Jump to content
Sunday 22 June 2025

Boanjohan

Medlemmar
  • Content Count

    1,104
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    24

Boanjohan last won the day on June 18

Boanjohan had the most liked content!

Community Reputation

616 Expert

About Boanjohan

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja klinkat är inte roligt att varken skrapa eller slipa. Dammet var anledningen till att jag rekomenderade färgborttagning... men visst, kladd eller damm, lite som pest eller kolera, jag fick inte lov att damma och då blev det kladdet (som var överkommligt på min båt). Och snålheten var en faktor också till mitt val av metod🙂 Biltemas skrapa med standardskäret är värdelös, men byter man till volframstålet (tror jag det var) så funkade den bra för mig. Den där ProScraper har rekommenderats flera gånger förr, kanske bästa skrap alternativet om man slipper både damm och kladd? På min båt var slipning betydligt mycket tyngre/jobbigare än att skrapa pga arbetsställningen (säkert subjektivt), man får heltenkelt pröva sig fram vad som passar bäst för just de förutsättningar man själv har. Tyvärr brukar man hitta bästa snittsen strax innan man är klar🤨
  2. Du kan vara lugn, normalt målas inte insidan av skrovet med undantag för ytor som är del av t.ex. stuvfack och då är det normalt bara typ botten och vertikala sidorna och insidan av locket i stuvfacket som målas. Så det är fullt normalt att du ser omålade ytor om du stoppar in huvudet i ett stuvfack, eller in bakom inredningen, ja i princip tittar på alla ytor som normalt inte syns eller som man normalt inte kommer i kontakt med. Så det är många gånger ytterst små ytor på skrovets insida som målas.
  3. Jag röstar också för skrapa. Jag köpte en billig skrapa på Biltema och kompletterade med några av Biltemas Volframskär som håller skärpan mycket längre än standardskäret. Rekomenderar också att använda färgborttagningsmedel. Finns också på Biltema, har dock inte testat den då jag köpte en lite dyrare från Lefant. Köp även plastfolie, sån för täckning av möbler när man målar. Kladda på färgborttagning, täck med plastfolien (tryck fast den mot skrovet) vänta ty 4 timmar, dra bort och skrapa. Kladdigt blir det, men ddg gick lätt för mig och det är billigt. Har själv ingen erfarenhet av att torrskrapa som många andra verkar provat och rekommenderar, så kan inte påstå att detta blir lättare även om jag tror att det blir det. Kan vara värt att pröva högtryckspruta istället för att skrapa om du kör med färgborttagning. Jag fick inte göra det på min klubb så jag vet inte om det funkar
  4. Off Topic, men nu blev jag nyfiken, vad har Bayliner med jantelagen att göra? Jag trodde det snarare var tvärt om, att Bayliner av vissa ses som "white trash" båt pga att de var billiga och var av undermåliga kvalite när de slog igenom stort i Sverige på 80-talet (som även nämnts i tidigard inlägg).
  5. Jag bildgooglade på nätet när jag gjorde mitt och utgick från ett exempel jag då hittade och modifierade. Pröva gör det. Har för mig att bl.a. Skyllermark hade några exempel. Om alla förbrukare ska vara kopplade till en och samma säkringscentral så är det inte nödvändigt med en extra plusplint
  6. Tittade bara snabbt på ditt tänkta schema och håller med @ChristerN om att det ger mycket att göra ett tydligare schema med både plus och minus inritade. Med det sagt så såg det ut som om du ritat in ett spänningsavkännande skiljerelä mellan generator och startbatteri. Det ska väl sitta mellan startbatteri och förbrukningabatteri. Huvudsäkringen för förbrukarbatterierna bör väl sitta före huvuddtrömbrytare, alltså Batteri-Huvudsäkring-Huvudströmbrytare-Kopplingsplint. Sedan tycker jag du bör ha en grov huvudsäkring till startbatteriet också. Bifogar elschema jag gjorde när jag uppdaterade systemet i min lilla båt. Kan inte garantera att det är ett skolexempel utan fel, men det har funkat fint hittills🙂 14451BC6-6EC2-4523-B9BE-716DECE18EA4.bmp
  7. Snyggt. Härligt att du visade resultatet, det är alltid kul att se hur det blev🙂
  8. Vi kopplade altid loss slangen från tanken och tog med tanken hem. Slangen satt kvar i motorn. Ibland lämnsde man kvar den av lathet och då kopplade jag alltid ur slangen på tanken ändå. Minns inte varför, det var en praxis. På de små med inbyggd tank fanns brändslekran. Jag hsde en 4hk Yamsha. Något svagt minne säger mig att det kunde läcka lite ur förgasaren om man inte stängde bränslekranen. Inte mycket, det vsr ksndke bara rester i systemet, men det krävs inte mycket för stora ringar på vattnet. Så kanske är/var det som @Mercury_44XSvar inne på, atg det finns/fanns risk gör visst läckage från förgasare. Främst då när man vinklade upp motorn.
  9. Även ABS-plast har nämnts som möjligt material. Skillnaden är att båtar i ABS generellt har tunnare material, ungefär likvärdigt med glasfiber. PE- båtar är mycket tjockare. ABS är också relativt hårt medan PE är mjukt som skärbrädor i plast är. Kän och testa lite om det är hårt och krispigt eller mjukt och segt.
  10. Ja, man måste trycka in fettet med fettpistol eller liknande, t.ex. med en smörjkopp som på bilden ovanför. Smörjkoppen sitter permanent på hylsröret och är som en kopp med gängat lock. Man fyllet koppen och halva locket med fett och skruvar på locket. När det börjar göra motstånd trycks fettet in i lagringen/tätningen. Man vrider på lite grann då och då (kanske någon gång per sädong beroende på hur mycket man kör) och när det tar stopp skruvar man av och fyller på med mer fett. En smörjnippel med fettpistol tycker jag själv är enklare. Se om du kan hitta en nippel i rätt storlek och med rätt gänga, dätt dit den och pumpa in bra med fett. Det låter som det är det som är problemet, att den är torr.
  11. Vet inte märke och kan inte svara säkert om materialet, men gissar (utiftån filmen) att den är byggd i polyetenplast (PE-plast) som är en termoplast. Den är lite mjuk till karraktären, går att tälja med kniv så att säga. Pioner är ett Norskt märke som bygger i denna plast och vars mindre båtar ofta förr användes som livräddningsbåtar på badplatser, tänkte som referens om det är något du känner igen. Vet inte hur man lagar dem, men det är en termoplast så den bör kanske gå att svetsa (tror det egentligen heter värmefogning) som man gör med våtrumsmattor och våtrumstapeter. Känner du en mattläggare så kolla om denne kan pröva på en bit inne i båten. Lagningen på bilden ser ut som vanlig "plastic padding", men det bör inte fästa särskilt bra, eller faktiskt inte alls, på PE-plast vad jag vet.
  12. Jag har alltid gillat Monark 700 Miniton. Har aldrig haft en och aldrig seglat en, men tror det är en bra seglare. Den finns väl dock bara med utombordare. Det är väl rätt sällsynt med inombordare på så små båtar.
  13. Utifrån vilka båtar som diskuteras antar jag nyare som t.ex ELAN 210 är uteslutna (+200.000) eller? Vad är det för budget som gäller?
  14. Hur länge har du haft båten? Det måste väl ändå finnas en smörjning tänker jag. Ganska ovanligt med vattensmort laher/tätning högst upp på hjärtstocken. Den markerade skruven verkar ha lite fett vid gängorna och även lite fett på sidan om. Min gissning är att det har suttit en smörjkopp där, eller smörjnippel, som någon ersatt med nuvarande skruv av någon anledning. Eller har den någon annan känd funktion? Därav frågan om hur länge du haft båten. Exempel på smörjkopp: Kolla den inringade skruven. Tryck in fett och pröva vrid rodret fram och tillbaka några gånger och se om det hjälper.
  15. Hej pacmyc! Vill inte trassla till det ännu mer för dig hoppas jag. Men det finns inget rätt eller fel med att laga med polyester som bas eller epoxi som bas. Bägge alternativen kommer fungera lika bra för det du ska göra. Som en liknelse kan man säga att du funderar på vilken motor du behöver i en bil för att ligga och köra 70 km/h på landsväg och har att välja mellan en 160hk motor och en 200hk motor. Svaret är såklart att det inte spelar någon som helst roll, bägge kommer med råge uppfylla den funktion du vill ha. Sen kan det finnas andra aspekter varför välja den ena motorn istället för den andra. Några praktiska fördelar/nackdelar jag kan komma på (finns säkert fler) Polyester+topcoat (=gelcoat med parafinlösning): + Billigt + Förlåtande vid inblandning av härdare, dvs det är inte så noga (om man får säga så här?) + Du kan reparera på nytt med polyester på polyester i framtiden. + Även som reparation har den mer än tillräcklig hållfastet för det du ska göra. Även om det är så att epoxi är några % bättre vidhäftning på polyester än vad polyester har på polyester så är det på en nivå du inte kommer i närheten av att behöva ha. + relativt "ofarligt". Dvs inte allergiframkallande. Det farliga är styrenlukten, men den är inte farlig i den koncentration man står ut med innan den blir så påträngande att man självmant inte står ut längre. - Luktar ganska länge, vilket inte spelar så stor roll på botten på båten. - Går inte att använda på epoxi ( om det finns någon äldre skada lagad med epoxi). - Lång tid innan man kan måla över med epoxk om man vill göra det Epoxi + Luktfri, både under arbete och direkt efter det är klart. Kan därför vara bra alternativ inne i båten om man ska använda/sova i båten direkt. + Kan övermålas med epoxi direkt om man nu vill måla med epoxi. + Bättre vidhäftning (hållfasthet) på polyester än vad polyester har på polyester. Men det på en nivå man sällan har någon som helst nytta av. Så det är mer i teorin än i praktiken för de flesta. - Dyr - Farlig för hudkontakt, väldigt allergiframkallande - Mindre tollerans för andelen härdare och kräver noggrannare blandning (alltså röra om i burken så härdaren verkligen blandas ut helt) - kan inte lagas med polyester i framtiden. - sägs vara lite svårare att laminera med - temperaturkänsligare vid arbetet (låga temperaturer). För ytliga skador på botten hade jag själv antingen bara målat över med topcoat, eller först lite glasfiberspackling (om man vill jämna ut yta) och sen topcoat. Lite djupare skada där man slipat bort en del glasfiberarmering så hade jag nog lagt en eller flera lager matta eller väv (utifrån hur mycket man slipat bort) och sedan topcoat några lager. Men det är som sagt hur jag hade gjort, jag är av åsikten att det inte är så noga med ytliga skador som inte påverkar hållfastheten, någon form av försegling gelcoatspackel eller epoxispackel) är viktigast tycker jag. Tänk på att gelcoat (flytande) inte torkar om man inte täcker den med plast. Den är gjord för att användas i gjutform och torkar inte på en yta fritt exponerad mot luft. För öppen yta blandar man först i parafinlösning (så det blir topcoat) eller köper färdig topcoat. Gelcoatspackel har jag för mig normalt är med parsfinlösning trots namnet (dock osäker).
×
×
  • Create New...