Gå till innehåll
onsdag 30 april 2025

Boanjohan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 058
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    23

Boanjohan senast vann den dag 16 April

Boanjohan hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

599 Expert

Om Boanjohan

  • Placering
    Vice Amiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Snyggt med 90 grader böjen för att slippa veck på slangarna👍
  2. Det är bara pumphuset du känner, inget filter finns där🙂 Det känns lite överflödigt ned två filter, onödig kostnad tycker jag. Vissa sätter två filter i rad med möjlighet att isolera/omdirigera ( by pass) ett filter, då kan man slå över till rent filter om det ena sätter igen, och även möjlighet att byta det igensatta under gång. Men om man inte har sånt arrangemang så känns det onödigt med två filter eftersom det inte ger någon ökad säkerhet eller redundans. Bra att du bytt bägge och skönt att det såg fint ut👍
  3. Vad kör du på idag? Om motorn är från 1980 så var väl RME inblandad diesel en "ny typ" av bränsle för den motorn första gången du tankade det (jag tolkar frågan som att du kör RME inblandat idag) och du då tog en stor chansning med nymodigheter till gammal motor med allt vad det kan/kunde ställa till med på bränsleslangar etc 😀 Så ta en chansning till .......Live on the edge😉
  4. Förut har jag hört att ecopar inte kan blandas med "vanlig" diesel, vilket gjorde att HVO var bättre val som är fullt blandbar med vanlig diesel. Men Ecopar själva säger att den ska vara blandbar men att man bör tömma och rengöra tanken för bästa resultat innan man fyller ecopar, och att man sedan enbart bör köra på ecopar. Lite motsägelsefullt tycker jag. Om OKQ8 GoEasy skriver de att "Självklart anpassar vi diesel efter säsong. Du behöver bara tanka som vanligt. OKQ8 GoEasy Diesel har goda köldegenskaper för en säker drift även under vintern." Det innebär väl att de de facto inte anpassar efter säsong eftersom det alltså är "vinterdiesel" (ett begrepp jag inte kände till för ett år sedan) de levererar året om..... Hur är det genrerellt i Sverige, har mackar "sommardiesel" på sommsrsäsongen eller är det "vinterdiesel" året om här i norden?
  5. Bytt båda?? Har också en MD21A. På min är den första filterbehållaren av märket CAV men är endast en vattenavskiljare med någon sedimentfilterfunktion, det är alltså inte den uppsättning med finfilter som man normalt brukar mena med "CAV-filter": I koppen sitter en trattliknande insats i aluminium. Den är alltså inget man byter, utan rengör bara: Efter matarpumpen (vid kilremmarna under värmeväxlaren) sitter en till sån hållare men med själva CAV-filtret också (mellandelen), men utan sedimentfiltret. Även den har alltså vattenavskiljare. På min är det alltså bara denna som har ett filter som behöver bytas: Jag tror min kombination med sedimentfiler innan matarpump och dieselfilter efter matarpump är original, men det är ju inte otänkbart att någon bytt någon gång i tiden, så är inte säker. FRÅGA: Vad är det för fast litet filter vid handpumpen du nämner? Det är inget jag känner igen.
  6. Kan inte svara, men gissar man måste veta vad det är för motor för att kunna svara!
  7. Håller helt med, ser inte hur det skulle funka. Men man har ju blivit förvånad över annat man på förhand dömt ut men som visat sig fungera. Man för väl pröva, man kan inte mer än att känna sig dum om det (sannolikt) inte funkar......eller känna sig dum om det faktiskt (osannolikt) visar sig funka🙂
  8. Väderappar presenterar ju oftast medelvind följg av byvind innom parantes. Min erfarenhet är att utgå från byvindsprognosen då jag upplever den vara närmast verkligheten. En kajak bland isflak kan man ju såklart klättra upp i igen (om man tränat), men val av kläder. Utrustning och säkerhetstänk bör bli detsamma. Var beredd med storskot hela tiden så är jag övertygad om att du kommer parrera ev. starka byar i tid. Man måste inte trimma max och försöka få ut allt ur ekipaget. Segla som en söndagspromenad så kommer det gå bra även när det blåser lite mer än de 3 m/s du varit ute i. Och sagt, viktigast är att titta på sjön, känna vinden etc på plats där och då innan du ger dig ut. Visar prognosen på stabil vindboch riktning då kommer nog inte mycket ändras den timme du är ute. Visar prognosen ökande så stå kanske istället över den dagen.
  9. Intressant, den har jag inte hört eller prövat. Att stoppa målarpenslar och rollers i plastpåse för att förhindra att de torkar så man kan använda dem igen typ dagen efter funkar ju fint. Om samma resultat uppnås med polyesterverktyg i ättika vore intressant. Annars är det som sagts tidigare aceton, aceton och åter lite mer aceton som gäller. Många billiga penslar (typ storpack) är bra verktyg också, dessa slänger man och lägger inte tid på att försöka engöra.
  10. Förlåt, om det är mahogny eller teak kan jag inte svara på. Det var jag som läste ditt inlägg lite slarvigt och trode du skrev att det var mahogny. Uppfattade inte att det stod "teak/mahogny". Sorry🙂
  11. @Airad Limfogarna som spricker och det problemet lags nog bra med de tips du fått. I övrigt har jag fått lära mig att blöt mahogny inte mår bra av minusgrader då det frostsprängs. Därför mahognybåtar ofta tas upp tidigt så de hinner torka tlllräckligt innan minusgraderna slår till på allvar. Något att tänka på med tanke på övriga sprickor i det massiva mahognyt (dvs de som inte är i limfogar).
  12. Jag tycker det är onödigt med byte av olja och oljefilter! Motiverar det inte mer än så🙂 Det är ingen poäng att argumentera för olika skolor om ett ämne som detta eftersom det baserar sig på rent tyckande och egna upplevda (subjektiva) erfarenheter. Dock tycker jag du ska följa tipset från @Janne_G och kolla kondens, som jag tyckte lät som ett vettigt tips. Dieseln hade jag försökt kolla tecken på tillväxt om den stått nu 1 1/2 år. Inga tecken så hade jag hoppat filterbyte där också. Det är vad jag hade gjort😀
  13. Regn kan också vara en källa. Om man bara tittar till båten då och då så ksn det vara svårt att lista ut att det varit regnskuren mellsn besöken som är boven. Tipset att smaka på vattnet brukar ofta nämnas i sånna här trådar. Om det inte är allt för skitigt/oljigt så är det ett bra tips.
  14. Om man ska vara Besserwisser så vandrar elektronerna egentligen från negativ pol till poitiv pol, så alltså är det i verkligheten egentligen de svarta pilarna som är korrekta🧐 Men det är som @ABC skriver att det är brukligt att man i scheman och teori utgår från positiv till negativ riktning, så här skiljer sig teori och verklighet, men oavsett så kan de inte gå åt varsitt håll som nu indikerat🙂
  15. En liten bild hade inte skadat för att förstå lite bättre hur det ser ut. Du hat fått ett bra svar redan. Ett annat alternativ kan vara att fylla hela tomrummet med långtrådigt glasfiberspackel och innan det härdat trycka dit locket. Lägg lite spackel på locket innan du trycker dit det. Låt det härda. Sedan slipar du av ytan på lock och typ en decimeter eller så runt om och plastar på några lager glasfibermatta. Borra nytt hål för öglan och montera dit den. Klart. Och som @Hybro skrev, fylla med enbart ren polyester är inte bra alternativ.
×
×
  • Skapa nytt...