Jump to content
Friday 07 August 2020

Grodhavsseglarn

Medlemmar
  • Content Count

    40
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Grodhavsseglarn

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Svänghjulet gick att rör så solenoiden hade inte fastnat uppe. Jag tog en startkabel från batteri plus till nedre kontakten på startmotorn och då hoppade det igång. Jag provade även att sätta en skruvmejsel över reläts poler, då klickade det till men hopade inte igång. Då vred jag om den vanliga starten och allt var som vanligt igen ! Lite bensin på det så startade den hur bra som helst. Jag antar att relät hängt sig.
  2. Det är en 60FE0 med seriernummer 6H2 S 100508 och ska var från 89
  3. Hej, Jag har en Yamaha 60hp tvåtaktare från 89 som alltid startat plikttroget vid första försöket efter vintervilan. Så blev det inte i år. Det är helt dött då man vrider om tändningen trotts att batteriet är fulladdat, inte ens ett klick hörs. Jag är inte alls hemma på utombordare men har kommit så långt som att kolla att det finns spänning över startrelät och hittat en 10A glassäkring som var bränd i ellådan på motorn. Det är lika dött efter att säkringen har bytts. Vad kan vara fel? Vad kollar jag för att konstatera det? Jag fick lite "hjälp" med att bli sjösättningsklar och +/- blev förväxlade vid batterianslutning, men det det blev tillrättat innan startförsök.
  4. Jag har vanlig marindiesel från sjömack. En liten del är nog kvar sen tankning från landmack i Ryssland. Skulke inte tro att rysk diesel är för ren...
  5. Menar du på att det finns en tempbryatre att återdtälla inuti värmaren? Vid temperatur välharen finns ingen knapp
  6. Hej Min dieselvärmare stänger av sig så fort den börjat leverera varmluft. Under start då ökar pumptickandet och fläkten, när värmen kommer så avtar tickandet och mycket snart slutar tickandet. Fläkten går en stund till. Värmaren återstartar inte trotts att termostaten står på max. Reglaget har ingen display så jag får ingen felkod. Jag kan inte hitta några skador på luftslangarna. Värmaren tar luft där den sitter utan slang. Jag ser ingen sot där avgaserna går ut. Vad kan vara fel?
  7. Hej Jag vill komma åt bakom en stereohögtalare av märket VDO. Jag ser att själva högtalaren sitter med skruvar i träpanelen, men hur får jag bort frontengalret av metall. så att jag kommer åt skruvarna?
  8. Jag är på väg mot Göteborg från Vänern. Jag förutsatte att man skulle kunna tanka när kanalen går genom Trollhättan. Men det verkar inte finnas någon sjömack någonstans efter vägen, inte ens i Göteborg. Hur får man tag i diesel?
  9. Ska man då sätta en Schottly diod i serie på plus kabeln på varje solcell? Vad ska det vara för data på dioden? Första stället jaghittade som säljer dioder är Elfa. Dioden kostar bara några kronor men de vill ha 120 kr i frakt. Är det en sådan man ska ha? https://www.elfa.se/sv/schottky-diod-20-do-201ad-rnd-components-rnd-1n5820-at/p/30092904?q=*&filter_Buyable=1&filter_Category4=Småsignals+Schottky-dioder&filter_Category3=Dioder&page=8&origPos=8&origPageSize=50&simi=100.0
  10. Om man googlar så finns det de som förordar seriekoppling. Men det kanske är när man har en dyrare regulator som omvandlar överspänning till mera ström ??
  11. Hej, Jag har köpt en båt utrustad med en Solara SR135TL solcellsregulator och en 68W Solara panel från 2004. På nätet kan man läsa att regulatorn är av 3 stegs PWM-typ och klarar 140 Wp Module power, Solar power 90-350W max load current 8A. Jag är osäker på vilken spänning solcellen ger men såg något på nätet som pekar på 18.5V Jag råkar ha två solcellsenheter till som jag skulle vilja kunna koppla in i båten : Jag har en mobil 50W SUNWIND utvikbar grej med 6 små paneler, toppspänning: 18V. Max ström: 2,78A (Sea sea) Dessuttom har jag en Sunwind 50W monokristalin böjbar, toppspänning 17,6 V. Max ström 2,84 A. (Sea sea) Nu till frågan. Bör jag parlellkoppla alla 3 solcellerna till regulatorn eller seriekoppla? Såg något om att man måste sätt en diod på varje enhet om man parallellkopplar för att undvika att ström går bakvägen, Stämmer det ? Hur bör dessa var beskaffade och var får man tag i sådana?
  12. Tack för svar Jag har inte något extra metalföremål vid kompassen och är inte I något magnetiskt störningsområde. På plottern ligger kursverktorn stabilt fel medan autopiloten kör slalom. Efter att felet upptäcktes har jag sökt på nätet och hittade att det förkommit ett fabrikationsfel som yttrar sig på detta sätt. Jag monterade därför ur kretskortet S1 men kunde konstatera att den komponent som på visa enheter hamnat bakofram sitter rätt på mitt kort. Det finns ingen oxid I anslutningrana. Efter återmontage beter sig Autopiloten som innan, Anslutningsproblem till kretskortet verkas således inte vara orsaken heller. Att kalibrera om är väl det jag kan göra, men om det vore problemet så borde den väl inte bete sig hyfsat i bland- eller?
  13. Tack för Squelchsvar! VHFen sitter 10 CM från AIS och allt annat hänger ihop I SeaTalk nätverk så jag förutsätter att det ska finnas tillgång till position. Jag har dock inte dubbel kollat att anslutningen verkligen är hel.
  14. Jag gick för motor I lugn väder I Vänern och hade knappast 30 graders avdrift.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy