Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026

lindius

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    377
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av lindius

  1. Hej, min båt från -78 har liknande sprickor, något längre dock. Tror att det är en känslig plats men att få dem på en båt från 2011 känns ju lite sådär..det är väl inga större problem, som folk har skrivit, kolla hur infästningen ser ut på undersidan, jag tyckte min var långt ifrån optimal men det var original (frågade på klubbens forum) och verkar inte förvärras. Jag kommer slipa upp och fixa till under vintern, mest för syns skull men även så jag vet att det inte kommer in vatten i själva plasten.
  2. Va händer om man i ett sånt läge behåller fart och kurs. Den "kappsegligslekande" "luffaren" måste ju ha varit upphinnande. Ibland är det inte dumt att ha en gammal skruttig båt med anskrämliga fribord. Tänkte det samma, som en gammal Volvo med gummistötdämpare
  3. Haha är detta ett båtforum eller ett matlagningsforum?! Härligt när saker testas och nya lösningar finns!
  4. Ja, det var min initiala tanke men enigt info på nätet så höll den inte öppet, vågade inte chansa
  5. Jag såg vad som stod längst ner, därav smileyn...det var inte dig jag syftade på när jag nämnde troll...
  6. Nu är det nog lite olika meningar om vilken eller vilka som är troll. Och det värsta är nog att trollen är nog inte medvetna om att dom är troll! trollet Kalle Om du inte vet vem som är trollet så är det du själv
  7. Ja, precis, tyckte synd om stackars Alea III som kämpade på så bra för mig, måste ta bättre hand om henne...
  8. Hehe jag är ganska säker på att jag har dem för dåligt uppspända, ska köra tummstocksmetoden nästa år, det blev liksom aldrig av och vi har bara seglat i mjuka vindar fram tills nu. Min spänning av vanten i år kan liknas med att sparka på däcken på en bil... "ja, det där känns ju rätt spänt och det börjar bli jobbigt att vrida runt, det blir nog bra".
  9. Tack för ditt inlägg! Vi pratade tidigare under seglingen om just detta att släppa ut vind ur storen ifall det blev värre, men när vi väl stod i den situationen så försvann detta ur skallen...men man lär så länge man lever Jag hade inte förberett mer än 1 rev i storen vilket i bakspegeln var för lite, till nästa säsong kommer jag se till att kunna ta ner alla 3 rev på ett enkelt sätt. Jag var nöjd med att ha ordnat rev 1 som ett singelrev som jag kunde göra från sittbrunnen Det var bra segling fram till Skanssundet där mojnade det betänkligt och det var bara seglingsbar vind i byarna. Efter att ha läst på forumet så känner jag att jag i framtiden, när min genua börjar ge upp, ska sätta en fock på den rullen och sedan sätta dit en gennacker på rulle eftersom vi oftast solskensseglar i svaga vindar. Det låter logiskt att hon skulle varit mindre lovgirig om jag låtit genuan vara maxad eller iaf mindre revad och istället minskat storen mer, ska testa detta nästa gång! I svag vind är det svårt att kryssa på bara genuan, då har jag inte fart nog att komma runt men det har gått bra i lite starkare vind, med som du säger ett rejälare roderutslag. Under denna segling behövde jag aldrig kryssa, eller, valde att istället gå för motor då jag låg på ett pressat tidsschema.
  10. En grov skiss av vår resväg: http://kartor.eniro.se/m/wVSMc
  11. Jag har min Sunwind 26 liggandes ute i skärgården på svärföräldrarnas båtplats och vinterförvarade den även där förra vintern. I år skulle jag dock vilja hinna göra lite jobb på båten när den står på land och tänker därför lägga den närmare hemmet utanför Södertälje, därav denna resa. Vi gav oss av strax innan 18 på fredagskvällen, jag har som vissa säkert läst haft en läckande dieselslang på motorn och även fått överhettningslarmet att gå och vi var därför lite osäkra på motorn, skulle vi behöva segla non stop? Motorn visa sig vara mycket nöjd med mitt byte av den läckande slangen och överhettning var inget problem, med rak motvind den första biten från norra Vindö till Kanholmsfjärden så fick vi gå för motor för att göra ok tid och detta gick bra! Vi la oss innanför Eknäsudden och var nöjda med att ha en fungerande motor Natten var lugn och efter kaffe och mackor så var vi iväg någon gång mellan 7 och 8. Längs Kanholmsfjärden så gick det lugnt, 4-5 knop i mjuk segling, vi tappade vinden bakom Runmarö och gick för motor i kanske en halvtimme för att ha en chans att hinna fram. Väl ute på Kalkobbsfjärden så kom vinden på riktigt, den kom från början nästa rakt från öst men vred sig under dagen och vi låg snart på en stark kryssvind och gjorde stadigt 5,5-6,5 knop med ett rev på storen och en något revad genua. Trots revningen så broachade vi efter Ornö och hon gick flera gånger upp i vinden under lugnare former, här förstod jag att jag måste ordna fler revningar till nästa längre segling. Vi trodde att vi skulle kunna äta en lugn lunch när vi passerade Ornö och hamnade i lite lä men det blev till att laga mat i en bra lutning, men allt går Vi slog hastighetsrekord med 6,7 knop Väl ute på Mysingen så började vågorna komma på riktigt, självklart snett från sidan vilket gjorde att båten krängde lite, inte riktigt lika härligt som innan men fortfarande kul med den konstanta farten! Här började dock sambon må lite dåligt och vi gick in bakom Gubbholmen vid Muskö för en timmes vila. När vi ska iväg så är jag inte uppmärksam när jag drar upp ankaret och i en byvid vrider sig båten...och ankarlinan fastnar i rodret...baddags! Det gick dock lätt att få bort linan och vattnet var ganska behagligt så en lärdom rikare och med mig nybadad så kom vi iväg Nu friskade det i ordentligt och vågorna blev större, jag ser att lävanten börjar slacka mer och mer tills jag känner att detta är inte ok och vi tar ner storseglet för att inte skada (?) riggen. Vi börjar gå mot kanalen utanför Nynäshamn för att få lite lugnare vatten och den biten var inte rolig, vågor rakt från sidan och en jobbigt färd. Efter lite vila förbi Nynäshamn så blev det en kort sträcka med dessa vågor från sidan igen innan vi gick in norr om Järflotta för att söka natthamn. Trötta, men ganska nöjda med att ha klarat denna färd på en dag som mer eller mindre nybörjare, kom vi till vila i en lugn liten vik tillsammans med en motorbåt som hade försökt ge sig ut på mysingen men varit tvungna att vända direkt pga vågorna och vinden. Under natten får sambon vad vi sedan förstod var migrän och den spenderas för henne över en hink och för mig som sjuksköterska. På morgonen så ringde vi sambons föräldrar som hämtade upp henne och jag kom iväg sent, framåt 10-tiden. Efter att ha puttrat igenom Dragets kanal (trångt!) så kom jag snart ut på Konabbsfjärden. jisses. Jag har ju mer eller mindre bara solskensseglat i lugna skärgården, detta var något annat! Vågorna var så pass stora att jag inte såg Norrskär som var mitt riktmärke när jag var nere i en vågdal, spännande! Eftersom det var rak motvind så gick jag för motor men det gick inte snabbt, 4,5 knop i de lugna vattnen blev nu 2-2,5 och när jag sedan var tvungen att styra upp mot Galthålet så gjorde vågorna från sidan att det gungade bra... väl ute på Krabbfjärden och Svärdsfjärden så lugnade det sig lite och jag kunde hissa segel och ta mig fram slörandes, ganska trevlig segling! Vattnen lugnade sig mer och mer vilket var välkommet men vindarna höll i sig och jag kunde hålla 6 knop en stor del av vägen, förbi Oaxen höll jag ett tag jämn fart med en 40+ fotare med spinnaker uppe! Vindarna blev mer och mer byiga vilket gjorde seglingen mindre trevlig men det rullade på bra! Väl efter Brandalsund försökte jag hitta en lugn plats att ta ner segel men det var inte det lättaste så det blev en halvvådlig manöver med mig på en snurrandes båt...men ner kom storen iaf och jag kunde dra in genuan på rullen och puttra den sista biten in i kanalen och till Södertälje gästhamn för motor. Det var med ganska stor lättnad jag lade till, bra vindar hade gjort resan snabb men ansträngande. Jag trodde aldrig att vi skulle komma så långt vi kom på lördagen och även söndagen gjorde mig positivt överraskad, Järflotta till Södertälje gästhamn på 7 timmar är ganska ok för en ej förberedd nybörjarseglare som aldrig varit i dessa vatten tidigare. Summa summarum så var det en härlig och utmanade resa på lagom nivå som garanterat gjort mig till en lugnare och bättre seglare, hade vi dessutom varit 2 hela vägen så hade det rent av varit njutningsfullt hela vägen
  12. Har själv sökt lite och det verkar som att man antingen går till en bagare och flirtar lite och kan då få loss 25kg för ca 300:- eller Citygross som verkar ha 1,2kg för 35:-.
  13. Står svar på dessa frågor ett par inlägg upp i tråden
  14. Nu tror jag att vi pratar om 2 olika saker, i videon som visas så använder de bakpulver, inte kaustiksoda. Alltså bikarbonat. Detta gör det mer eller mindre helt miljövänligt och i det närmaste ofarligt för användaren även om handskar och glasögon alltid bör användas.
  15. Bakpulvret löser upp sig direkt i vatten så det borde inte vara några problem med spolplattan. Det som gör det så effektivt är att bakpulver som kommer med tryck "exploderar" och spränger då bort ytan. Har kollat runt en del nu och det verkar funka ypperligt på allt, möbler, bilar etc. Tydligen så ska det inte skada den hårade ytan under alls, oberoende av om det är glas, plast eller metall. Det sliter inte alls som sand gör.
  16. Det är vanligt bakpulver, går att köpa i större påsar, ofta i orientaliska mataffärer. Tänkte oxå koppla den till en grovdammsugare för att fånga upp färgen, bakpulvret i sig är inte miljöfarligt. Ska fnula lite på hur man gör detta på bästa sätt.
  17. Det där ser ju riktigt bra ut! Fick du prova det på lite grövre rost? Min gamla järnköl lider inte bara av lite ytrost på sina ställen...
  18. Är ryttare och i hästvärlden finns det ett talesätt "Man får inte kalla sig ryttare innan man ramlat av en häst minst 100 ggr". Jag antar att det samma gäller seglare/sjöman, men med andra misstag
  19. Tror du blev autocorrectad? Förlusten? det kan ha varit sikaflex jag använde när jag tätade den lilla listen mellan glas och lucka, någon form av fogmassa som tål vatten Det är värt att testa iaf!
  20. Det var tyvärr inte möjligt, vi hamnade i skärgårdens motsvarighet till essingeleden i rusningstrafik, det var fullt med båtar åt båda håll i leden. Men tack för tipset, det ska användas!
  21. Hej, en tanke bara, jag hade oxå läckage i min skylight på min Sunwind 26, det visade sig att det inte var tätningslisten mellan skrov och lucka utan den lilla kork (!?) listen som höll glaset i luckan, jag tätade denna med vanlig våtrumsfog och problemet försvann!
  22. Tänkte att jag skulle bidra med en liten skildring av seglingen då jag är en av de som bombar forumet med frågor. Självklart kom vi iväg sent, någon gång efter lunch på torsdagen men seglingen upp mot Finnhamn var fantastisk, låg stadigt över 5 knop och oftast uppe på 6, hunden låg och njöt på däck i skuggan av genuan, livet på en pinne! I en trång passage tappade vi vinden för en stund och då passade jag på att ta ett dopp efter båten, skön avslappning att flyta på rygg i någon knops fart! Vi gjorde bra tid i den fina vinden och nådde Finnhamn snabbare än vi trott! Dock upptäckte vi ett problem på vägen! Sjökortet tog slut när vi närmade oss norra Möja! I min enfald så trodde jag att sjökortet jag ärvt av svärföräldrarna täckte hela skärgården men det visade sig att det bara var ett vanligt båtsportkort över mellersta skärgården (oops). Men ipad med eniros "På sjön" ledde oss säkert den sista biten upp till Finnhamn där vi la till i den trånga viken vid Jolpan, vi var endast 3 båtar i den långa viken så det kändes lyxigt! Vid första tilläggningsförsöket så gick vi upp på sand/lera, motorn fick inte loss oss men det gjorde ankaret med min hjälp, på nästa ställe gick det bra och vi fick en fin plats, helt själva med morgonsol (föredrar detta då kvällssol kan ge en väl varm båt vid sovdags). Vi gick nästan direkt till restaurangen och tog en trerätters, maten var mycket bra och vi näst intill rullade därifrån! Vi tog en lugn morgon på fredagen med mycket bad, jag hade simtävling med hunden tvärs över viken, upptäckte att min uthållighet vad det gäller simning behöver jobbas på... Planen hade ju varit att ge sig ut till Stora Nassa men avsaknaden av sjökort gjorde att vi ändrade planen, enbart elektronik kändes inte ok på en helt ny segling. Vi gav oss istället av ner mot Lådna och la till så långt in man kan komma och lagade en trevlig middag på berget i solen. När jag och hunden kliver av båten för en kvällspromenad så tvärstannar han plötligt efter bara några meter! Mitt på stigen står en ko! Snart så var vi omringade av sällskapssjuka kor, hunden och en kalv var lika nyfikna som rädda för varandra vilket ledde till en komisk dans! När vi vaknar så känner vi att vinden vänt tidigare än beräknat och att vi nu har en ganska stark sidovind där vi ligger. Under frukosten tycker jag mig känna att båten rör sig och mycket riktigt så ser jag snart att vi långsamt börjat driva in i viken, ankaret draggar! Det tar snart stopp, antar att kölen bromsade upp oss mot botten och ankare + landförtöjning håller oss. Vi packar snabbt ihop och kommer iväg utan problem med hjälp av motor och ankare. Blev lite orolig först då det var båtar bakom och vinden starkare än jag kände mig lugn med men Sunwinden rör sig riktigt bra när man backar! Vi bestämde oss för att bege oss hemåt mot Vindö men tar ett dumt beslut vilket leder till att vi möter ALLA motorbåtar som var på väg ut i skärgården från Sthlm, med vinden rakt bakifrån så ledde detta till en mkt långsam och guppig färd... Vi lade till i en lugn vik och lagade lunch och badade lite innan vi styrde hemåt den sista biten, färden blev inte riktigt som planerat men vi var ändå nöjda!
×
×
  • Skapa nytt...