Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Skreipen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

11 Trovärdig

Om Skreipen

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

596 profilvisningar
  1. Om något verkar för bra för att vara sant är det oftast det, jag har sett otaliga annonser där priserna ligger under halva normalpriset och där säljaren bara är ute efter handpenningen, ofta skriven på dålig svenska och där telefonnumret inte hittas på Eniro
  2. Hittade en gammal bruksanvisning, det står bara att autostoppet ska anslutas till kontakten på reläboxen
  3. Jag har en dunk West epoxi från 2004, den funkar fortfarande utmärkt, härdaren har dock mörknat en del och luktar ammoniak
  4. Ett av dom vanligaste felen är att det läker in luft i bränslesystemet, har du bytt filter nyligen? kolla så att avluftningsskruven är ordentligt åtdragen
  5. Man kan ju även fundera på hur stor del av tiden men seglar kontra ligger för ankar, en vild gissning är kanske att man ligger still 90% av tiden, vilken båt är bekvämast då?
  6. Självklart väljer man inte rullmast om det är kappsegling som båten är ämnad för, men för min del tar jag gärna en mindre prestandaförlust till förmån för alla fördelar. Man hissar seglet en gång på våren, sen rullar man ut så mycket som dagens vindar medger, och de senaste blåsiga somrarna har det inte varit självklart med fulla ställ alla dagar. Sen tycker jag det är direkt oförskämt att som vissa här påstå att man inte är intresserad av segling om man har rullmast, det är som att säga att man inte är intresserad av segling om man har en IOR-ritad båt där mätetal går före seglingsegenskaper. Det tycks iallafall gå att vinna Tjörn runt med rullmast http://www.blur.se/2012/08/24/yachting-monthy-hallberg-rassy-412/
  7. Så tror jag att han är intresserad av en lite mer objektiv bild än ett tyckande från någon som aldrig seglat med en modern rullstor
  8. Och inte rullfock! inte ens en grill har dom med sig
  9. Jag har aldrig fått tillfälle att segla mot någon likadan båt men jag är mycket nöjd med prestandan, nu har jag fina segel med stående lattor så jag tappar inte så mycket segelyta. Däremot kan jag tänka mig att redan underriggade charterbåtar inte är förtjänta av att tappa ytterligare m²
  10. Jag talar om en 34 fotare och kan bara konstatera att min rullmast inte är tyngre än masten på min gamla ballad. skillnaden på en modern rullmast är i princip att det sitter ett rullfocksystem inuti masten varken mer eller mindre. Din tidigare beräkning på en "tyngdpunkt är 7 m från skrovets rotationsaxel" ger väl en mastlängd passande en 30 fotare snarare än en på 45-50 fot.
  11. Tror snarare det rör sig om 5 kg, min mast på närmare 16 meter bär vi på två personer
  12. Rent teoretisk så borde den rulla mer i vågorna men jag har inget att jämföra med. Min båt är 34 fot.
  13. Jag var i exakt samma situation för två år sedan, det finaste exemplaret av en tio år gammal båt hade rullmast. Var lite skeptisk i början men i dag skulle jag inte kunna tänka mig att vara utan. Viktökningen som vissa talar om är försumbar, ungefär samma viktökning som när man monterar rulle på förseglet. Däremot blir tyngdpunkten högre när man går för motor med seglet inrullat.
×
×
  • Skapa nytt...