Gå till innehåll
måndag 10 november 2025

Frippe68

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    94
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

Frippe68 senast vann den dag 28 Oktober 2019

Frippe68 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

40 Expert

Om Frippe68

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för bra tips! Jag hittade även https://www.kodemarin-maskin.se/verkstad/2-takt-insprutning/ De verkar dock inte trycktesta växelhuset. Det kanske går att välja till. Någon mer erfarenhet av Kode Marin?
  2. Ja, det har ökat lite med åren. Jag köpte motorn ny 2018 och har därmed precis avslutat den åttonde säsongen. Under dessa år har jag gjort två servicar (treårsintervall vid sötvattensbruk) för totalt ca 15000 kronor. Det blir 1800 kr per säsong - hyfsat svårslaget!
  3. Jag har en Evinrude 75 -2018 som ska servas. Jag har tidigare servat den hos Börjessons ATV som är BRP-auktoriserade, men förra gången så hade dom inte kvar rätt program för att koppla upp sig mot motorns databox och det kändes lite avslaget. Vilka är bra på Evinrude i Storgöteborg?
  4. Läst igenom svaren och saknar det uppenbara svaret: Sälj båten och köp en sommarstuga så slipper du oroa dig för oljebyten framöver 😊
  5. Låter som en Finnmaster T7 eller T8 👍
  6. Har du koll på vikterna? En 50 4t kan vara rejält mycket tyngre än en 60 2t. Sen är förmodligen fyrtaktaren rejält mycket tröttare än tvåtaktaren, men det är en annan tråd…
  7. Man behöver såklart kolla att villkor och omfattning passar för sina egna förutsättningar. Sen är det generellt så att de ömsesidiga försäkringsbolagen betalar ut högre ersättningar än de vinstutdelande försäkringsbolagen. https://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/tillsynsrapporter/20232/fi-tillsyn-28-vad-gar-konsumenternas-forsakringspremier-till/
  8. För att det är meckigt med adapter. Min glappade dessutom. Har 13-polig på alla bilar också.
  9. Jag har trailat mycket med Tikin de senaste fem åren. Förmodligen över 100 sjösättningar/upptagningar. Enkel att dra upp på med rejäl vagga, utan att behöva backa ner naven i vattnet. Vagga och rullar styr båten bra och jag har aldrig lyckats få båten snett eller liknande utan det är bara att vinscha på. Skönt att slippa mecka med ljusramper också. Jag fick dock byta från 7- till 13-polig kontakt men det var snabbt gjort. Så jag har bara positivt att säga.
  10. Jag har en E-tec 75 som jag köpte ny 2018. Den har skött sig perfekt i fem säsonger och prestandamässigt är den ganska överlägsen motsvarande fyrtaktare. Möjligtvis att Mercurys XS-serie kan mäta sig med accelerationen men jag vet inte. Eftersom det är service var tredje år så har jag hittills lagt ca 5000 kronor på underhåll. Detta på ca 200 gångtimmar. Vinterkonserverar gör man som sagt själv. Jag gissar att en motsvarande fyrtaktare hade hade kostat uppemot 30000 i servicekostnad under samma period. Yamaha har till och med två service första året tror jag 🤑 När Evinrude sen släppte G2 med fem år/300h serviceintervall blev det väl droppen för återförsäljarna. Det sägs också vara ett av skälen till att Evinrude (BRP) hade svårt att knyta återförsäljare till sig. Har du varv vill du såklart ha in kundens motor varje år Evinrude led lite av dåligt rykte från tiden innan E-tec, det som kallades ficht och inte var nåt vidare. Sen finns ju mycket av tekniken kvar i BRP:s vatten- och snöskotrar samt nån ny utombordarlösning. BRP finns ju kvar och behöver vårda sitt varumärke, så jag tror inte att det blir problem med reservdelar. Så sammanfattningsvis så är jag nöjd och tycker att det var synd att BRP la ner utombordarna.
  11. Ja vet flera som inte heller gillar båttypen. Det kallas tydligen prestationsångest 😉
  12. Jag undrar också. Blir det nån rea eller kommer folk behålla sina båtar? Kommer köpare och säljare att mötas, som det så fint heter?
  13. Fyrtaktaren kommer att upplevas mycket tröttare. Om du inte har väldigt goda marginaler i både acceleration och fart så skulle jag avråda. Risken är annars att nya motorn får gå på fullgas mest hela tiden.
  14. Det ser ut som att hela dyvikan är monterad åt fel håll. Den där flänsen ska nog gå in i akterspegelns hål. kolla här: https://www.marinshopen.se/Product/Dyvika-mässing-533287
×
×
  • Skapa nytt...