att lägga i när man vill använda den. Bensinmotorn får i så fall sitta kvar så att den alltid är redo om kraften skulle bli för liten. De kraftigaste el-utombordarna är på 1600W, 112lbs! Så med ett bra fäste som håller den nära rodret så skulle det absolut fungera som ersättare till bensinmotorn..
-
Du har säkert rätt. Upplever att mitt test visade att jag kommer klara mig helt okej med 1kW motor men att jag behöver lägga pengarna på en rejäl batteribank. Här är ju ett ställe att spara pengar på dessutom - Alibaba och kompani säljer ju Litiumbatterier som ser exakt likadana ut som de fina ställenas för under halva priset.. Kanske ska man köpa 10 kWh från Kina istället för att lägga halva budgeten och bara få 5 kW från Kina via ett svenskt eller tyskt bolag.. Plötsligt börjar vikten bli intressant dock. En batteribank på 10 kW väger ju nästan 100 kg....
-
Det står 1,5C på batteriet och det var kopplat direkt till motorn. Men spänningen vid start var 13.05 så det är möjligt att det bara var precis halvladdat. Mätningen som fick mig att starta bensinmotorn var under last. När jag kom hem var spänningen 12.7 så strax under 20% kvar.
-
Nåja. Lite blåste det och vore det inte för försöket hade vi nog hissat seglen och seglat ut.. Motorn jag är lite sugen på är pod 1 från ePropulsion https://www.epropulsion.com/pod-drive/ Pod 3 och 6 är nära dubbelt så dyra och då närmar vi oss 3x värdet på båten.. Ska man gå upp i styrka så har aquamot intressanta motorer på 1,6 och 2,2 kW det tråkiga med dessa är att de har små batterier..
-
Det är 12V så 33A är knappt 400W. Det som jag inte kom ihåg var hur extremt märkliga de olika växelsstegen var. De fem stegen var 1: 5A 2: 8A 3: 11A 4: 14A 5: 33A När vi skulle hem i motvind och motström (och nästan tomt batteri - pajade testet lite) fick vi dra igång bensinmotorn, dels för att vi hade lite tidsbrist men även för att batteriet (Lifepo4) hade extremt spänningsfall (12,2 V på plottern) och förmodligen var i princip urladdat. Mitt test ger att båten är hyfsat lättdriven och att det är extremt viktigt med vettiga batterier. De jag har nu är köpta på GWL men är förmodligen rena kinabatterier. 120 Ah räckte knappt till en timmes drift i 30 A. De var inte helt fullt laddade men ändå lite av en besvikelse.. Kan också lägga till att de lägre stegen kändes mer eller mindre helt oanvändbara. Det var fullgas som gällde. Vinden ökade lite medan vi var ute och bara att få båten att vända runt och få stäven mot vinden var en utmaning på de lägre effekterna.
-
Tänkte göra lite fälttest med min 30lbs motorguide i lungt väder idag. Den mest ekonomiska lösningen vore att installera 1 kW varianten som trots allt inte är så hemskt dyr... Vad ska jag tänka på vid testning? Edit ute nu. 4-5 m/s frånlandsvind så inga vågor. 0.6 knop ström. Otrolig skillnad i effekt. Kör bara på läge 4 och 5 av 5. Läge 4 drar 14.2 A och ger 1.8 knop medströms men på havet endast 1.1 knop. Läge 5 drar 32.8 A och ger 2.8 kn medströms och lite medvind. Till havs mot vinden.. ca 1.8-2 knop. Lite trögare äm solingen.. men ingen katastrof.. Tankar?
- 28 svar
-
- 1
-
-
Intressant! Jag har haft samma erfarenhet av propellrar, köpte en 4 hk Yamaha motor med en smal lustig propeller för hög fart. Framåt gick det väl an, men omöjlig att backa med. Men hur hittar man information om sånt här på dessa motorerna?
-
De har en ganska trevlig dubbelreglage-kontroll som inte kostar speciellt mycket mer än den för enkelkontroll. Men du har nog rätt i att det finns fler nackdelar än fördelar. Tex. att plötsligt är det två motorer som kan gå sönder istället för en. Montage från sidan gör att den inte är skyddad av kölen och strömmen kommer som sagt inte passera rodret.
-
Huanemaj. Alltså pengar det finns ju egentligen. Det finns gott om projekt att plöja ner dem i också dessvärre. Det jobbiga är att 1 kW med 5,4 kWh batteri går att få för drygt 40 000 kr (inkl foldingpropeller). 3 kW går på något över 50 000 kr. Sen är steget till 6 kW inte så stort! Men plötsligt skulle man kunna köpa en helt annan båt. OBS ingen foldingpropeller till de stora paketen.. En stor fråga är även om man bör köpa deras eget batteri, det är dyrare och ger endast 1kW men istället så kan man se range och utnyttja regenereringen under segling. Kanske håller det även högre kvalitet... Frågan är hur stor betydelse foldingpropellern har? Till den minsta motorn är kostnaden typ 4000 kr det är 10% av paketet och rimligt. Till de större alternativen kostar den drygt 10 000 kr och blir plötsligt en påtaglig extrakostnad. En lösning är ju även att köra på den minsta motorn men behålla bensinmotorn i reserv....
-
Seglade ni tillbaka eller ni kryssade trots vågor och vind 10 NM mot målet?
-
De känns alltid mycket högre än man vad de är i verkligheten. Men visst kan stora vågor ligga kvar något dygn efter att det stormat. Speciellt om det som du skriver fortfarande blåser relativt ordentligt i samma riktning. Edit: Kanske rimligt ändå. Här kan du se de senaste dagarnas våghöjder: https://sv.ilmatieteenlaitos.fi/vaghojden?vattenhöjd=bottenhavet
-
Segelbåten i fråga är en Shark 24. Relativt lätt båt med deplacement på 1000 kg. Mycket plats både under sittbrunnen och ett rejält tilltaget akterdäck. Ni har kanske rätt i att det inte finns någon tillräckligt stark standard elutombordare som klarar att få den att röra sig säker i motvind och motström.. Jag seglade med en Soling (samma vikt men ännu mer lättdriven och i princip inget vindfång) i fem år och använde mig enbart av ovan nämnda elmotor. I denna båt (Shark 24 ovan) känns den absolut för klen, men kanske hade fungerat bra för att ge en extra knop under segel... Lutar lite åt ePropulsions lösning ändå. Visst skulle det svida lite i plånboken att lägga 40+ tusen för att få en elektrisk inombordare som man inte har en aning om livslängd på.. Men om man då skulle köpa en sådan podmotor, var tycker ni att man ska sätta den? Ska den sitta direkt efter kölen eller närmast rodret? Hade ni känt er trygga med 1 kW varianten eller ska man gå upp till 3 kW? Såg någon som monterat 2x 1kW för att det var billigare och säkrare ifall en motor skulle haverera... Tänker även att man kanske kan manövrera lättare genom att ge mer gas på en sida?
-
Tack för era tankar. Jag relaterar ju till när jag var liten och vi fick vara utan flytväst under däck. Flytväst ska förstås vara på så länge man är i hamnområdet och tills man är på öppet vatten. I detta fall skulle vi segla på samma bog i 3-4 timmar och alla barnen ville hellre vara under däck. Men som sagt för husfriden och fruns psykiska välmående så gäller nu reglerna att flytväst är på så mycket som möjligt..
-
Tack. Tänkte nog i så fall införskaffa en minn-kota eller Motorguide igen men med lite större dragstyrka. Började ju titta på epropulsions pod 1 eller 3 men priset som de lockar med springer snabbt iväg och jag tänkte hålla projektet på max 25 000 kr.