-
Content Count
258 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
1
-
Försök få igång den gamla, sen satsar du på en lite nyare motor med lite högre effekt.Ingen idé att lägga ut pengar på en likadan motor, då det är en av fenixens nackdelar, den alltför klena motorn. Räknar man med 5 ha per ton bör du ha en 12 hk som minst, gärna mer då det börjar tryta med reservdelar till de gamla pentorna med, så lite synd att få en sån gammal igen
-
hej vi fick oss en fin tur mellan Hunnebo o Skagen i torsdags, håller med bästa segel tiderna
-
men inte ovanligt för oss på västkusten, dyraste hamnavgifterna i Sverige skulle jag tro .Men märkligt på östkusten
-
AHa såg inte pris iden, tror denna är något dyrare tyvärr
-
Hej jag har haft en del antenner genom åren, men den i särklass bästa är denna Nargentus. Tyvärr såldes den med den sista båten. Iofs så använder vi nu mest bredbandet med routern o apple tv så antennen behövs bara ibland https://cirspb.ru/en/equipment-and-service/antennas/nargentus/
-
hej jag har en tvåkilos iofs, men det går att ha engångsflaskor med. Borde inte vara någon skillnad egentligen
-
hej dessa valde jag, sitter ute, men har bara haft dem i ett kort tag. men funkar fint än så länge
-
Hej vi har en sådan, det är en av de bättre grillar vi haft, lätt att reglera värmen och nästan svårt att bränna sönder bitarna. Blir lagom grillat Mvh Johan
-
Hej ta två st plattjärn som passar i spåret, tex 10 mm bred oc 4 mm tjock ca 3 cm lång sen en likadan på utsidan, i ex vis aluminium, sätt gängstång i den inre och borra hål i den yttre sen en vingmutter mvh Johan
-
fin bild, har legat på Brygga B i 20 år lite snett utåt från din bild. har kvar platsen men ligger i seaport nu
-
Den skall klara 75 volt och 15 amp Spänningen stiger ju om man seriekopplar solcellerna , som en del vill göra
-
ja , men håller man på med att bygga elschema har man nog lite koll på produkterna. sen fördelen med victron, och några andra är att man kopplar ihop dem o läser av dem på ett enkelt sätt(bluetooth/telefon). När man bygger elsystem är det bra att använda bra produkter och använda dem för vad de är tänkta för. tyvärr har jag dålig erfarenhet av laddreläer , men visst fungerar de. Men ser inte just Victron MPPT(solcells regulator) som en batterimätare, som det stod inledningsvis. Tror heller inte på att det billigaste alltid är bäst
-
ja så är det, men enda lösningen om du vill ha båtens hela förbrukning styrd vi den. Tycker iofs att det är bättre att använda sig av Battery protect , BMw712 samt en argofet för att kunna få till dessa funktioner, men mycket dyrare givetvis men vill man ha koll på förbrukning är ju smartshunt eller BMW 712 ett bättre alternativ , battery protect slår ju av om spänningen sjunker under ett visst volt tal, kopplas dessa sen ihop med cerbon styr man det ju lätt hemifrån men tyvärr lite dyrare
-
Ett bättre alternativ är att låta lastutgången styra ett relä som tål lite mer, lättare att byta med om olyckan är framme men håller med om att det är en mindre bra lösning att dra allt genom den lastutgången. sätt hellre in en BMW712, använd den reläfunktionen till att bryta om spänningen sjunker , finns även andra mer lämpade övervaknings enheter för det ändamålet Men huvudbrytare direkt efter batterierna och säkring nära dem bör monteras