Jump to content
Wednesday 08 April 2020

Grodhavsseglarn

Medlemmar
  • Content Count

    34
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Grodhavsseglarn

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej Jag vill komma åt bakom en stereohögtalare av märket VDO. Jag ser att själva högtalaren sitter med skruvar i träpanelen, men hur får jag bort frontengalret av metall. så att jag kommer åt skruvarna?
  2. Jag är på väg mot Göteborg från Vänern. Jag förutsatte att man skulle kunna tanka när kanalen går genom Trollhättan. Men det verkar inte finnas någon sjömack någonstans efter vägen, inte ens i Göteborg. Hur får man tag i diesel?
  3. Ska man då sätta en Schottly diod i serie på plus kabeln på varje solcell? Vad ska det vara för data på dioden? Första stället jaghittade som säljer dioder är Elfa. Dioden kostar bara några kronor men de vill ha 120 kr i frakt. Är det en sådan man ska ha? https://www.elfa.se/sv/schottky-diod-20-do-201ad-rnd-components-rnd-1n5820-at/p/30092904?q=*&filter_Buyable=1&filter_Category4=Småsignals+Schottky-dioder&filter_Category3=Dioder&page=8&origPos=8&origPageSize=50&simi=100.0
  4. Om man googlar så finns det de som förordar seriekoppling. Men det kanske är när man har en dyrare regulator som omvandlar överspänning till mera ström ??
  5. Hej, Jag har köpt en båt utrustad med en Solara SR135TL solcellsregulator och en 68W Solara panel från 2004. På nätet kan man läsa att regulatorn är av 3 stegs PWM-typ och klarar 140 Wp Module power, Solar power 90-350W max load current 8A. Jag är osäker på vilken spänning solcellen ger men såg något på nätet som pekar på 18.5V Jag råkar ha två solcellsenheter till som jag skulle vilja kunna koppla in i båten : Jag har en mobil 50W SUNWIND utvikbar grej med 6 små paneler, toppspänning: 18V. Max ström: 2,78A (Sea sea) Dessuttom har jag en Sunwind 50W monokristalin böjbar, toppspänning 17,6 V. Max ström 2,84 A. (Sea sea) Nu till frågan. Bör jag parlellkoppla alla 3 solcellerna till regulatorn eller seriekoppla? Såg något om att man måste sätt en diod på varje enhet om man parallellkopplar för att undvika att ström går bakvägen, Stämmer det ? Hur bör dessa var beskaffade och var får man tag i sådana?
  6. Tack för svar Jag har inte något extra metalföremål vid kompassen och är inte I något magnetiskt störningsområde. På plottern ligger kursverktorn stabilt fel medan autopiloten kör slalom. Efter att felet upptäcktes har jag sökt på nätet och hittade att det förkommit ett fabrikationsfel som yttrar sig på detta sätt. Jag monterade därför ur kretskortet S1 men kunde konstatera att den komponent som på visa enheter hamnat bakofram sitter rätt på mitt kort. Det finns ingen oxid I anslutningrana. Efter återmontage beter sig Autopiloten som innan, Anslutningsproblem till kretskortet verkas således inte vara orsaken heller. Att kalibrera om är väl det jag kan göra, men om det vore problemet så borde den väl inte bete sig hyfsat i bland- eller?
  7. Tack för Squelchsvar! VHFen sitter 10 CM från AIS och allt annat hänger ihop I SeaTalk nätverk så jag förutsätter att det ska finnas tillgång till position. Jag har dock inte dubbel kollat att anslutningen verkligen är hel.
  8. Jag gick för motor I lugn väder I Vänern och hade knappast 30 graders avdrift.
  9. Hej Jag råkade köpa en båt med Silva S15 VHF.Det finns bara tryck-knappar och inget att skruva på. 1. Det brusar extremt mycket hur justerar jag bort det? 2. Det Står No Position på displayen. Det vore ju fiffigt om det gjorde det om man skulle behöva använda DCSnödknappen. Hur fixar jag det här?
  10. Hej, Jag råkade köpa en segelbåt med Raymarin ST 6001 Autpilot från 2004. Den har S1-styrdator, linjär drift, roder givare och separat kompass. Ibland vill den köra slalom Kursvektorn på plottern visar ibland ca 30 grader fel, det växlar åt vilket håll felet är och ibland verkar den visa hyfsat rätt. Oftast styr autopiloten hyfsat rätt (samtidigt som plottern visar fel kurs), även om det skulle kunna vara bättre under de snälla förhållanden som varit. Hur får jag ordning på det här?
  11. Tack för svar! Lite extra kul med svar från Ground Control som jag förstår seglar Najad 391. Jag hade tänkt mig att skaffa Najad från början men fick höra att de är tunga och svårhanterliga och är så hopplösa att få fart på att det inte är kul att segla. Det är bara när det blåser mer än kuling som man är nöjd med sin Najad hette det. Jag har sedan försökt att hitta något annat med rejält skrov som går genom vågorna och roder med skädda men som det ända är lite fart på. Det har inte gått så bra att hitta något som är i bra skick. Sen snubblade jag på en Oceanis och insåg att man får fin och mycket nyare båt för hälften av pengarna. Det är ju bra att ha pengar kvar i skeppskassan att segla för. Men är Oceanis sjöduglig?
  12. Hej, Jag tänkte skaffa större båt och segla till medelhavet och kanske vidare. Jag har tidigare förfasat mig över massproduktionsbåtar men nu har jag fattat tycke för en Oceanis Clipper Performance 393 som är trevlig på insidan. Men hur går en sådan i sjön? Är det magplask efter varje större våg? Man kan läsa, bland annat i Curt Gelins 700 segelbåtar, att Oceanis är underriggade och tröga. Men om jag förstått det rätt så är det högre mast och mer segel på den som heter Performance.Men exakt vad skillnaden är har jag inte lyckats googla fram. Är de någon som vet och hur stor skillnad gör det? Vad ska man tro om kölinfästningen? Finns det något uppgraderingskitt för att byta till något kraftigare än de små brickorna direkt mot skrovet som kölbultarna sitter i. Sitter skotten kvar efter en en sväng över Atlanten och tillbaka? När man ser bilder från exotiska destinationer så är det väldigt ofta med en Oceanis i bild. Dom har ju tagit sig dit på något sätt så visst visst hopp om duglighet som långseglare borde finnas.
  13. Jag har köpt en båt från västkusten som inte hade något sjövatten i köket. Nu har jag fixat detta och satt in en elpump med tryckvakt. Det funkar bra om man bara öppnar kranen minimalt, men så fort man öppnar kranen ordentligt så hostar den. Det kommer luft och sedan vatten som stänker rejält. Detta hade varit helt OK om det är första öppningen på säsongen och luft i systemet måste hitta ut, men detta upprepar sig hela tiden. Det verkar inte finnas några läckor för vatten ut / luft in. Vad kan vara fel? Hur åtgärdar jag?
  14. Tack för goda råd! Jag ordnade en avdragare genom att skaffa 8 långa skruvar med mutter och återmontera växellådslocket. I hålet där axeln ska gå genom växellådslocket lade jag en tjock järnbricka. Med åtta muttrar att dra korsvis fick jag stor kraft utan det blev jobbigt att vrida runt muttrarna. Efter att ha sett brickan bågna så small det !. Godset i växellådslocket sprack. Innan dess hade jag provat att smäcka till med en hammare i centrum. Axeln sitter dock där den sitter. Vad gör jag nu? Är det dax för att massakera med vinkelslip eller offra något lämpligt till Neptun för att få turen att vända?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy