-
Innehålls Antal
840 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
3
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av sigge_1
-
Senaste nytt från Onsalahalvön och Chalmers rymd observatorium. Får ta en tur ned tillbåten och lägga på en förtöjning till..
-
Sorry för flummig beskrivning, jag har 8st av dessa köpt direkt från container på hisingen-burar och resten biltemaburar. Jag tycker de funkar utmärkt men jag ser nu när de är på 3:e säsongen att järnen börjat rosta av, nu får man tycligen för att man snålade/ inte hade pengar att köpa carapax. Eller är det kanske samma hållbarhetstid på Carapax? Kan man inte räkna med att de håller längre än 3-4 år?
-
Avslutade tidigt i år, tog upp tinorna i lördags i riktigt busväder. 18 drag, 49 humrar,35 godkända. Bästa säsongen hittills. Det sliter bra på burarna, ni som köpt Kina burar från container på Hisingen, hur ser era burar ut efter ett par år?
-
Nu vet jag inte alls hur det ser ut där filtret sitter fast,men om man tänker sig att det skulle vara gummipackningen som håller fast filtret, skulle du inte kunna få in en tunn lina/ ståltråd/vajer/ nåt annat och såga loss gummit, ungefär som en snörsåg. ?
-
Tinor som fastnat i botten kör man lämligen loss på det sätt som föreslagits ovan, dra försiktigt från olika håll tills den lossar. Viktigt är naturligtvis att bara ligga med lite, lite gas så du inte drar av linan. Var ute och drog igår, 2st fina hummrar, kul då jag inte fått nåt de sista 4 gångerna jag varit ute. Nu är det bara att fortsätta tills isen lägger sig...
-
Fungerar det inte att klistra in med Ctr + veller Shift + insert heller? Om inte har du något lurt.
-
Japp, skall onekligen bli spännande.. eller en stor besvikelse..
-
Faktum är att frågan du ställer snarare beskriver den trend som just nu gäller. De som nöjesåker navigerar ofta på andra sätt än med en riktig plotter, de som vill ha riktiga grejer/ har behov av det använder fortfarande riktig plotter. Samma på flera marknader, systemkameror till exempel går spikrakt nedåt, man kan ju ta kort med mobilen, den som vill ta riktiga bilder kör naturligtvis med en systemkamera. GPS tillverkare idag har redan insett att för vanligt konsumentbruk är separat GPS på väg bort.
-
Hej, om du slår på internetdelning på din iphone och ansluter paddan till den fungerar det. Dock inget jag vill rekommendera i högre hastigheter då du ofta får en fördröjning. När jag till exempel kör bil är det ibland sådan fördröjning att jag är före gps:en. En padda med inbyggd gps är nog lämpligare.
-
Jag har inga planer på att sluta fiska, det blir ett tag till. Tycker att det blåser lite friskt nu bara..och sista dragen har varit sådär ur fångstsynpunkt.
-
Underbar kväll på havet idag, solnedgång och sedan månljus. Ett par humrar i burarna, en för liten. Snart mörknar det så snabbt så att åka ut efter jobbet inte är aktuellt..
-
1:19 in i din youtubefilm säger han att han slår ut ringarna, han visar dock inte det.
-
Ha,ha. Du är kanske en fin idrottsman ändå.
-
Sex till idag, fem med hem trots att jag agnade med krabba i onsdags i brist på annat. Fyra i samma bur. Agnat om och nytt vittjande söndag. Trevlig fredag!
-
Jag utgår inte alls från att de som bor i huset är fattiga, som du ser skrev jag ytterligare två tänkbara skäl till varför de som bor där valt just det huset. Jag är också den sista som dömer folk. Det inkluderar även dig då jag inte har nöjet att känna dig. Jag respekterar också att det är ditt inlägg och du bestämmer vad du tycker är en trevlig egg på det. Alla har ju sin smak om vad som är trevligt. Du har iallafall en fin båt, det är alltid något. Nu återgår jag till båtforumet.
-
Ibland undrar man vad som försigår inne i ditt huvud. Jag menar absolut inget illa men undrar ofta hur du tänker innan du skriver saker. Om du nu tänker innan du skriver. Har du ingen som helst tanke på att det kanske finns folk som gillar dessa hus/ inte tycker sig ha råd med ett annat hus/ inte delar din åsikt om design? Alla får naturligtvis tycka vad de vill, skriva vad de vill på ett forum och även trampa vem de vill på tårna. Och kanske är det så att jag är helt ensam om att se syftet med husdelen i ditt inlägg, jag tycker personligen att det hade räckt med den mysiga delen med katter och brasor. Trevlig kväll! Mvh// Sigge
-
Antar att du menar att du bara skall byta lagret och ena lagerbanan? Vet inte men tanken slog mig med faktiskt. Men ärligt talat så tar det typ 5 minuter per lagerbana att slå ut/ skära loss. Tycker inte att det känns värt att chansa då.
-
Köp lager på kullager.se, mindre än halva priset i många fall. Köpte där till trailer nr 2 jag bytte på iår. Dessutom leverans dagen efter oftast. Nej, jag har inget med dem att göra, har bara köpt lager till startmotor och båttrailer där.
-
Var ute och bråkade på havet idag i regn och vind. Första draget med noll humrar i tinorna. Desto fler krabbor. Tyvärr hade jag inget nytt Agn och burarna var snudd på tomma på Agn så det blir nog noll nästa gång med. Gött att komma ut och rensa huvet på annat iallafall.
-
Apropå tätningssatser till lager. Jag köpte Valeryds original och får en hård plastbricka!?! Inte vad jag hade förväntat mig riktigt. Den brickan håller möjligen småsten borta från lagret men tätar vete tusan om den gör.
-
Håller helt med. Men frågan är hur lagar som inte kan kontrolleras efterlevs och hur stor nytta de gör. Sen bryr sig olika människor om olika saker. Jag skulle aldrig ta en för liten hummer eller vittja någon annans tina. Jag kör däremot gärna i 150 på motorvägen. Kanske kör jag då om en hummertjuv som ligger i 90..
-
Axeln är kanske onödigt att ta hem, trummorna som yttre lagerbanorna sitter i behöver du däremot banka på med dorn för att få loss / ur lagerbanan.
-
Är det någon som har fakta på hur det ser ut med beståndet eller är denna diskussion baserad på att många lyckats mindre bra med fisket i år? Jag hade själv tyckt att carapaxmåttet kunde ökats om det behövs, det låter rimligt. Vi hade klarat oss på 6 tinor var också, det är vad vi har idag var. De två-tre veckor som de flesta fiskar vete tusan om man tömmer havet på hummer direkt, det tror inte jag iallafall. Många lägger där andra lagt och får de humrar som lokalt håller till just där. Havet är stort och det finns tusen och åter tusen ställen där det inte fiskas. Jag har själv inga fakta hur beståndet ser ut, vi har däremot aldrig fått bättre än i år.
-
Har nyss bytt på två trailers med koniska lager. Inget jobbigt alls, det är möjligt att inre lagerbanan sitter kvar på axeln då du tar loss det men den brukar inte sitta hårdare än att du kan snurra den tills den lossar med en rörtång. Jag borrade och satte en fettnippel i fettkopparna, då kan du pumpa i nytt fett varje gång du råkat sjösätta din kärra, eller lånat ut den...
-
6st i helgen, fyra lovliga. Men vilken sjögång, svårt att dra i höga vågor och en durk som är så hal så det känns som någon såpat den. Vi tömde sumpen i lördags för det har stulits ur andra sumpar så vi vågade inte ha dem kvar.
